Bemoeizuchtige schoonmoeder

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Snowwie28, 15 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snowwie28

Snowwie28 Lid

10 okt 2008
    54
    0
    0
    Hoi,

Ik zit met het volgende. Mijn schoonmoeder bemoeit zich aardig wat met ons. Nu kon ik dat wel goed hebben toen ik nog niet zwanger was met het begint met nu te ergeren.

Ze vind het nodig om dingen uit mijn handen te pakken. Op zich niet erg maar niet leuk als ik het juist leuk vind om dingen zelf te doen. Ook komt daar nog eens bij dat ze vervolgens tegen iedereen verteld dat zij het doet omdat ik geen ervaring heb.

Nu begin ik me steeds meer zorgen te maken dat ze dat straks ook met de kleine zal gaan doen. En begin zelfs gevoelens te krijgen om de kleine bij haar weg te houden. Ze is echt heel aardig maar dit is echt een hele vervelende eigenschap van haar.

Heeft iemand tips?

Liefs
    Snowwie

2. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Als je je zo voelt, zeker een gesprek met haar aangaan hierover! En anders je man dat laten doen! Want dit gaat van kwaad tot erger!

3. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

HI...

Mijn ervaring..
    Stel heel duidelijk je grenzen vast....!

Ik heb de fout gemaakt in het begin te veel toe te laten... (omdat ik er ook vanuit ging dat ze het allemaal goed bedoelde...en dacht och vrouwtje alleen.. haar eerste kleinkind...)

het is me later duidelijk geworden dat ze wilde helpen om een "vinger in de pap" te hebben.
    en het is moeilijk dingen terug te draaien....
    Want dan zijn deze bemoeizuchtige mensen gauw kwaad...
    Zo had ik bijvoorbeeld een sleutel gegeven voor noodgevallen (vorige zwangerschap)... maar nu was het al zo erg dat ze gewoon mn huis binnenging....en op gegeven moment al beneden zat toen ik uit bed kwam..
    (we hebben van t weekend het slot veranderd)

IIg ik ben nu zwanger van de tweede en heb het nu anders aangepakt... en idd het is bij mij zover opgelopen dat ik haar liever helemaal niet zie... en dat ze mijn vriend probeert te bespelen....

Het vertellen waar je het over hebt...dat heeft mijn schoonmoeder ook zo...
    sterker nog.. ze was bij de vorige bevalling... en deed tegen de kraamvisite net of zij bevallen was... ze zat hier heel de kraamweek vanaf 08.00 uur tot 21.00 uur onder het motto dan kan ik helpen... maar was duidelijk op de voorgrond aanwezig...
    Ik had toen het lef niet om te zeggen dat ze beter kon gaan.... want ach ze was zo trots...

Ik kan zoveel vertellen.... maar iig..
    Stel duidelijk je grenzen vast...
    houd dingen voor jullie zelf...!
    En zeg gewoon NEE want bemoeials zijn sowieso snel gekwetst als het niet gaat zoals het in hun gedachte....
    Denk aan jezelf..... ! HET IS JOUW/JULLIE ZWANGERSCHAP!

4. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

kom nu voor jezelf op hoor, als je dat vlak na de bevalling in 1 keer moet gaan doen dan kun je dat er niet bij hebben dan heb je genoeg andere dingen aan je hoofd, dus voor je bevalling goed je wensen duidelijk maken, en alles precies zo doen zoals jij en je vriend dat willen ongeacht wat een ander ervan denkt ;)

5. Snowwie28

Snowwie28 Lid

10 okt 2008
    54
    0
    0
    Hoi Ramona0809

Jouw verhaal is zeg maar waar ik bang voor ben. Ik wil haar ook niet opzij zetten het word toch de oma. Maar ze gaat echt niet hier zitten van sochtends 8 uur tot savonds 9 uur.

Ze begon vorige week al over dat zij ging bepalen hoe het opgevoed gaat worden. toen heb ik al keihard gezegt dat we dat nog wel eens zullen zien. Mijn vriend zei dat ik me niet zo druk moest maken dat het dan wel komt maar ik wil nu al dat ook voor mijn schoonmoeder duidelijk is wat ik wel en niet leuk vind. En wat ik wel en niet wil. Dan komt het niet dan op haar rauwe dak.

Liefs
    Snowwie

6. Mamalyn

Mamalyn Actief lid

15 okt 2008
    497
    0
    0
    Gelijk in de kiem smoren meid, zometeen wordt het jou echt te veel en dan schiet je misschien zo uit je slof dat jij misschien je excuses moet maken vanwege jouw woedeaanval.
    Kortom, nu duidelijk zeggen wat jij ervan denkt en het niet laten oplopen totdat het je echt te ver gaat.
    Ik heb namelijk een soortgelijk iets gehad en ik had haar zeeeeeeeer duidelijk en zelfs letterlijk gezegd dat ik tijdens de bevalling haar er NIET bij wilde hebben....en wie liep er de trap op tijdens de weeen?juist, schoonmama.
    Joehoe, ik kom naar boven hoor!
    Ik zei: Nee!ga weg!
    Nou duidelijker kon niet whaha;)
    Toen heeft ze nog even beneden gezeten en is toen snel afgedropen, poeh wat was ik kwaad zeg!
    En als je iets niet tijdens je bevalling wil dan is het wel met je schoonmoeder bezig zijn.
    Dus, echt zeggen hoor!
    Enne, je hebt altijd nog de knip op de deur als ze de sleutel weet te bemachtigen;)

7. ramona0309

Snowwie
    Dat probeer ik je dus te vertellen...
    zulke mensen komt het ALTIJD RAUW OP HUN DAK...

Ze hebben in hun hoofd een plaatje van hoe ze het helemaal willen hebben.... en kont dat beeld niet uit... dan zijn ze al kwaad.....

Hier is het echt drama...
    Mijn vriend werd vorige week gebeld omdat mn schoonma kwaad was dat ik een vriendin mee naar de vk had genomen en niet haar (!)
    Ze heeft verdomme nog geen een keer gevraagd hoe het deze zwangerschap met me gaat..... maar ze zit wel te zeiken dat ik iemand anders mee neem...
    ook vond ze dat die vriendin hier te vaak zit.... (!)
    dus volgens mij bespioneert ze me huis ofzo....

Ik kende mijn schoonmoeder nog niet echt toen ik zwanger raakte... ik kende mn vriend nog maar 5 weken.. (lang verhaal)... maar laat haar ook niet te veel op de kleine oppassen...

Mijn schoonma was al oppasmoeder... en ik werkte dus logischer wijs... paste zij op...
    zoveeel meegemaakt... dat ze gewoon deed wat ze zelf wilde... en niet zoals wij dat wilde hebben...
    Ik zou als ik jou was je kind ook niet op een vaste dag daar laten ofzo.... voor een keer is het niet erg... maar geen vaste moment van maken....

8. ramona0309

hahaha dat is waar...
    maar ja... als je vent de deur al uit is.... of wij zijn in het ziekenhuis om te bevallen... had ik zo'n idee dat ze gewoon alvast thuis op ons zou wachten....

We hebben nu (ja keihard!) afgesproken dat we de eerste week alleen voor ons gezinnetje willen hebben, zodat ze er niet gelijk bij is ... als mijn zoontje zijn broertje/zusje leert kennen...
    want daar maakt ze dan weer HAAR moment van...
    Het staat dus gewoon op het kaartje.... en mijn vriend heeft tegen haar gezegd dat dit OOK voor de oma's geldt...

Triest dat je het zo moet brengen, maar anders WIL ze het echt niet snappen...!

9. Snowwie28

Snowwie28 Lid

10 okt 2008
    54
    0
    0
    Dat was ook niet de bedoeling. Ik heb dit ook id allemaal al geregeld. Gewoon om even rust te krijgen. Wij gaan allebei minder werken wat zou uitkomen op 2 dagen kinderopvang waar ons kind toch echt heen zal gaan. Als het een keer zo uit komt mag ze heus wel oppassen maar niet 1 dagen of meer in de week.

Liefs Snowwie

10. Snowwie28

Snowwie28 Lid

10 okt 2008
    54
    0
    0
    Ook dat samen zijn eerste week komt denk ik wel goed. Beval in de zomer en we willen toch echt nog op vakantie dus 2 weken weg met zijn drietjes komt helemaal goed :D

11. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

zo zei mijn schoonmoeder tegen mij (nadat ik had gezegd dat ik vaste rusttijden wil in de kraamtijd) dat dat voor hun toch zeker niet geldt? toen heb ik gezegd nou je kunt hier gaan zitten maar ik ga naar bed als ik moe ben en neem de kleine mee, we blijven niet voor jullie op! toen zei ze dat het maar een geintje was, uhuh! yeah right ;)

12. ramona0309

Goed zo...!
    Vasthouden he?!

13. Snowwie28

Snowwie28 Lid

10 okt 2008
    54
    0
    0
    Gelijk heb je. Daar heb ik het nog niet over gehad. Komt nog wel. Niet alles tegelijk

14. wwndyy

wwndyy Actief lid

15 sep 2008
    457
    0
    0
    Thuismama. De planning is wel dat ik weer ga leren
    Voorburg
    Zou het gewoon duidelijk laten weten dat je het er niet mee eens bent zoals zij dat doet...Is toch je goedrecht!

15. Riannechilly

Riannechilly Actief lid

15 dec 2008
    135
    0
    0
    Woonbegeleidster
    Dordrecht
    Pfff meiden wat een herkenbaar iets!
    Ook ik heb zon schoonmoeder die de vinger in de pap wil houden. Ik had haar al meer dan een half jaar niet gezien omdat we dus ruzie hadden (omdat ze toen ook al wilde uitmaken hoe ik en mijn man ons leven leiden) Toen we er achter kwamen dat ik zwanger was, wilde mijn man natuurlijk toch dat het goed kwam tussen mij en zijn moeder. Wij daar heen gegaan. Maar ik had al gezegd, ik wil eerst die ruzie uitpraten en dan pas vertellen dat ik zwanger ben, want ik wil niet dat het goed komt omdat er een kleintje komt, het moet goed zijn omdat ik haar schoondochter ben. Natuurlijk kwam ze gelijk met een beschuldigende vinger, ja jij dit en jij dat, ik heb het langs me heen laten gaan het meeste, en waar ik het echt niet mee eens was daar heb ik wat van gezegd. Daarna zaten we op de bank, man en ik, en toen zei hij, ja ik ga even roken, ik zei nee we gaan het nu vertellen. Maar manlief was zo zenuwachtig om het te zeggen, dat hij gelijk begon te huilen en eigenlijk niet meer uit zijn woorden kon komen. Hij zei snikkend ik word vader. Schoonmoeder verstond het niet en zei je hoeft niet te huilen hoor het is nu toch goed. Dus ik zei toen, hij huilt niet om die ruzie, hij huilt van blijdschap want ik ben zwanger! Nou toen gingen ze allebei helemaal los van blijdschap en wij hadden voor de opa's en oma's allemaal zon speen met I love Opa/Oma erop. Helemaal leuk, vonden wij, om het zo een beetje tastbaar te maken. Wat zijn mijn schoonmoeder toen wij de speen gaven!?!? Als mijn kleinkind met zon speen in zijn/haar mond loopt, dan trek ik hem eruit!
    *Uhhhhh dat had ze niet moeten zeggen* Ik zei meteen, als mijn kind met een speen in zijn mond loopt, dan mag dat van ONS! En dat niemand anders daar wat mee te maken heeft. Ze bepaalde ook gelijk dat ze wel een dag in de week wilde oppassen. Niet dus. Maximaal een halve dag, maar niet langer dan dat. Onze opvoeding verschilt teveel van die van haar om mijn dochter bij haar te laten.
    Ook wil ze nu de lakentjes gaan maken voor de wieg/ledikant. We wilden alles nieuw kopen. Dus ja, het bemoeien, ik ken het. Maar goed soms luistert ze ook wel goed naar wat ik zeg, ik wilde graag het woezel en pip speelkleed en daar kwam ze van de week mee aanzetten ;)
    Dus ja het is geven en nemen, maar man en ik spreken wel af, dat het gaat op onze voorwaardes, want het is ONS kind, en zij mag het alleen maar verwennen als oma zijnde, ze is niet de moeder! Dan had ze zelf maar meer kinderen moeten nemen ;)
    liefs rianne

16. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Ga het gesprek met haar aan, ik denk dat ze in dezelfde lijn doorgaat en dat je je alleen maar meer gaat storen aan haar dominante gedrag.
    vertel haar dat je het zelf wilt doen en dat je baalt dat ze zegt dat zij het doet omdat jij geen ervaring hebt
    bah wat een argument, zij is toch ook een keer voor het eerst moeder geworden! en jij bent niet dom, je kunt dingen zelf vragen of opzoeken! sterkte ermee

17. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Wat naar om al deze verhalen te lezen. Ik denk dat het heel belangrijk is en blijft dat je zelf je grenzen aan blijft geven. Jij bepaalt en niet zij, hoe lief ze het ook bedoeld. (ik ga ervan uit dat het in eerste instantie allemaal goed bedoeld is. Sommige mensen pakken de dingen wat onhandiger aan..)

Zelf heb ik een schat van een schoonmoeder en moeder. Ze dringen zich niet op, maar staan wel bij als ze zien dat we het nodig hebben of er om vragen. Wij boffen dus echt!

succes!
    Mayke

18. ramona0309

Riannechilly
    Jouw man/vriend is ook enigskind begrijp ik.....?

Ik zie namelijk veel schoonLoeders die maar 1 zoon hebben... en die niet "los kunnen laten"....

Mijne is trouwens een combi. ze heeft EN maar 1 kind EN weduwe.... en ziet zich dus al lid van ONS gezin...

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

mijn schoonmoeder is een schat, maar zo enorm gefocust op kleinkinderen.. we gaan met kerst vertellen dat ik zwanger ben en de 29ste moet ik naar de vk voor het eerst. heb al tegen mijn vriend gezegd dat zijn moeder niet mee mag. 2 jaar geleden liet ze al weten bij de bevalling te willen zijn dus ik moet nog maar even goed duidelijk maken dat dat feest ook niet doorgaat.

ik ga wel speciaal voor de opa's en oma's een pretecho laten maken na 20 weken, dan mogen ze allevier mee, en dan moet het maar goed zijn.

verder valt het wel mee, ze zou nooit iets doen wat ik niet zou willen, maar duidelijk moet het wel zijn.

de anderen hebben gelijk, je moet het gelijk in de kiem smoren en je man moet achter jou staan.

20. Niet meer actief

Mijn vriendin heeft ook zo'n schoonmoeder en heeft het over zich heen laten komen in het begin.
    Ze heeft daar nu zo'n spijt van, aangezien nu alles wat ze zegt tegen haar gebruikt wordt.

Als je het verder goed met je schoonmoeder kunt vinden moet je zeker met haar eens aan tafel gaan zitten.
    Bespreek dit vooraf ook met je vriend, want die ziet het misschien nu nog niet zo.
    Geef duidelijk aan waar je wel en niet van gediend bent en dat je niet wilt dat ze elke dag zich overal mee bemoeit.
    Het is jullie huis en jullie regeltjes, daar heeft ze zich toch aan aan te passen.

Als je dit nu al langzaam aanpakt en bespreekbaar maakt is het straks veel makkelijker om er nog eens over te beginnen.
    Het komt jullie relatie in ieder geval ten goede, geloof me!

Veel wijsheid en succes!

Liefs

Deel Deze Pagina