Ik ben momenteel 33 weken zwanger. Vanmiddag werd bij de verloskundige mijn suikergehalte gecontroleerd omdat ik nogal veel en snel ben aangekomen. Nu zo'n 18 kilo totaal. Mijn suiker bleek te hoog te zijn, 7,8. Ik heb nu het apparaatje meegekregen om zelf 3x te testen. Vanavond 1,5 uur na het eten was de eerste keer. Echter lukte het niet, ik durfde mezelf niet in m'n vinger te prikken en ook toen mijn vriend het wilde proberen liet ik dit niet toe. Ik werd panisch en barstte in tranen uit. Ik heb toen een korstje/wondje wat ik nog had open gekrabt en daar een druppel bloed van genomen voor de test. De test gaf nu 5,8 aan. Nu hoor ik dat ik het zo niet mag doen en dat het geen correcte meting is. Wat nu? Ik ben langzaamaan panisch aan het worden wat betreft prikken, het bloedprikken eerder in de zwangerschap is ook al 2x misgegaan waarbij ik bijna flauw viel van angst.... Ik weet zeker dat het zelf prikken absoluut niet zal lukken en de kans dat mijn vriend het voor elkaar zal krijgen is erg klein, ben bang dat íe me dan moet vastbinden ofzo....
Hoi! Wat vervelend dat je zo'n last hebt met het prikken. Hier ook iemand die bang is voor naalden. Maar..... ik moet wel iedere dag medicijnen spuiten tegen zwangerschapstrombose. Geen fijne combi. Ik snap je angst dus heel goed. In m'n vorig zwangerschap heb ik ook zwangerschapssuiker gehad, en ken dus ook die kleine apparaatjes waarmee je moet prikken. De truc is dat je vinger een beetje moet stuwen. Neem bijvoorbeeld je middelvinger (daarvan is de huid al wat "zachter", dus die is makkelijker te prikken. Duw dan met je duim (zelfde hand) ter hoogte van je eerste kootje (dus die onder het vingertopje). Je vingertopje wordt dan flink rood, als je dan het apparaatje erop zet en het knopje induwd heb je gelijk een mooie druppel bloed die je voor de test kunt gebruiken. Dan gaat het gelijk een stuk makkelijker als wanneer je maar moet blijven prikken en duwen voor druppels bloed. Daar ga je je natuurlijk ook niet beter van voelen. Natuurlijk moet je dan nog wel over je prikangst heen. Bij mij werkte het goed als ik op m'n ademhaling lette, en diep uitademde bij het prikken. Echt je kunt het!!!! (bovendien: je voelt jezelf heel stoer als het je gelukt is, zeker als je net als ik zo bang bent voor naalden ) Succes!
Het is gelukt! Thanx voor de tips, hebben zeker geholpen. Het viel hartstikke mee Het resultaat was echter niet zo goed, het apparaatje gaf een waarde van 10 aan Terwijl ik max. 7 mag hebben.... Vanmiddag na de lunch nog een keer testen en dan de resultaten doorbellen.....
En ze hebben het vast verteld, maar niet helemaal middenop de vinger prikken maar iets links of rechts van het midden, daar zitten minder zenuwen.
Ivm diabets prik ik min 8 keer per dag mijn bloedsuiker. Ik prik het liefst in mijn pink of ringvinger, op die vingers is de huid al dunner en idd het liefst niet in het midden, maar een beetje aan de zijkant. Zorg er verder voor dat je warme handen hebt. Dan is de doorbloeding beter en krijg je een betere bloeddruppen. Als je heel hard moet duwen om het bloed eruit te krijgen, is de waarde minder betrouwbaar Van te voren je handen wassen (door en restje zoetigheid/fruit oid op je handen kun je een hele hoge waarde krijgen, terwijl dat niet zo is) Als je vaker moet prikken, vraag dan om de multiclix prikpen. Deze pen heeft een heel klein naaldje en prikt een stuk minder venijnig dan de meeste andere prikpennen Veel succes met prikken en ik hoop dat je waardes een beetje meevallen
Ik heb ook n prik fobie en bloedfobie, maar als je je op iets anders focust is het zo gebeurd. Het is echt een klein prikje en het is voor een goed doel. Als je vriend het bij je doet, kijk de andere kant uit en focus je op iets en probeer het te beschrijven aan je vriend en voor je het weet is het gebeurd.