Hallo, Ik hoorde vandaag dat ik positief testte op groep B streptokokken. Bij mijn vorige zwangerschap was ik negatief. Enkele vraagjes: 1) hoe krijg je dat? Ik kan dit nergens vinden en de gyn zei dat dit eigenlijk niet bekend is. Vind ik toch raar... Die bacteriën moeten toch ergens vandaan komen. Zeker omdat ik ze vorige keer niet had. 2) Volgens de gynaecoloog moet ik enkel tijdens de bevalling antibiotica krijgen, zodat mijn kindje niet besmet kan raken. Mensen met ervaring? 3) Ze zei ook dat er tegenwoordig bijna geen kindjes meer mee besmet worden, indien op voorhand geweten is dat de moeder GBS heeft. Zijn er hier mensen met ervaringsverhalen? 4) ik ben thuis meteen gaan opzoeken wat GBS nu allemaal inhoud en ben eigenlijk meer in paniek dan gerustgesteld. De Gyn ging er nogal luchtig over en voorzag absoluut geen problemen, maar na zelf info te hebben opgezocht, lijkt het me toch gevaarlijk. Kan iemand mij geruststellen?
Iedereen schijnt het te hebben maar het kan dus actief of niet actief zijn. Verloskundige zei dat antibiotica niet nodig was tijdens de zwangerschap. Huisarts had een gynaecoloog gebeld en die zei wel antibiotica. Ik heb twee kuren vooraf gekregen en 1x via infuus tijdens de bevalling. Ik had (helaas) ook gekeken op Google en schrok me ook rot.
Ik kan iets met 4 (hoop ik) geen ervaring dus daar kan ik niks mee; Als je hierover leest begrijp ik dat je er lichtelijk nerveus van wordt. Maar de kans dat je voor 37 weken bevalt is klein en dan zou het nog over een lange uitdrijving gaan maar daar krijg je dan dus een antibiotica voor. Dan blijft er alleen nog een besmetting na de bevalling over. Ik zou mijzelf niet te druk maken. Nu ze het weten kunnen ze er preventief mee omgaan. Na de bevalling zou ik je kindje gewoon extra in de gaten houden en dan ben je er snel bij (als het al gebeurt dat je het overdraagt). Op internet schetsen ze ook gewoon meteen een horror scenario. Als je gaat opzoeken dat je een bultje hebt ga je meteen dood..., gelukkig kan je dan ook gewoon een steenpuist hebben (voelt misschien wel alsof je dood gaat..) Zolang de gyn niet gaat ijsberen en nerveus wordt is er weinig aan de hand. Edit; aangezien ik nu in je banner zie dat je 38 weken bent ga je zeker niet voor de 37 bevallen
Ik heb er ervaring mee ja. Een goede, en een slechte. Gbs hoort bij 1 op de 5 vrouwen bij hun vaginale flora. In principe kan het geen kwaad tijdens de zw, tenzij je vliezen breken. In zeldzame gevallen kan gbs een infectie in je bm veroorzaken zonder dat de vliezen gebroken zijn. Ik ben een van de 'gelukkigen' die dit heeft meegemaakt, en ben mijn zoontje hierdoor verloren. Dit komt echter heel erg zelden voor. Tijdens de zwangerschap van m'n dochter ben ik elke keer dat ik buikpijn of harde buiken had getest op gbs dmv een urinekweek. Deze was 3x positief, heb om deze reden 3x een ab kuur gehad tijdens de zw. Toen mijn vliezen braken heb ik gelijk ab via het infuus gekregen. Dochter is kerngezond ter wereld gekomen . Hou het volgende in de gaten: Harde buiken ( mrt name regelmatige harde buiken) Buikpijn Raar gekleurde afscheiding. Als je hier last van hebt laat dan een urinekweek doen en eis ab als er een grote kolonisatie ( dat wil zeggen grote hoeveelheid bacterieen) van gbs uit komt. Veruit het merendeel van de vrouwen merkt niks van gbs draagster zijn, behalve dat je ab krijgt tijdens de bevalling, jn het zh moet bevallen, en je kindje vaak wat langer moet blijven in het zh.
Hier 2 dosissen via het infuus tijdens de bevalling gehad ivm positief gbs. Nu momenteel nog niks in de kweken ze controleren het wel streng Na de bevalling moet ik 24u blijven ter observatie
Laat het goed checken en 'eis' ab! Ik had op kweek positief maar geen kolonisatie (urine was schoon) maar onze dochter is vorige week geboren en heeft het wel gekregen en is heel ziek geweest. Ik ben heel boos dat ik niet aan de ab ben gelegd, het was een hele kleine kans maar dat lot hebben wij dus terwijl het voorkomen had kunnen worden.. Gelukkig gaat t nu goed maar het is vreselijk dat we niet bij elkaar kunnen zijn nog. Als je info wilt stuur me dan een pb.