Hallo allemaal, Ik ben 31 jaar en nieuw op dit forum. Samen met mijn man heb ik al een tijd een kinderwens maar helaas nog zonder resultaat. Soms wordt het me allemaal even teveel (zeker als iedereen om je heen maar zo zwanger wordt) en daarom zou ik graag met meiden in contact komen die hetzelfde doormaken. Even kort onze situatie. Ik weet sinds vorig jaar dat ik PCOS heb en slik daarom nu al 7 maanden clomid. Dat gaat eigenlijk best goed maar daarnaast heeft mijn man ook zeer slecht zaad. In oktober 2014 gestart met IUI met 1,2 miljoen zaadcellen. Helaas niks. November 2e IUI, ik had twee mooie grote follikels maar manlief slechts 0,3 miljoen zaadcellen. Dat was echt een teleurstelling en natuurlijk mislukt. Nu in jan 2015 beginnen met 3e IUI en als zaadcellen weer zo laag zijn dan gaan we over naar IVF of ICSI. Het hele traject is echt zo slopend en een achtbaan van emoties. Van hoop naar teleurstelling en toch weer hoop. Wie herkent dit en zit in een zelfde soort situatie?
Hey Teddy! Goed dat je mee komt kletsen. Ik vind het persoonlijk erg prettig om verhalen te kunnen delen met anderen die (ongeveer) hetzelfde doormaken. Ik ben vorige week net 30 geworden en wij proberen nu twee jaar een kindje te krijgen. Toen ik jouw verhaal las dacht ik inderdaad na iui2 dan gaan ze vast binnenkort over op iets anders... Wij hebben drie keer een neg. samenlevingstest gehad vorig jaar, dus dat leek bij ons de oorzaak. Vervolgens bij IUI1 met de meeste spanning en de minste zaadcellen (1,3 miljoen) een positieve test maar al snel daarna een zeer vroege miskraam. Domme pech werd gezegd, iets wat bij natuurlijke zwangerschappen ook veel voorkomt. Dus daarna alle hoop, wisselende opbrengst van zaadcellen maar telkens wel meer dan 1 miljoen. IUI2 t/m 5 allemaal geen resultaat. Nu op naar IUI6, ik denk morgen of dinsdag. Moeten straks naar het zkh voor een fm. Lukt deze ronde niet dan gaan we over op IVF. Hoe ver ben jij in deze cyclus? Liefs
Hoi Onzeker85, Bedankt voor je berichtje. Het is inderdaad wel fijn om je hart te kunnen luchten bij meiden die je begrijpen omdat ze hetzelfde doormaken. In onze omgeving hebben vrienden en kennissen geen enkel probleem om zwanger te worden. Ze leven wel mee maar kunnen toch niet weten waarvoor impact dit op je leven heeft. Wat spannend dat jullie voor de 6e IUI gaan. Hoop dat het deze keer mag lukken! Een miskraam lijkt me ook wel heftig om mee te maken, gelukkig hebben we daar nog geen ervaring mee. Zie je er erg tegenop om aan IVF te beginnen als deze IUI niet lukt? Ik vind dat toch wel erg spannend. Maar aan de andere kant heb ik wel het gevoel dat onze kansen dan veel hoger liggen omdat IUI met onze uitslagen niet werkt. Ik ben vandaag klaar met de kuur clomid en moet ma 26 jan voor eerste fm. Dat is pas op dag 15 van mijn cyclus maar de vorige keren had ik de behandeling ook pas op dag 18 en 20. Dus het is weer afwachten. Hoop gewoon dan 2015 echt ons jaar gaat worden! Groetjes!
Dat vind ik ook inderdaad. In onze directe omgeving raakt ook de één na de ander 'zomaar' zwanger. En inderdaad, het medeleven is er wel, maar veel mensen kunnen zich moeilijk voorstellen wat je precies doormaakt. Ja, de 6e is wel spannend! En stiekem heb ik na de fm van vandaag wel extra hoop, maar wil ook niet te veel hopen. Er bleken namelijk drie follikels aan de rechterkant te zitten die meedoen deze ronde, yes! Één van 16, 18 en 19 mm ... Morgenmiddag hebben we de iui en dan weer ongeveer 2 weken wachten... Mocht het niet lukken dan ben ik ook echt wel toe aan IVF. Wat jij ook zegt: meer kans, dat voelt wel goed. Wel lijkt me die behandeling toch wel even anders, maar goed dat zien we dan wel. Voor jullie lijkt me inderdaad helemaal dat de kansen dan hoger liggen! Maar ook iui kan best nog lukken voor jullie. Ik heb al mensen gehoord die een (escape) iui hadden met bijv 500.000 zwemmers en het dan ook nog lukte.. Hopelijk geldt voor jullie 'drie keer is scheepsrecht'. is jouw eerste fm pas op dag 15 ivm de clomid? En moet je dan vanaf nu wel hormooninjecties toedienen? Ik ga voor jullie duimen dat er een paar mooie follikels groeien! En dan hopen dat jullie een goede opbrengst hebben in het lab... Spannend! Waar staan jullie onder behandeling?
Ik ben net zo oud als jou. Ik heb geen PCOS (met mij is alles goed). Maar mijn man heeft erg "slecht" zaad. Bevruchting was alleen mogelijk met IVF of ICSI zeiden ze in het ziekenhuis. Dat er een natuurlijke bevruchting gaat plaats vinden is zeer klein. Wij gaan er nog aan beginnen. Maar ik vind het ook erg spannend. En dat van hoop naar teleurstellingen is erg herkenbaar. Soms denk je kon je maar in de toekomst kijken.
Veel succes met de behandeling morgen Onzeker85! Hopen op een goede uitslag! De twee weken wachten erna zijn altijd het spannendst, vind je niet? Wat goed dat je 3 eitje had zeg. Toch is het wel bijzonder dat ze bij jou de behandeling door laten gaan, want in het ziekenhuis waar ik zit (WFG Hoorn) doen ze IUI alleen met maximaal twee folikels. Maar ja, jij hebt nu dus wel drie keer meer kans! Ik heb idd mijn eerst fm pas op dag 15 omdat ze willen dat de eitjes groter worden en langer doorgroeien met clomid. Verder hoef ik alleen twee dagen voor de IUI een injectie pregnyl te zetten om de eisprong op te wekken. Dit laat ik altijd doen door mijn man want het doet best pijn en ik heb echt een fobie voor naalden! @ straycat, wel heftig om te horen dat je man zo slecht zaad heeft dat je eigenlijk geen andere keuze hebt dan ivf of ICSI. Ik weet wel hoe dat voelt, wij kregen vorig jaar ook echt een schock toen het zo slecht bleek te zijn. Hoe gaan jullie nu verder? Heb je al afspraak staan om te beginnen?
Mijn man moet eind febr. weer zaad inleveren voor 2de onderzoek. Dat is in een ander ziekenhuis. Dat doen ze denk ik voor second opinion ofzo. Omdat zaad hoeveelheden sterk kan variëren ook. Daarna in maart weer een afspraak in het vaste ziekenhuis waar we lopen. Dan horen we hoe of wat verder. Ja ik heb echt geen andere keuze dan IVF of ICSI. Ze hebben IUI geen eens meer genoemd. Dus dan is het echt zaad van slechte kwaliteit.
Hallo allemaal, Ik wil hier ook graag meeschrijven. De titel sprak me meteen aan en ik herken me in jullie verhalen. Hier aan het begin van de MMM. We horen volgende maand of we starten met IUI of IVF. Dit ivm slecht zaad van vriend. Uitslag bij de ha was niet goed, nu nog een keer ingeleverd. Met mij lijkt verder alles goed, binnenkort nog wel een echo. @ onzeker, ik hoop op een goed resultaat voor je met deze 3 follikels. @ straycat, heftig dat het waarschijnlijk meteen IVF/ICSI wordt. Ik hoop voor iedereen dat 2015 het jaar gaat worden!
MCI Jullie hebben zo te zien precies hetzelfde als ons. Bij jou is ook alles goed maar bij je vriend dus niet. Ik heb de echo al gehad. En er zaten genoeg eitjes. Ik heb zelf een rijpend eitje gezien. En ik heb ook gewoon een eisprong (hebben ze bij de bloedwaardes kunnen zien). Ik ben wel opgelucht dat er bij mij niks mis is. Maar tegelijkertijd terneergeslagen omdat het bij mijn man helemaal niet goed is. Heel dubbel is dat. Maar wel uit de onzekerheid gelukkig. Ik heb nu zekerheid waarom het niet lukt steeds.
Inderdaad precies hetzelfde straycat. Hier voelt het ook dubbel: enerzijds fijn om te weten waarom het niet lukt (want daar werd ik ook gek van) en dat ze nu iets gaan doen, maar anderzijds hoop je gewoon dat het op de natuurlijke manier lukt. Die onzekerheid vond ik ook heel frustrerend, al blijft er nu nog genoeg onzekerheid over natuurlijk, zou het met hulp wel lukken..? Hoe is jouw vriend eronder? Die van mij heeft het er best moeilijk mee dat het aan hem ligt en dat vind ik weer zo rot voor m. Hij kan er ook niks aan doen
Ja precies. Ik voel het exact zo. Ik heb de hoop al op gegeven dat het op een natuurlijke manier lukt. Eigenlijk proberen we het vanaf nu al niet meer. Het heeft zo weinig zin In het ziekenhuis zeiden ze ook dat de kans op een natuurlijke bevruchting klein is. En die vervelende onzekerheid blijft inderdaad. Je weet niet wat je te wachten staat. Wat vervelend dat je vriend zich er zo rot onder voelt. Voor een man is het ook vervelend. Ze voelen zich vaak dan ook aangetast in hun mannelijkheid. En ze kunnen hun vrouw niet op die manier geven wat ze zo graag willen. Mijn man is heel nuchter. Die zegt dat doen we even en dat komt goed. Hij kan ermee leven. Dat zit sowieso heel erg in zijn aard. Ik ben de stresskip van ons 2.
@straycat mijn man moest ook eerst drie keer inleveren voordat we uiteindelijk met een behandeling konden beginnen. Maar wel gewoon steeds in hetzelfde zh. Wel lastig dat je nu nog tot maart moet wachten voordat je echt duidelijkheid hebt. Ik weet uit ervaring hoe vervelend dat is... @ MCI, welkom! Het is fijn om ervaringen met elkaar te kunnen delen. Ik heb het een tijd lang gewoon voor mijn zelf gehouden. Mijn man is heel nuchter en hij wil er niet altijd over praten en is er niet zo mee bezig als ik. Dus ik had gewoon behoefte om mijn hart te luchten dus dat is fijn dat het op deze manier kan. Hoop voor jullie dat je eerst kunt starten met IUI. Is iets minder intensief dan ivf en kan je alvast wat voorbereiden op wat je allemaal kunt verwachten. Zo ervaar ik het ten minste. Hoop gewoon echt voor ons allemaal dat 2015 een bijzonder jaar mag worden! Ik ben er in ieder geval helemaal klaar voor
Teddy, bedankt voor het warme welkom! Ik vind het inderdaad heel fijn om ervaringen en gevoelens te delen. Manlief is niet zo'n prater en ik wil het zo graag kwijt. We gaan nu langzaam de omgeving inlichten, een beetje afhankelijk van wat het traject gaat worden. Ik hoop inderdaad ook op IUI, gelijk met ivf starten lijkt me ook heftig omdat het voor mijn gevoel nog en stap verder in het proces is. Zal voor jou ook wel lastig zijn straycat. @ straycat, ik vind het bizar hoeveel onze verhalen op elkaar lijken! Hier nog stiekem de hoop dat het toch lukt, we hebben het afgelopen week in ieder geval nog gezellig gemaakt Er is tenslotte maar 1 zaadcel nodig roep ik de hele tijd. Het is precies wat je zegt over die mannelijkheid, hij voelt zich gewoon falen daarin. Wel fijn dat jij een nuchtere vent hebt. Ik ben hier ook de stresskip, man is meer de binnenvetter maar zit er ook wel mee. Is er bij iedereen eigenlijk een duidelijke oorzaak gevonden voor de slechte zaadkwaliteit? Ik sluit me aan bij Teddy, 2015 wordt ons jaar
Ik merk dat het bij ons ook wel heeft geholpen door onze omgeving in te lichten over de situatie. Dan weten ze in ieder geval wat er speelt en kunnen ze daar rekening mee houden. Bij ons is er eigenlijk geen onderzoek gedaan naar waarom mijn man zo slecht zaad heeft. Alhoewel ik er wel bij moet zeggen dat het vooral zeer weinig is, de echte productiviteit is wel oké. Wij denken dat het te maken heeft met iets dat in zijn jeugd is voorgevallen, maar je weet het natuurlijk nooit zeker. Het blijft gewoon balen! @onzeker, hoe ging de behandeling vandaag?
Volgens mij praten veel mannen er in het algemeen minder (snel of vaak) over dan vrouwen. En uiteindelijk moet een groot deel ook in het vrouwelijk lichaam gebeuren natuurlijk. Verder denk ik dat het zowel voor de man als de vrouw vervelend is als de oorzaak bij één van hen ligt. En dat gevoel van aantasting van de mannelijkheid hoor je inderdaad wel vaker. Verschillende oorzaken bij de vrouw kun je vaak ook nog wat aan doen om het te verbeteren, maar bij een verminderde zaadkwaliteit is dat geloof ik wat lastiger toch? Bij ons is het niet helemaal duidelijk bij wie de oorzaak ligt. Wel hebben we drie negatieve samenlevingstesten gehad, maar dat kan aan beiden liggen. Met iui zou dat in principe te omzeilen zijn.. Vandaag dus de zesde en voorlopig laatste iui gehad. Ik had gisteren drie follikels en we hadden vandaag een super opbrengst in het lab: 64 miljoen voor bewerking, 32 milj erna en uiteindelijk bij iui 10 milj ingebracht. Alle condities zijn tot zover gunstig dus... Nu duimen draaien...
@Teddy ja pfff duurt zo lang allemaal. Ik moet echt geduld leren hebben nu. Maar dat vind ik zo moeilijk. Het liefste ben ik morgen al zwanger. Maar ja dat zit er niet in. @MCI ja dat denk ik ook steeds van die ene zaadcel haha. Maar tot nu toe hebben ze de goede weg nog niet gevonden En ja vervelend is dat he. Ik wil er ook niet steeds over beginnen hoor bij mijn man. Ik vind het ook vervelend voor hem. En ja mannen hebben volgens mij wat dat betreft ook een beetje competitie drang denk ik. Eigenlijk ligt het heel diep (oergevoel hahaha) ze kunnen het vrouwtje niet bevruchten. Maar ik ben blij met de hedendaagse medische wetenschap. Ik denk altijd maar zo hadden we 40 jaar eerder geleefd dan hadden we helemaal geen kans op kinderen. @Onzeker85 Ja het ligt voor mannen echt heel anders. Wij vrouwen praten sowieso denk ik liever met andere vrouwen tenminste dat is wat ik zie. Mannen zijn daar gesloten in ofzo denk ik. De oorzaak bij mijn man zit in zijn familie. Zijn ouders hebben er ook heel lang over gedaan om mijn man te krijgen. Aan zijn vaders kant zijn weinig kinderen geboren. En vroeger kon je daar natuurlijk minder tegen doen geen vruchtbaarheidsbehandelingen. Gelukkig hebben we het nu kunnen onderzoeken. Maar bij mij in de familie zijn de vrouwen allemaal vreselijk vruchtbaar. Mits er goed zaad is natuurlijk. Er zitten ook geen miskramen etc. in de familie. Dus ik prijs mezelf echt gelukkig daarmee eerlijk gezegd. Hopelijk verhoogde kansen hierdoor. En ik duim ook voor iedereen keihard hier dat we in 2015 zwanger worden!!!
Wow onzeker, wat een goede "score". Ik duim voor net zo'n goed resultaat. Misschien wel een drieling Mannen zijn inderdaad wat minder geneigd tot praten. En wij vrouwen zijn natuurlijk degene die de behandelingen moeten ondergaan of de oorzaak nu wel of niet bij ons ligt. Voor het verbeteren van de zaadkwaliteit kun je maar beperkt wat doen idd, rekening houden met hitte, telefoon in broekzak en selenium/zink slikken. Dat doen we dus hier maar braaf ; ) Hier lijkt de oorzaak deels familiair, mans ouders hebben er 8 jaar over gedaan om zwanger te worden (onze verhalen lijken echt teveel straycat ) en daarnaast is man geopereerd aan niet ingedaalde balletjes toen hij klein was. Ik las hier op ZP dat dat bij meer mannen tot problemen leidt. Teddy wanneer heb je je IUI deze maand? Straycat gaat er bij jou tot eind feb niets gebeuren? We zitten mooi met z'n allen af te wachten dan. Vrees dat dat een beetje inherent is aan de MMM Hoe zijn jullie ervaringen daarmee teddy en onzeker? Fijne avond iedereen!
Onzeker, dat is in ieder geval een goed begin van de IUI, nu maar hopen dat ze de goede kant op zwemmen! MCI, Het wachten op behandelingen en het vertrouwen blijven houden dat het gaat lukken, gaat de ene maand beter dan de andere. Nu slik ik ook clomid en daar kan ik lichtelijke depressieve klachten van krijgen dus daar moet ik wel op letten dat ik positief moet blijven. Ik ben vorig jaar ook twee maanden gestopt met de clomid omdat ik het even niet trok. En in die pauze voelde ik me dan ook beter, iets meer rust in onze situatie. Maar ja in die tijd had ik ook geen cyclus dus moest ik toch weer beginnen. Nu zit ik in de vierde maand clomid en moet ik ook uitkijken dat ik niet in baalmomenten blijf hangen, maar ik doe mijn best! Het wachten is gewoon lastig. Geduld is niet mijn beste eigenschap Volgende week heb ik waarschijnlijk dinsdag of woensdag de IUI behandeling. Hangt af van de echo op maandag.
@MCI Jemig hahahahah onze verhalen lijken echt eng veel op elkaar. Mijn schoonouders hebben er geen 8 maar 6 jaar over gedaan. Maar het is allebei lang. Hebben jouw schoonouders het verder ook nooit laten checken destijds? Die niet ingedaalde balletjes heeft mijn man dan weer niet gehad. Er gaat tot eind febr. niks gebeuren. Rot dat wachten zeg. Of er moet een wonder gebeuren en ineens een zaadje tussendoor piepen. Maar ja dat zal wel niet gebeuren. En dat Selenium/ zink krijg ik mijn man niet aan. Maar hij neemt wel weinig alcohol (bijna niks af en toe een keertje). Maar helpt dat Selenium ook echt? Ik bedoel ze zullen er wel toch niet ineens superzaad van krijgen toch? @Teddy Clomid lijkt me wat dat betreft ok wel pittig spul ja. Je krijg heel veel hormonen binnen toch? Ik had het met de pil al dat ik er een heel vlak gevoel van kreeg. Zal mij benieuwd hoe dat gaat als ik ooit hormonen moet spuiten ofzo. Naja dat is nog toekomst. Spannend ik ben benieuwd wanneer je IUI behandeling is.