hoe afbouwen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by MamaInSpee1979, Nov 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaInSpee1979

MamaInSpee1979 Actief lid

Apr 7, 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Hallo Teddy,

Momenteel geef ik mijn zoontje van ruim 3 maanden nog volledige borstvoeding (ik voed op verzoek en over het algemeen gaat het om 6 voedingen per dag) Op 3 januari ga ik weer aan het werk en zal ik dus moeten gaan kolven. Het zal echter met mijn functie niet gaan lukken om alle voedingen te blijven kolven, slechts eenmaal per dag, rond de middag.
    Ik ben van plan om de ochtendvoeding, de voeding in vroeg in de avond en de laatste voeding rond 23.00 uur 'live' te blijven geven. Hoe kan ik het afbouwen van de andere voedingen het beste aanpakken? Klopt het dat het afbouwen ongeveer 3 dagen per voeding kost? Men zegt ook dat je tussendoor moet koelen met koude compressen, klopt dat?

Groeten Anke

2. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Hoi Anke,

Het afbouwen van een voeding vraagt idd meestal 3-4 dagen. Start pas met afbouwen van een volgende voeding als je borsten tussen de twee eerdere voedingen soepel aanvoelen. Als ik het goed heb gaat het om 3 voedingen die je af wilt bouwen. Begin dan met de laatste van de 3, dan de 1e en dan de middelste.

Die koude kompressen is niet nodig. Houd je het niet vol tot de volgende voeding ivm volle borsten, dan kun je beter even een beetje de spanning eraf kolven.

3. MamaInSpee1979

Apr 7, 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga er mee aan de slag, maar wel met wat pijn in mijn hart.....want het gaat zo goed met de borstvoeding!

Dan heb ik nog wel een andere vraag; op de andere momenten krijgt mijn zoontje dan kunstvoeding. Kun je de borstvoeding na het afbouwen gewoon vervangen door de voeding of is het wenselijk om moedermelk met kunstvoeding te mixen om hem eerst te laten wennen?
    Heb jij ervaringen met kunstvoeding die een goede vervanger is voor borstvoeding, qua smaak?

Groetjes Anke

4. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Om de overgang van bv naar kv te vereenvoudigen kun je de kv mengen met bv. Door de verhouding steeds aan te passen went je kindje langzaam aan de kv. Neem het type kv wat goed voelt voor jou. Ik heb er zelf geen ervaring (meer) mee.

Kun je op je werk echt niet kolven? Het is een wettelijk recht voor alle vrouwen in NL, ongeacht hun functie. Wat doe je voor werk? Je baas is verplicht om je zoogverlof te geven.

5. MamaInSpee1979

Apr 7, 2011
    357
    0
    0
    Zuid Nederland
    Ik heb inderdaad wel de mogelijkheid om te kolven op het werk, dat ga ik ook doen, tussen de middag, maar alle voedingen kolven gaat niet lukken....

Share This Page