Ik heb een knoop in mijn maag. Ik ben vroeger heel erg gepest op school, ik vond het verschrikkelijk. Ik heb ook geen vriendinnen aan die tijd overgehouden enz... Maar nu is het bijna zover, zoonlief gaat naar de basisschool. Ik zie er zo onwijs tegenop. Hoe kan ik voorkomen dat mijn kleine mannetje gepest gaat worden. Hoe kan ik hem beschermen zonder hem te belemmeren in zijn ontwikkeling. Zijn er moeders die dit herkennen?
dit herken ik zo erg mijn zoon gaat ( als alles goed gaat) ook naar de basischool na de zomervakantie ik ben vroeger ook heel erg gepest, ook geen vriendinnen meer (nu nog niet echt) ben zo bang dat hij ook gepest gaat worden, hij heeft ook net pas een brilletje gekregen
Hoi Humphy, Ik heb er nog geen ervaring mee, want mijn eerste moet nog geboren worden, maar ik kan me je angst zó goed voorstellen! Ik denk echter dat je er niks aan kunt doen om het te voorkomen. Het enige dat je kunt doen is proberen je kind zo mondig mogelijk op te voeden, zodat ie goed van zich afbijt. Het blijft echt vooral een kwestie van geluk of pech in wat voor klas je terecht komt... Op de basisschool was ik wel een buitenbeentje, maar werd niet gepest. Dat kwam doordat ik een klas had met allemaal 'leuke kinderen', die ook helemaal die neiging niet hadden. Mijn broer was een zelfde soort kind als ik, maar die trof een klas met minder leuke kinderen. Hij heeft het dus helaas best zwaar gehad. Probeer je kind goed in de gaten te houden, en vraag gewoon vaak hoe het gaat op school (ook aan zijn juf of meester). Meer kun je denk ik niet doen. Voorkomen lukt hoe dan ook niet. Het is te afhankelijk van alle karakters. Sterkte!
mijn zoontje wil graag met iedereen spelen enzo maar dat wilt niet iedereen ook is hij van zichzelf heel actief en zit bijna niet stil Hij zit nu ook op een MKD kan zich moeilijk concentreren wel heeft hij sinds kort een brilletje omdat we erachter zijn gekomen dat hij heel slecht zag, dus we hopen dat dat snel goed gaat komen en dat hij meer helemaal bij komt met andere leeftijdsgenootjes
Ik denk niet dat je het kunt voorkomen, helaas... Je kunt je kindje niet beschermen omdat je er zelf niet bij bent, dat is het vervelende. Ik herken je gevoel wel heel erg van mezelf, ik was ook altijd de pineut... En waarom? Joost mag het weten... Wat ik wel weet is dat ze tegenwoordig op de basisscholen veel meer bezig zijn met pesten, of beter gezegd niet pesten. De meeste scholen hebben een beleid opgesteld hoe ze er mee omgaan. Misschien kun je daar eens naar vragen? Dat wil niet zeggen dat je zoontje niet gepest gaat worden, maar dan weet je wel wat je van de school hierin kunt verwachten.
Geen ervaring mee, maar ik kan je angst wel begrijpen. Is het een optie dat je kind op een sport gaat waar hij zelfvertrouwen van krijgt? Bij mijn broer heeft dat wel geholpen.
Tja lastig is dat het, telkens moet je ze meer loslaten en je wil ze overal voor beschermen. Mijn zoon werd wel gelijk geplaagd op de kleuterschool, niks mee met het kind tenminste ik zie niks bijzonders aan hem. Hij heeft een lief karakter maar komt daardoor helaas te weinig voor zichzelf op. Het jaar erna toen hij een andere klas kreeg ging het stukken beter. Nu in groep 3 gaat het best goed, is heus nog weleens wat maar naar mijn idee niet alleen specifiek tegen hem. Toen mijn dochtertje naar school ging met een brilletje met jampot glazen en een pleister voor haar luie oog hield ik mijn hart vast. En wat schept nou de verbazing niks aan de hand, ze heeft een paar leuke vriendinnetjes. En de kinderen in de klas vechten om de pleister die er na 3 uur af mag om mee naar huis te nemen. Moet alleen wel zeggen dat zei juist heel spontaan is en niet het kaas van haar brood laat eten. Ik probeer nog steeds mijn zoon weerbaarder te maken, als hij iets verteld dat iemand bijvoorbeeld iets heeft gescholden tegen hem. Wat je dan terug moet zeggen in beschaafde taal. Veel succes hopelijk zijn je zorgen voor niks geweest. Ik weet hoe moeilijk het is wat op den duur in staat om eens op school een paar van die pest kinderen te bedreigen, toch maar niet gedaan.
ik kan me je angst heel goed indenken. Ik denk dat het het belangrijkste is dat je zoals hierboven al gezegd, zoekt naar een school met een goed pestbeleid, je kind leert dat er overal over gepraat kan worden, en als je denkt dat weerbaarheid een probleem is, inderdaad kijken naar een goede sport of weerbaarheidstrainingen voor wat meer assertiviteit. Ik denk dat die angst pas 'slijt' als je ziet dat het wél goed gaat, en dan nog zul je het altijd in je achterhoofd houden.
Wel ervaring mee,ben zelf ook vreselijk gepest,zelfs de leerkrachten deden mee. Mijn dochter deed groep 6 em krijgt momenteel thuisonderwijs omdat we in het buitenland zitten. Zelf is ze nooit erg gepest,omdanks dat ze bv Mercedes heet. Zelf is ze ook heel lief&gevoelig maar ik heb haar geleerd om van zich af te bijten en een grote mond terug te geven,maar op school werd ook een actief anti pest beleid gevoerd. Weet niet of het overal zo is,maar wij hebben onze dochter bewust op christelijke scholen gedaan en op alle scholen stonden normen/waarden en discipline hoog in het vaandel. In Almere woonden we dichtbij een openbare school;wat een verschrikking!Compleet losgeslagen die kinderen,werden nooit gecorrigeerd. Mijn dochter had een vriendin op die school,en die werd altijd gepest omdat ze de enigste blanke was. In Almere werden ook cursussen gegeven omdat je kind weerbaarder te maken,misschien ook in jullie woonplaats? Heb je bij de school nagevraagd hoe ze omgaan met pesten? Misschien geeft dat meer rust,voor hetzelfde geld vindt je zoon het fantastisch! Mijn dochter is vanaf groep 1 altijd met veel plezier naar school gegaan en ze heeft op 5 verschillende scholen gezeten. Succes ermee.
ik lees niet dat TS zegt dat haar kind zich niet kan weren. Ik ben zelf ook heel erg gepest op de basisschool en was inderdaad ook bang dat mijn zoon gepest zou worden. Maar niets is minder waar. Het is een totaal ander persoon als ik toen was. Hij is veel makkelijker en trekt zich nergens iets van aan. Bijv: hij speelt buiten met Jan en Jan wil niet met hem spelen. Dan draait hij zich om en gaat met Piet spelen, het boeit hem niet. Ik had dat dus niet, ik ging dan juist met Jan spelen en uitvogelen waarom hij niet met me wilde spelen. Dat vond Jan dan niet leuk en daardoor gingen ze me dan pesten. Het ligt helemaal aan je kind, hoe gaat je kind om met zulke situaties? Mijn zoon wordt absoluut niet gepest en pest zelf ook niet, zit in een super leuke klas met een top juf.
Als ik jouw situatie zat, dan zou ik zo vaak mogelijk zeggen dat hij zo knap is en dat je ontzettend veel van hem houdt en trots op hem bent. Dat is zo belangrijk voor een kind....en soms wordt het nog weleens onderschat. Maar waarschijnlijk zul je dat al wel doen En dat hij zo superslim lijkt met zijn nieuwe bril, dat het hem heel goed staat! Zo gaat hij al met een positief zelfbeeld wat betreft zijn uiterlijk naar school. Ik weet niet wat voor karakter je zoontje heeft, maar ik denk dat het daarmee ook te maken heeft. Ik was als kind zelf erg stil en liet makkelijk over me heenlopen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat wij op een gegeven moment gingen verhuizen en ik veel meer buiten ging spelen. Dat heeft mij wel mondiger gemaakt. Heb er vertrouwen in, jouw knappe zoontje laat zich dit echt niet gebeuren! Daar is ie veel te sterk voor!
Wij zijn altijd al heel erg van het belonen geweest. Belonen in de zin van comlimentjes en het negetieve zo min mogelijk benoemen.
Ik herken het! Mijn ventje zit nu nog op de peuterspeelzaal. Hier wordt volgens de juffen nog niet gepest. Toch is hij alleen, er is maar 1 meisje waar hij mee wil spelen en zij ook alleen met hem. Ook in de buurt is er maar 1 jongentje waar hij mee wil spelen. Dit kindje is een jaar ouder en mijn ventje loopt mee en durft niet van zich af te bijten. Hij is gewoon heel lief en best verlegen ook.