Ik ben laaiend en vraag me af of dit mijn hormonen zijn of dat dat mens gewoon een ontzettende troela is!!!!!! :x Ik heb al eerder een topic geopend over de waterpokken en of dat kwaad kon, ik zat toen in de gevarenzone qua zwangerschapstermijn maar omdat mijn huisarts me weigerde te testen (wegens omstandigheden is niet bekend of ik ze al gehad heb of niet) heeft mijn man zijn kinderen een maand niet gezien omdat een van de twee de waterpokken had en dat dus gevaarlijk kon zijn voor mij. Nu heeft een van de twee gordelroos, dat schijnt langer te blijven hangen dan de waterpokken en ook vaker terug te keren. Ik wil verdorie nu van dit gezeur af zijn en middels een bloedtest laten vaststellen of ik nu wel of niet die pokken gehad heb. Mijn huisarts (of nou ja, eigenlijk de assistente!) Weigert pertinent! Ik kan dit niet UITSTAAN! Het gaat van mijn EIGEN risico af, wat is voor hun de schade om mij te testen? Stel je voor, zo rond de bevalling (wanneer het weer erg kwaad zou kunnen) heeft mijn man zijn zoontje wederom gordelroos. Als ik weet dat ik het gehad heb is er niets aan de hand maar anders kan hij zijn kinderen weer niet zien en zien de kinderen hun pasgeboren zusje niet (en dan net zolang tot de gordelroos verdwenen is..). Ik ben net heel boos geworden op de assistente en toen zei ze: mevrouw als u zo blijft zeuren dan schrijf ik wel een formulier uit, pfff. LETTERLIJK DAT zei ze met die zucht erachteraan. Echt ben IK nu gek?
Ik vind niet dat je iets geks vraagt. Zou het in jouw geval ook willen weten. Helaas heb ik de ervaring dat assistentes niet zo behulpzaam zijn tijdens een zwangerschap als je zou mogen verwachten. Hier ook al twee keer aanvaring ermee gehad voor een urinetest en een verwijzing naar de longarts... Fijn die assistentes van een arts...
Ik snap je maar ook de assistente wel een beetje. Al mag ze natuurlijk nooit zo'n toon tegen je aanslaan. En als je het wel gehad hebt geeft het namelijk ook geen garanties. Sterkte
Je kan ze zo met de richtlijnen van het rivm om de oren slaan: Waterpokken en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Persoonlijk zou ik ook als ik het al gehad heb geen risico nemen want er zijn geen garanties dat je het niet een tweede keer kan krijgen. Ik ken iemand die ondanks waterpokken toch ook gordelroos kreeg, meerdere keren zelfs. Sterkte ermee!
Ik snap dat je wilt weten of je her hebt gehad, via huisarts of verloskundige. Fijn dat je t nu wel kan laten prikken. Maar heeft je man wel de waterpokken gehad? Dan kan hij wel zijn kinderen zien, maar zonder jou. Als hij na bezoek goed handen wast (evt desinfecteert met alcohol als je helemaal veilig wilt zijn) kan hij t niet aan jou overdragen.
Ik wilde het ook weten omdat ik voor de klas sta. De verloskundige heeft me een formulier meegegeven, ook met nog wat andere dingen.. Ik zou het ook willen weten als ik jou was!
Mijn man heeft ze wel gehad, maar ik kan niet een weekend lang naar een hotel gaan natuurlijk terwijl de kinderen hier zijn.. Tenminste ik zou wel willen om lekker te ontspannen hoor maar is een dure grap.. Daarnaast schijnt gordelroos erg besmettelijk te zijn en zou alles wat hij aanraakt gereinigd moeten worden. Praktischer is gewoon de bloedtest zodat we een antwoord hebben. Waarschijnlijk heb ik ze net als ieder ander gewoon gehad, maar ja ik weet het niet zeker en ik wil mijn ongeboren kindje gewoon geen risico laten lopen.. Ik wist niet dat dit ook via de verloskundige kon, gelukkig heeft de assistente het formulier geschreven na een stevige discussie. Begrijp werkelijk waar niet dat ze me dat risico wilde laten lopen..
Huh, echt bizar van de assistente hoor! Als ik iets gecheckt wil hebben, bel ik gewoon met wat ik wil en haal ik diezelfde dag een formuliertje op. Niemand die zegt 'nee, dat mag niet'. Natuurlijk laat ik niet wekelijks allerlei obscure dingen testen, het zijn onderzoeken met reden net zoals dat van jou een volledig valide reden heeft!
Groot gelijk dat je voet bij stuk gehouden hebt. Ik krijg soms ook wat van onze assistente, heb soms het idee dat ze of denkt ook dokter te zijn, of bang is dat ze iets zelf moet betalen als je ergens om vraagt....... Zwaar irritant, waar betaal je anders die enorme zorgpremie voor?
Ik ben zelf dokters assistente en moet wel een beetje grinniken hoe onze beroepsgroep wederom wordt neergehaald. We zijn niet allemaal vreselijk laat ik dat voorop stellen. Als een zwangere dame mij zou bellen met deze vraag zou ik in eerste instantie ook adviseren om het even bij de vk na te vragen. Je loopt voor je zwangerschap onder behandeling bij de vk en niet bij de huisarts. Zou de vk in het meest onwaarschijnlijke geval niet mee willen werken dan zou je gewoon bij ons een formulier kunnen krijgen. Mbt gordelroos. Gordelroos kun je alleen krijgen als je waterpokken hebt gehad. Het is hetzelfde virus wat in je zenuwbanen blijft zitten. Bij een onvoldoende afweer kan het virus opvlammen en gordelroos veroorzaken.Je kunt het in zekere zin vergelijken met een koortslip. Mijn dochter heeft toen ze net 6 jaar was gordelroos gehad en dit kwam wschl omdat ze voor haar eerste verjaardag al de waterpokken had en dan zou je onvoldoende antistoffen hebben en sneller gordelroos kunnen ontwikkelen. Ik was toen overigens net zwanger van de jongste toen zij gordelroos kreeg maar omdat ik vroeger waterpokken heb gehad was er geen enkel risico. Gordelroos is alleen besmettelijk wanneer je echt aan de vochtige blaasjes komt en deze vervolgens in je mond steekt. Je zou dus kunnen stellen dat je van iemand met gordelroos geen waterpokken kan krijgen. Je kunt van gordelroos niet iemand anders besmetten met gordelroos. Mijn collega had pas gordelroos maar daardoor krijg ik geen gordelroos. Mijn dochter heeft ruim 3 jaar geleden gordelroos gehad maar daarna nooit meer en haar weerstand was toen gewoon slecht. Ik hoop dat je snel de uitslag van het onderzoek weet zodat je weet waar je aan toe bent maar omtrent de besmettelijkheid van gordelroos hoef je je niet al teveel zorgen te maken. Het is alleen besmettelijk door contact met het vocht uit de blaasjes en niet door niezen en hoesten zoals bij waterpokken hetgeval is. Succes!
@anouk misschien had de ha-assisitentie van TS haar huisarts het niet zo duidelijk uitgelegd. Ik wist ook niet of ik waterpokken gehad had maar mijn vk heeft t aangevinkt of t labformulier terwijl ik niet eens risico had op dat moment. Nu weet ik dus dat ik wel antistoffen heb.
Wat fijn zo'n uitgebreide uitleg. Wat betreft het neerhalen van assistentes tja daar zitten nu eenmaal toch hoop ongevoelige pitbulls bij vreselijk. Vraag me weleens af of ze erop getraind worden of zo.
Bedankt voor de heldere uitleg Anouk! Maar als ik een week in huis woon met een kindje met gordelroos kan dat dan geen kwaad als blijkt dat ik de waterpokken nooit gehad heb? Ik bedoel, ik douche hem uiteraard en droog hem af en knuffel hem, gewoon normaal 'ouder kind' contact zeg maar.. Verder wist ik toen ik belde helemaal niet dat mijn vk dit dus ook gewoon kon regelen anders had ik de huisarts overgeslagen
Ik heb deze test standaard gehad tijdens de reguliere bloedtest aan het begin van mijn zwangerschap. Heeft huisarts niks mee te maken gehad.
Als je geen waterpokken heb gehad dan zou ik wel voorzichtig zijn. Het vocht in de blaasjes is wel besmettelijk en je wilt gezien je zwangerschap geen enkel risico lopen. De blaasjes van gordelroos zijn doorgaans met een goede week zo goed als ingedroogd. Mocht het kindje bij jullie in huis komen dan kun je met de lichamelijke verzorging steriele handschoenen gebruiken en doorgaans zit gordelroos op bedekte plaatsen en zal je niet in contact komen met de blaasjes. Ik hoop voor je dat je gewoon antistoffen heb. Ik zat ook wel in de rats toen ik ontdekte in verwachting te zijn en pats boem mijn oudste dochter had een dag later gordelroos maar omdat ik vrijwel zeker wist dat ik waterpokken had gehad(litteken) hoefde ik me er verder niet bezorgd over te maken.