Can is bijna 14 maanden en is soms best wel eens ondeugend, dan weet hij dat hij ergens niet mag aankomen en dan kijkt hij mij aan, en gaat dan toch expres daaraan zitten. En nu is er weer iets nieuws, als ik duidelijk "Nee" zeg begint hij me te slaan. Ik weet even niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan. Ik zeg "Nee" .. maar dat heeft een averechts effect, want dan mept hij gewoon nog een keertje. Hoe gaan jullie hiermee om? EN hoe maak je duidelijk dat iets niet mag?
Blijven herhalen dat het niet mag, op strenge toon. Kost nogal wat consequent zijn om op deze leeftijd je kleintje aan te leren wat wel en niet mag, Bij slaan zou ik hem zelf overigens even op de gang zetten: DAT doen we hier echt niet!!! zou daarmee mijn boodschap zijn... Verder zou ik een paar dingen uitkiezen waar je heeeeeel consequent op gaat zijn en dus steeds een streng NEE als hij het wel doet. Bij alle andere dingen die je liever niet hebt, zou ik dan voorlopig nog even dingen wegzetten, hem afleiden, enz... Teveel 'nee' in 1 keer kan zo'n kleintje helemaal niet aanleren, je moet het wat gedoseerd doen.
Je zoontje vindt het een leuk spelletje: hij doet iets, jij reageert! Dat is leuk zeg. Consequent blijven maar hem ook helpen iets anders te doen. Dus oppakken en afleiden. Slaap absoluut niet accepteren. Even op een ander plekje. Met één jaar kan je nog niet verwachten dat hij daar blijft maar het geeft wel een signaal af.
Tsja, herkenbaar... Luid en duidelijk "nee", en consequent handelen. Als ze door blijft gaan zette ik haar op de gang. Helaas vond mijn dochter dat op een gegeven moment supergrappig en maakte daar een spelletje van, ging al lachen zodra ze op het idee kwam het weer te doen. En dat deed ze dan zo grappig dat ik vervolgens zelf ook de grootste moeite had om een boos gezicht te trekken... Ik pas dus de omgeving maar zo veel mogelijk aan haar aan (planten, theepotten enz. buiten bereik). En ze heeft me 2x bij het knuffelen gebeten. Ik heb toen uit mijn hart gereageerd en het uitgeroepen van pijn en haar onmiddelijk weg gezet. Daar schrok ze zo van dat ze moest huilen en sindsdien heeft ze dat niet meer gedaan. Zo, wat kan ze zo'n ukkie trouwens hard bijten, zeg!