Eergister ben ik naar de verloskundige geweest, en die constateerde een te hoge baarmoeder voor 20 weken hij vroeg me of ik al een echo had gekregen, die heb ik dus volgende week vrijdag. ik vroeg of het erg was dat ik een te grote baarmoeder heb hij antwoorde dat die niet wist of het aan het kindje lag of aan het hoeveelheid vruchtwater. dit maakt me heel erg bang is het erg dat je een te grote baarmoeder hebt? kunnen er dan vroeggeboortes optreden? ik ben zo bang.
Hoi Babylover, het gebeurt wel vaker dat een baarmoeder groter aanvoelt voor de termijn. Meestal laten we dan voor de zekerheid een echo maken om het kindje op te meten en naar het vruchtwater te kijken. Het kan meerdere oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat je kindje nu wat voorloopt op schema en misschien wel weer bijtrekt of dat het gewoon een genetisch groter kindje is. Dat is heel normaal, niet iedereen is even groot. Wanneer het vruchtwater aan de ruime kant zou zijn, kan dat ook meerdere oorzaken hebben, teveel om op te noemen. Maar dat is ook echt niet per definitie erg. Op de echo volgende week kijken ze je kindje helemaal na en zullen ze je meteen vertellen waar het aan ligt. Ik weet natuurlijk niet wat je vk heeft gevoeld, maar soms ligt het ook aan de ligging van je baarmoeder. Sommige baarmoeders zijn lang en slank en andere zijn kort en breed. Daar zit ook nog een groot verschil in. Probeer jezelf niet te ongerust te maken, wacht de echo af en stel daar gewoon nog eens al je vragen. Het hoeft echt niet iets ergs te zijn en van een vroeggeboorte is nu al helemaal geen sprake! Groetjes Brigitte