vriend/koken/salmonella

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Zwangnie, 9 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Kan iemand mij geruststellen?
    Mijn vriend kookte vanavond en was kip in blokjes aan het snijden. Ik stond toen nog in de keuken. Toen ik ff ging plassen en terug kwam stond hij, op hetzelfde blad alsmede hetzelfde mes beide ongewassen, groente te snijden. Dit waren groenten voor in de sla. Toen ik hem hiermee confronteerde gooide hij de toen gesneden komkommer weg. Maar de andere groenten zaten wel al in de schaal. Mijn vriend beweerde dat hij die op een ander plankje had gedaan. Ik wil hem geloven en heb de salade toch opgegeten, maar ik heb zo'n vermoeden dat ie niet helemaal eerlijk is. Hij vindt het moeilijk om toe te geven dat hij soms niet nadenkt en daardoor een fout maakt. Ik heb het hem drie keer gevraagd en werd bij de derde keer nukkig. Toen heb ik het maar zo gelaten. Nu heb ik spijt dat ik het toch heb gegeten, want op een salmonella bacterie zit ik niet te wachten... Hoe groot schatten jullie de kans op besmetting en hoeveel kwaad kan dat?

2. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    Hoe groot de kans is geen idee maar had de salade zelf niet gegeten...

3. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Nee daar heb ik nu ook spijt van :( Wilde hem niet voor het hoofd stoten en wil hem geloven op zijn woord....

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Er is een miniscule kans alhoewel het van je vriend niet heel handig is. Er is een kans met rauwe kip dit betekend niet dat elke kip vol zit met samonella. Ik zou het vd zekerheid even in de gaten houden en de incubatie tijd opzoeken en daarna weer lekker genieten van je zwangerschap ;)

5. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Ik heb natuurlijk al van alles opgezocht! Ik ga het inderdaad in de gaten houden... Incubatietijd is 12 tot 36 uur volgens het rivm. Maar ik begrijp uit jou reactie dat niet iedere kip standaard met salmonella is besmet... Dat stelt mij enigzins gerust!

6. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ook is Salmonella zelf niet schalijk voor de baby. Het is alleen zo dat jij er erg ziek door kan worden, waardoor de baby gevaar kan lopen. Anders dus dan bijv Toxoplasmose of Listeria, wat wel echt schadelijk voor de baby is.

En de kans op besmetting is erg klein, als je het dagelijks zo zou eten loop je een redelijke kans, maar eenmalig is de kans erg klein.

7. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Dank je wel Saartje! Ik merk wel dat ik nu ineens bang ben voor bacteriën. Normaal ook wel, maar niet panisch. Zeg altijd maar zo "tis goed voor de darmflora".... maar goed ik hoef mij dus blijkbaar niet zo druk te maken. Dat weet ik nu verstandelijk, nu mijn angst nog overtuigen...

8. emmaa

emmaa Actief lid

19 okt 2011
    271
    0
    0
    NULL
    noord brabant
    Ik zou bij kip niet zozeer alleen voor salmonella bang zijn maar ik voor de ESBL die 90% van alle kip mee besmet Is.

9. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Wat is ESBL? Ga ff googlen...

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Toxoplasmose is schadelijk voor de ongeboren baby. Maar volgens mij salmonella niet (vraag het anders voor de zekerheid even na bij de verloskundige) Je kunt er zelf wel goed zien van worden, zeker wanneer je toevallig besmet wordt als je zwanger bent. Maar als ik me niet vergis, loopt de baby geen gevaar, (Zolang je het niet zo ver laat komen dat je zelf ernstig uitdroogt.) In principe zorgt jouw lijf nu eerst dat je kindje alles krijgt en jij krijgt de restjes. Dus zelfs als je een keer flink ziek zou zijn met overgeven en diarree, dan nog is dit voor je baby geen probleem. Voor jezelf wel vervelend natuurlijk.

Maar laten we er vanuit gaan dat het zo'n vaart niet zal lopen. Je vriend heeft weer wat geleerd, zullen we maar zeggen.

11. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Nou Tupp, dat moet ik nog maar zien ;) Mijn vriend denkt gewoon vaak niet na, doet maar wat en dan pas valt het kwartje. Dan toegeven dat iets niet handig is, is dan weer een ander puntje ;)

Goed om te weten dat ik vooral ziek kan worden en het vruchtje daar geen last van heeft. Morgen heb ik mijn 2e echo en zie ik mijn gyn. Ik zal gelijk deze vraag op hem botvieren...

12. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Zo te lezen is die ESBL bacterie niet echt gevaarlijk voor zwangere vrouwen.

Niet teveel zorgen maken dus :)

13. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Neuh dank u! ;)

14. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Hollandse kip is niet meteen standaard giftig hoor ;) denk dat t wel los loopt! !! (Letterlijk en figuurlijk ;) )

15. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    :cool: :p :d

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als het maar geen plofkip was... Die loopt niet los. :p

17. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Haha als ie maar niet ontploft in maag of darmen, want dan ontplof ik tegen vriendlief :D

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    :D

Even wat anders: als jullie kindje straks (duurt nog ff, haha) brood gaat eten, dan mag het tot één jaar geen honing op brood. Dat kan namelijk gevaarlijk zijn, er kan een bacterie inzitten die echt levensgevaarlijk os voor die kleintjes. Ik zou dat soort dingen (zodra de salmonella-crisis weer wat weggezakt is ;)) toch even gaan 'oefenen' met je vriend. Sowieso ook het apart houden van rauw vlees. Een voedselvergiftiging verloopt bij kleine kinderen vaak ook veel ernstiger. Foutje maken is mensenlijk, maar het is toch wel handig als hij met zo'n kleine gup in huis echt leert op dit soort dingen te letten.

Deel Deze Pagina