10 weken zwanger kan ik in de ziektewet?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Angel24, May 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angel24

Angel24 Actief lid

Feb 1, 2009
    253
    0
    0
    Hoi,

Ik ben 10 weken zwanger en ik voel mij heel erg moe vooral als ik om 8.00 moet beginnen zit ik zeker tot 13.00 te slapen ik kan moeilijk wakker blijven, en nog een probleem ik kan pas na 15.00 uur pas iets eten de misselijkheid is heel erg smorgens tot smiddags grootste probleem is op het werk krijg ik heel vaak de gevoel of ik flauw ga vallen omdat ik niks heb gegeten en binnen krijgt.

S'avonds kan ik ook niet veel eten ik drink veel soep, water, maar brood lust ik ook niet wat ik mij afvraagt kan ik in de ziektewet gaan in dit situatie.

Ik werk maar ik heb zelf aangepast werk, ik zit bijna de heledag maar ik kan echt niet tegen de restaurant het is '' catering'' de geur en de eten die ze daar krijgen word ik kots misselijk ik heb al 2/3 keer overgegeven.

Ik heb paar keer van thuis eten meegenomen naar werk maar brood krijg ik echt niet door mijn keel, koekjes op lege maag gaat ook niet, ik heb cupsoep meegenomen en ik wilde warm water uit de kan schenken die was zo lauw dat ik zo mijn handen mee kon wassen dus dat was ook niet te drinken werd heel misselijk.

Op de werk eet ik 8 uur bijna helemaal niets ik kan de restaurant moeilijk inlopen en een broodje kopen, en ik voel mij heel erg moe zit half te slapen mijn baas ziet dat ik heel moe ben hij zegt dat ik niet op het werk moet slapen dat gebeurd alleen thuis, dus hij houd niet eens rekening met mij ''zwangerschap''

In juni word mijn contract verlengt nu zit ik te denken als ik te vaak ziek word dalijk word mijn contract niet verlengt. Heeft de bedrijf recht om mij te ontslaan omdat ik in de ziektewet ben ingegaan.

Wat kan ik het beste doen, ik werk 24 uur 3 heledag van 8 uur maar is echt moeilijk vol te houden....

Als ik in de ziektewet ga en wanneer de arbo mij uitnodigd voor controle kan ik aangeven dat ik 1 dag in staat ben om te werken gewoon proberen, en veel rust nodig heb omdat ik heel erg moe ben en misselijkheid, plus rugklachten bekkenklachten beginnen nu ook...

Groetjes,

ANGEL24

2. sitara

sitara Bekend lid

Jan 16, 2009
    528
    1
    0
    hai

ik weet niet waar je woont (nederland of belgie)

in belgie kan je pas op ziektewet als je ofwel je gyn ofwel je huisarts schrijft dat je thuis moet blijven omwille van iets
    echter; als je op dat moment werkt, zal je opgeroepen worden door de arbeidsgeneesheer van je werk en die zal controleren of je huisarts/gyn gelijk heeft
    die beslist dus eig of je al dan niet geschikt wordt bevonden om ng te werken
    in tussentijd it je wel thuis

maar je kunt niet thuisblijven omdat je misselijk bent
    enkel maar bij complicaties of gevaar voor jou of je kindje
    (tenzij je een overeenkomst kan sluiten met je baas en die dat doorgeeft aan de abeidsgeneesheer, dan heb je kans om zo vroeg thuis te zitten)

hoe het dan natuurlijk zit met je werk en je contract hangt af van je baas

mss moet je eens rond de tafel zitten met je baas en bespreken wwat er nu staat te gebeuren? Laat hem zijn zeg doen en doe je het jouwe, zie wat er van komt en neem dan je beslissing

veel bazen zijn ook blij als alles op tafel gegooid wordt, dan weten ze ook wat te verwachten en weet jij het ook

mss het proberen waard of niet?

heel veel sterkte en succes allezins
    ik duim voor je

laat je iets weten?

3. ch28

ch28 Actief lid

Sep 23, 2008
    494
    0
    0
    Volgens mij zijn alle klachten die je noemt klachten die bijna bij iedereen voorkomen in de eerste maanden van je zwangerschap en worden ze vaak vanaf een week of 15 minder. Ik heb het zelf ook gehad en bij mij was het met 16 weken over. En nu al thuis zitten is misschien ook niet leuk, ik zelf zit helaas al vanaf 20 weken thuis ivm een erg pijnlijke cyste maar ik vind er echt niets aan.
    Misschien kun je met de arboarts afspraken maken over aangepaste werktijden cq werkzaamheden?
    Voor wat betreft je contract is het zo dat ze je tijdens ziekte niet mogen ontslaan, als je contract eindigt in juni loopt het van rechtswege af als ze het niet verlengen en dat mag wel.

Succes!

4. Angel24

Angel24 Actief lid

Feb 1, 2009
    253
    0
    0
    Ik woon in Nederland

5. sitara

sitara Bekend lid

Jan 16, 2009
    528
    1
    0
    OJA

normaal kan je niet ontslagen worden als je in ziektewet gaat, maar je baas zal je contract dan wss niet verlengen als het afloopt
    hoe ver ben je als je contarct afloopt?

ikzelf was dan 29 weken ver (ongveer)
    en de gyn heeft me weer op ziekte gezet (wordt nu niet meer gecontroleerd door de arbeidsgeneesheer daar ik niet meer werk) omdat er mij nu toch niemand meer aanneemt voor die maand dat ik i principe nog kan werken en wegens lage rugppijn en extreme kortademigheid) tot mijn zwnangerschaopsverlof ingaat
    als dat maar een korte periode is, kan je op ziekte blijven, ook nadat je ontarct afloopt, wat beteknt dat je meer zult krijgen dan bij ww uitkering
    ook is het zo dat als je in zwnagersverlof gaat en je van ww uitkering je minder krijgt dan als je in zwangerschapverlof gaat en je uit ziekte komt

ook zal je baas je wss wel willen vervangen gedurende de periode dat je contarct nog loopt en jij thuis zit in ziektewet

veel om over na te denken
    mss een goed idee om eens langs te gaan bij de bond waar je aangesloten bent (in belgie bv de cm of moyson ofzo)
    zij geven eerlijk advies en kunnen je helpen knopen dor te hakken
    maar praat zeker ook eens serieus met je baas

xx

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    die klachten die je noemt horen eigenlijk gewoon bij een zwangerschap en in mijn ogen niks ongewoons. vooral tot de 12 weken soms 16 weken kan dit zo extreem blijven en vaak wordt het dan weer even rustig en dan eind van de zwangerschap kan het weer terug komen

als je in de ziektewet gaat moet je om de zoveel tijd op controle en zullen dan oordelen o je moet werken ja of nee. ik zelf denk dat als de werkzaamheden gewoon kunnen dus niet te zwaar tillen en deze evntueel aangepast kunnen worden naar bijvoorbeeld halve dagen dan zul je denk ik gewoon moeten werken. ligt ook een beetje aan je baas natuurlijk en de arts die je beoordeeld. bij me vorige zwangerschap zat ik vanaf 16 weken thuis omdat ik hevige banden pijn had en hun geen passend werk. nog deden ze wel moeilijk dat ik thuis bleef maar uiteindelijk mocht het wel omdat ik in me verleden een mk heb gehad en dit in combinatie dat ze geen passend werd hadden en de pijn aangetoont is door me eigen dokter en ik advies kreeg om te rusten mocht ik dus thuis blijven

deze zwangerschap moetst ik me vooral de eerste 15 weken smorgens dwingen te eten anders bleef ik heel de dag overgeven. dit hield in eten, overgeven, weer eten weer overgeven en zo door gaan tot het eten binnen bleef. als er eenmaal iets in me maag bleef zitten was het goed en kon ik de rest van de dag redelijk door. at ik niet meteen zodra ik me ogen open had ( al betekende dit kokhalse als ik het brood maar zag dus echt dwingen) bleef ik heel de dag ziek.

moe pfff dat heb ik erg lang gehad en met een dreumes van 1,5 is rusten geen optie. zodar je kan slapen meteen doen. de eerste weken had ik er erg veel last van en sliep van 7 tot 7 dus gewoon 12 uur per dag en dan nog was ik moe. ik werk maar 4 ochtende tot 1 uur en smiddags is me dochter gewoon thuis en vaak heeft ze dan al geslapen dus dat doet ze de rest van de dag niet. nu ben ik weer extreem moe en het is een wonder dat ik nog op ben. woensdag was het zo erg dat alles pijn deed, ik al geruime tijd niet slaap vanwegen de pijn in me heupen en bekken en dus melde ik me ziek. morgen ga ik het weer proberen maar lukt het niet ja jammer dan dan ben ik gewoon ziek. tot nu toe heb ik me in totaal 2 weken ziek moeten melden omdat het echt niet ging en meestal ging ik gewoon al is het maar om te proberen. heb zwaar werk en begin het nu wel te merken want alles doet echt pijn en ben dood en dood op.

succes en overleg even met je verloskundige. als je langdurig de ziektewet in moet/wilt dan zul je toch moeten aantonen waarom. gewoon moe tja daar zullen ze het niet zo snel mee eens zijn en misselijkheid ja dat is ook meer dan normaal. je zult dus wel een echte reden moeten hebben. daarbij als je ziek bent door zwangerschap krijg je 100% ziektegeld en anders maar 70% dus dat is ook iets om rekening mee te houden

succes

ik werk trouwens in een hotel en maak der bedden op en doe badkamers. heb elke wc in het hotel al gehad om over te geven en soms maar net op tijd. water of soep doet je trouwens meer overgeven dan iets van brood. probeer een cracker en als het moet ja dan maar een koekje waarom niet. het kan best zijn dat je de eerste 3 crackers er uit braakt maar de 4 of 5e blijft dan wel zitten. eet zo snel mogelijk na het opstaan of nog beter voor het opstaan. zet een pal droge crackers langs je bed en prettig is anders en je moet je zelf echt dwingen om kokhalzend te eten maar kan je zeggen als er eenmaal een laagje voedsel in je maag zit voel je je zo veel beter. nog een advies, eerst eten dan pas drinken want van koud water kan je maag helemaal van slag raken.

7. Angel24

Angel24 Actief lid

Feb 1, 2009
    253
    0
    0
    Hoi,

Waar ik momenteel werk is een aangepast werkplaats voor iedereen dus er zitten alleen mensen met beperking, ik zelf heb ook lichamlijk lichte beperking en heb aangepast werk gekregen afwisselend werk lichte werkzaamheden zoals zittend inpakken of tellen enz.

Ik ben 12 december 2009 begonnen en mijn kontrakt loopt in juni af, dan ben ik precies 4 maanden, mijn werkgever weet dat ik zwanger ben. Het is een aangepast werkplaats ik ben ene kant ook heel bang dat ik ontslag kan krijgen.

In dit tijd is het moeilijk werk te vinden vooral als je beperking heb, ik ga het gewoon vol houden en hopen dat de symptonen zo snel mogelijk verdwijnen. Ik zal ook met mijn gynocoloog bespreken wat ik het beste kan doen.

Groetjes,

ANGEL24

8. Stacey88

Stacey88 Bekend lid

Oct 28, 2008
    526
    0
    0
    Limburg
    Ik zou niet de ziektewet ingaan. Er zijn wel meer vrouwen die hier last van hebben/gehad. Het is gewoon even doorbijten.

Ik heb er zelf gelukkig geen last van gehad!

veel sterkte ermee

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

het is heel vervelend maar doorbijten is idd het beste wat je kunt doen. ik werk ook door met bekkenklachten (mijn werk bestaat uit alleen maar lopen) omdat mijn contract over een maand afloopt en wel verlengd moet worden. het is niet anders.

10. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

tjah het is mischien lullig maar dit is eingelijk geen reden om de ziektewet in te gaan. het zijn over het algemeen de standaard kwaaltjes in het begin van een zwangerschap. ik heb het ook heeel erg gehad maar het enige dat je kan doen is op je tanden bijten, je verstand op nul zetten en doorwerken.

het is moeilijk..ik weet het maar het is echt even niet anders

succes en ik hoop dat je je gauw weer beter voelt

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ehm, maar ziek is toch ziek of niet?
    Je kunt je toch ook voor een weekje ziekmelden ofzo, dat je ff bij kunt komen?
    Bespreek t anders even met he werkgever, dan weet ie ook wat er aan de hand is.
    Voor t geval andere gaan klagen dat je je werk ofzo niet goed doet.

Ik ben nu 19 weken zwanger en tot nu toe me niet ziek gemeld, maar loop al weken op mijn tandvlees. Ben ontzettend moe.
    En nu kun je wel zeggen dat t bij de zwangerschap hoort, maar bij Eva had ik t niet zo extreem.
    Gisteren kon ik alleen maar janken....dus niemand kan zomaar zeggen; tanden op elkaar en doorbijten.

O en mijn man werkt ook via een sociale werkplek en die zijn echt heel gemakkelijk met dingen en staan voor veel dingen open!
    Dus gewoon een gesprek aangaan!

12. DesireeK

DesireeK Actief lid

Oct 26, 2008
    483
    0
    0
    Den Haag
    Zoals al meer gezegd is zou ik het gewoon proberen vol te houden en niet de ziektewet in gaan. Wat je misselijkheid betreft zou je kunnen proberen om van die kleine crackertjes te eten. Hele kleine stukjes per keer. En er al mee beginnen als je in bed ligt. Meestal wil dat wel helpen. Probeer in ieder geval jezelft wel te dwingen om iets naar binnen te krijgen.

suc6

13. Trotsemama1986

Trotsemama1986 Fanatiek lid

Feb 10, 2009
    1,962
    0
    0
    Ook ik zie geen reden om de ziektewet in te gaan voor een langere periode.
    De klachten die jij hebt horen erbij, ik heb zelf ook met die klachten op het werk gezeten.

Echter ben ik met 10 weken wel de ziektewet in gegaan, dit omdat ik zooooo duizelig was dat ik niet eens op mijn werk kon komen. Er was geen oorzaak voor, ik at gewoon enzo. Bloeddruk was extreem laag, zout hielp ook niet.

Omdat ik via een uitzendbureau werkte heeft dit mij direct mijn baan gekost.
    Omdat gelijk hierna ernstige bekkenklachten begonnen ben ik in de ziektewet blijven zitten.
    Heb eigenlijk vanaf dat moment alleen nog maar complicaties gehad.

Het is zo dat je baas je contract niet hoeft te verlengen. Als hij je niet daar wilt hebben omdat je zwanger bent, hoeft hij dat niet eens als reden op te geven en gooit hij jou er gewoon uit. Of je dus wel of niet ziek bent, helaas maakt dat ik deze situatie weinig uit.
    Het is puur wat je baas wilt.

Je kan natuurlijk je een weekje ziekmelden om even op sterkte te komen en bij te slapen.
    Hier zullen ze niet moeilijk over doen, want ziek is ziek.
    Als je een flinke griep hebt ben je ook een paar dagen thuis.

14. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Ik had dat ook hoor.
    Ik luste niks, geen brood en geen vlees..

Dus ik leefde op fruit en crackers.

Klinkt hard, maar het zal je niet in dank worden afgenomen als je je ziekmeldt.

Als ik thuis kwam ging ik meteen naar mijn bed en ik was ook doodmoe.

15. mh81

mh81 Bekend lid

Jan 29, 2009
    748
    11
    18
    Je zult toch even door moeten bijten. Ik had exact dezelfde klachten en werk 40 uur... Het (misselijkheid en vermoeidheid) hoort nou eenmaal bij een zwangerschap en als het meezit is het na een week of 14 al een heel stuk minder of zelfs over.

Je werkgever zou het je, zoals Skatje al zegt, zeker niet in dank afnemen..

16. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Af en toe je ziek melden omdat je je zo beroerd voelt, dat snap ik.

Maar "in de ziektewet", daaronder versta ik langdurig ziekmelden en het lijkt me dat geen arts dat zou goedkeuren in jouw geval. Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje oneerlijk naar zwangere vrouwen die ECHT hele nare dingen in hun zwangerschap beleven en wel "doorzetten" of waarbij de arts moeilijk doet (ik denk aan uitdrogingsverschijnselen van overgeven, bekkeninstabiliteit, enz.). Niet goed voor de beeldvorming van zwangere vrouwen....

17. mh81

mh81 Bekend lid

Jan 29, 2009
    748
    11
    18
    @Miepie74
    Je hebt dit perfect verwoordt en ben het volledig met je eens!

18. wendelaa

wendelaa VIP lid

Nov 30, 2008
    8,641
    0
    36
    Noord Brabant
    @Miepie, dat vind ik dus ook.
    Vanmiddag ook een gesprek met mijn manager, zelf om gevraagd overigens.
    Heb gewoon t gevoel dat ik t even niet meer trek, alles is teveel.
    Ook heb ik t idee dat ik niet meer functioneer.
    Wil gewoon even vragen of ik me een weekje ziek kan melden zodat ik ff bij kan komen, omdat ik anders bang ben dadelijk echt in te storten.
    En nu al in de ziektewet...ppff,,,,,dan trek ik over een paar weken mijn haren uit mijn hoofd hahaha

MAar daarom zei ik al eerder; meld je een paar dagen ziek, dan kun je daarna er misschien weer even tegen!

19. caroline16

caroline16 Niet meer actief

ik was met 10 wkn ook misselijk, en kon ook niks eten.. dat gaat over na een paar weken, ik vind het een BELACHELIJKE reden om voor zoiets de ziektewet in te gaan!!

20. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    ff door zetten meid, de meeste vrouwen hebben hier last van

ik neem zo nu en dan wel een weekje vakantie kan ik weer ff bij tanken
    maar in de ziekte wet nee, dan moet het echt niet meer kunnen. Ik zoek eerst samen met mijnleidinggevende naar oplossingen zoals nu heb ik weekends een stagiaire mee (ik werk in de zorg en heb last van rug en heupen)

Share This Page