Hallo, Toen ik de laatste keer bij de vk was, werd mij gezegd dat ik moest bellen als ik pijn boven in mijn buik had (ik denk ivm hellp). Ik heb dat af en toe, maar vandaag is het wel heel erg. Kan nauwelijks 5 minuten staan of ik word al helemaal beroerd van de pijn. Nou heb ik geprobeerd op te zoeken of ik actie moet ondernemen en er staat wel dat ik de vk moet bellen, maar moet dat nu of kan het ook wachten tot morgen? Verder: - voel ik de baby bewegen, hetzij iets minder - zie ik veel sterretjes - heb ik geen hoofdpijn - heb ik pijn in mijn bovenrug, tussen de schouders - ben ik niet misselijk, maar wel steeds een vol gevoel - heb ik erg last van spierkrampen in mijn benen Advies is welkom.
Als er staat dat je moet bellen zou ik zeker vandaag bellen. De vk kan dan wel inschatten of het tot morgen kan wachten.
Ja ik zou bellen. Ik heb het zelf gehad en heb een halve nacht er mee gelopen. Eenmaal gebeld meteen naar het ziekenhuis en daar werd geconstateerd dat ik vergevorderde HELLP had. Altijd bellen en als het wordt aanbevolen meteen gaan. Je wil daar niet te lang mee blijven lopen. Succes
Gewoon even voor de zekerheid bellen, daar zijn ze voor. Al is het maar om jezelf gerust te stellen, want nu blijf je er toch mee bezig. Kan het wachten tot morgen, dan hoor je dat vanzelf.
Goedemiddag, bedankt voor jullie reacties. Ik heb gebeld en de vk is daarnet langs geweest. Dat ik de baby minder voel komt waarschijnlijk doordat hij/zij omgedraaid is en nu met het koppie naar boven ligt. De rug ligt langs de zijkant van de buik, dus de beentjes hebben meer trappelruimte. De hartslag was snel gevonden. Bloeddruk was ietsje hoger dan normaal (heb normaal een nogal lage bloeddruk), dit kan ook komen doordat er meer bloed wordt rond gepompt. De pijn in de bovenbuik kan verschillende dingen zijn, een blauwe plek aan de binnenkant bijv. Ik moet nu opletten dat het niet te rustig wordt in mijn buik en verder heb ik woensdag een groeiecho en daar zullen we zien hoe het met de baby gaat. Nogmaals bedankt voor de adviezen. Bij twijfel altijd bellen zei mijn vk nog. Dit was de eerste keer in 2 zwangerschappen.
Als je de pijn blijft houden zou ik even je urine laten testen op eiwitten. Gelukkig voor nu geen grote dingen. Sterkte en succes hoop dat de pijn inderdaad een blauwe plek is ... die kleintjes kunnen er wat van daarbinnen
Is het echt pijn of druk? Ik heb ook een druk net onder mijn ribben rechts maar volgens mij is dat mijn lever die opzij geduwd wordt.
Ik vind pijn altijd moeilijk uit te leggen. Het is pijn alsof ik gerend heb na het eten, maar dan niet echt van die steken. (Lekker duidelijk ) @Nic1976 Het is inderdaad iets om in de gaten te houden. Mijn buik zit heel erg hoog (heb een klein middel). Die HELLP pijn schijnt echt op je ribben te zitten, alsof er een strakke band omheen zit, aldus de vk. Bij mij is de pijn niet echt op de ribben, maar echt in de buik zelf. Ik blijf in ieder geval goed opletten.
Je zegt de pijn zit in je buik, is dat wel direct onder je ribben? Daar voelde ik de pijn wel namelijk, en wel zoals jij het omschrijft. Een heel erg naar gevoel en ik was ook echt doodziek, zo bleek later.
Bedankt Anzza, misschien doe ik dat toch maar. Nu gaat het wel, al een paar uur pijn vrij. Was de pijn bij jou de hele tijd aanwezig, of ging het ook weer weg? En had je nog meer symptomen?
Ja, nou de eerste dag bleef het inderdaad aanhouden, leek het even ietsje minder te worden, om vervolgens weer heftig terug te komen. Ik voelde me ook echt helemaal niet lekker en kon niet stil zitten van de pijn. Ik heb toen ook contact gehad met de vk, halverwege de dag. Maar ik moest het maar even aankijken. De hele nacht wakker gelegen, dus sochtends mocht ik toch even langskomen, en ja hoor, ik kon direct Door naar de afdeling. De vk heeft achteraf echt te laks gehandeld..Zo bizar.. Het kan snel gaan hoor, twee dagen ervoor was er tijdens de controle niets aan de hand. Prima bloeddruk en urine. Wel had ik al een paar weken continu afschuwelijke hoofdpijn...
Ik wil je niet ongerust maken maar bij mij voelde het alsof ik gerend had. Ik zou het ff goed in de gaten houden. Dan maar een x extra controle maar met HELLP moet je echt niet te lang blijven lopen.
De pijn was bij mij niet altijd aanwezig maar als het er was werd het wel heftiger. Binnen 24h was ik echt doodziek. Ik had verder niet echt andere symptomen.
Bedankt Nic en Anzza. Het gaat nu goed, maar ik zal zeker alert blijven. Als de pijn heftiger terug komt of ik krijg er symptomen bij (zoals hoofdpijn), dan hang ik meteen aan de telefoon. Fijn dat jullie je ervaring wilden delen. Lijkt me heel heftig zoals jullie het beschrijven. Is alles goed gekomen?
Alles is goed gekomen maar zoonlief is met 34+6 weken gehaald en ik ben 48h doodziek geweest. Zo ziek dat ik het niemand toewens. Vandaar dat ik nogal doordram misschien Sorry daarvoor. Nu van uk twee zwanger en ik moet al komen als ik al een scheet dwars heb zitten bij wijze van dus het is ook wel duidelijk dat het echt niet langer had moeten duren. Sterkte en kijk echt naar jezelf hoe lang je het zelf goed vind gaan is het vaak ook goed.
Ik vind niet dat je door dramt hoor, zeker niet als ik je verhaal zo lees. Gelukkig alles goed gekomen, maar wel een zware weg. Hoop dat deze zwangerschap en bevalling van een leien dakje gaan. Het is je gegund. Goede nacht.