IJzer tekort

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by BeertjeY, Dec 19, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

May 9, 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Na een vingerprikje bleek mijn ijzer nog steeds erg laag te zijn, 5,1. (in een week gedaald met 0,4 -> was 5,5).
    Nu had mijn vk het erover dat ik nu onder een medische indicatie moest bevallen in het ziekenhuis. (was zowieso al van plan om in het ziekenhuis te gaan bevallen). Daarna werd er voor de zekerheid bloed afgenomen uit mijn arm. Daar krijg ik deze week nog de uitslag van. Als dat ook te laag zou blijken te zijn dan zou ik dus doorverwezen gaan worden naar een gynecoloog.
    Was er een beetje door verrast. Beduusd onder. En heb helaas niet alles volledig meegekregen. Wat ik begreep dat de gynecoloog gaat bespreken hoe en wat rondom de bevalling. Krijg een infuus met medicijn of zo.
    Weten jullie precies hoe en wat er nu moet gaan gebeuren?
    Ze gaf wel aan dat dit geen gevaar was voor de baby. Maar meer een problem voor mezelf. Doordat je na de bevalling ook flink kan gaan vloeien en dus bloed verlies. Klinkt logisch. Maar weten jullie waar ik rekening mee moet gaan houden.
    Eigenlijk wil ik gewoon een bevestiging van mijn vermoedens.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie.

Groetjes
    Yvonne.

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi Yvonne,

Dat je ijzergehalte Hb daalt in de zwangerschap is heel normaal. Een prikje in de vinger is niet zo heel betrouwbaar daarom word er, als er uit het vingerprikje een lage waarde komt, nogmaals bloed afgenomen alleen dan uit een ader uit je arm.
    Een laag Hb kan je verhogen door goed op je voeding te letten. Eet groene groenten, vlees en vis, noten. evt kan je Floradix of roosvicee ferro gebruiken.
    Wil dit niet helpen dan is er ook nog een vitaminepreparaat: ferrofemuraat dit kan de verloskundige je voorschrijven. Hierdoor gaat meestal ook je Hb door omhoog.
    Wacht de uitslag van het bloed af en overleg met je verloskundige om zelf je Hb op te krikken.
    Ik begrijp je verloskundige heel goed, bij een bevalling komt bloedverlies kijken 500ml is heel normaal. Hierdoor daalt ook je Hb komt je Hb bij de 4.1 dan kom je in aanmerking voor een bloedtransfusie. Dit willen we voorkomen.
    De verloskundige heeft een medicijn bij zich tijdens de bevalling die ze je direct na de geboorte van je kindje kan geven. Dit is een medicijn dat ervoor zorgt dat je placenta snel loslaat en je bloedverlies beperkt blijft.

Wacht de uitslag af en overleg met je verloskundige!
    Hoop antwoord te hebben gegeven op je vraag.
    succes, Imke

3. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

May 9, 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Allereerst heel hartelijk bedankt voor je reactie.

De uitslag was nu 5,4. Dus in principe volgens mijn vk nog te laag.
    Ben nu aan het proberen mijn ijzer op te krikken.
    Brood met jus d'orange, zoete koek met jus d'orange, gevogelte met jus d'orange, aardappels met jus d'orange, bruistabletten van de kruidvat met ijzertoevoeging. etc. Veel vitamine c dus in combinatie met.
    Staaltabletten krijg ik helaas erge braakneigingen van, maar doe mijn best, slik ook foliumzuur.
    Mag morgen nog ff langs komen om bloed uit de vinger te laten prikken. Hopelijk is het dan wat hoger. Cross my fingers..:)
    Zit namelijk niet op een bloedtransfusie te wachten. Dan gaan er alleen maar rare en enge dingen door mijn hoofd heen. Het bloed zal allemaal best goed getest zijn. Maar ik zal maar net degeen zijn die per ongeluk besmet bloed krijgt of zo. Ja ik weet het rare gedachtengang. Maar kan het niet los laten. Sorry.

Wens jullie in ieder geval fijne kerstdagen toe.

Groetjes
    Yvonne.

4. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi BeertjeY.

Je bent goed bezig!
    Geniet van de kalkoen met Jus d'orange, gourmetten met Jus d'orange.

Fijne dagen, Imke

Share This Page