Hallo, Ik heb een vraagje. Ik ben nu bijna 14 weken zwanger van ons eerste kindje. Ik zat op Zumba maar dat hou ik niet meer vol te veel gespring enzo. Dus ik ben maar opzoek gegaan naar bepaalde cursussen voor zwangere vrouwen, maar heb eigenlijk geen idee wat??? En of het echt nodig is. Ben dol op zwemmen, maar het zwangerschapszwemmen zijn op tijden dat ik niet kan, dus dacht ik maar gewoon vrijzwemmen op een dag dat ik wel kan. Hebben jullie een cursus gedaan en zo ja welke en wat zijn jullie ervaringen ermee? Groetjes
Ik heb een cursus gedaan bij een fysiotherapeute. Dat was van week 27-37 en dan nog 1 les achteraf voor de verhalen. Dat was nuttig voor de info over zwangerschap, kwaaltjes, de bevalling, en we leerden handige oefeningen voor de bekkenkwalen en hoe je moet puffen. Ook leuk was dat we allemaal in 2,5 week waren uitgerekend, dus dat was gezellig met kwaaltjes die we opeens met meerdere dames gelijk hadden. En de partnerles was ook nuttig Maar voor de conditie helpt dat niks.. Dan kun je beter gaan zwemmen inderdaad, en dan evt later op zo'n cursus gaan.
Ligt er inderdaad aan met welk doel je een cursus wilt volgen... Gaat het om conditie op peil houden of om informatie en kennis maken met andere zwangere vrouwen? Om je conditie op peil te houden zou ik gaan zwemmen of kijken bij een fitnesscentrum of je daar wat kan doen (een aangepast programma!). Gaat het om contacten opdoen en informatie, dan kan een zwangerschapcursus (en dan dus niet zwemmen ofzo, maar echt een cursus als fit rondom de bevalling, samen bevallen, enz.) best zinvol zijn. Bij nr. 1 heb ik een cursus gevolgd. Vond vooral het contact met de andere vrouwen leuk. Cursusleidster vond ik *piep* en aan de informatie heb ik niets gehad, de meeste informatie had ik al gelezen voor ze het vertelde en mijn bevalling verliep anders dan een 'gewone' bevalling. Nu ga ik een yogacursus doen. Past totaal niet bij me, maar juist daarom. Hopelijk leer ik daar wat nieuws waar ik misschien wel wat aan heb. En hopelijk leer ik weer leuke mensen kennen, altijd gezellig. Daarnaast zwem ik iedere week één of twee keer, maar dat is meer om niet al te veel conditie te verliezen. Opbouwen werkt nu niet, want ik heb veel last van bekkenklachten en kan dus niet veel kracht zetten met mijn benen... Nodig is het niet, er zijn zat vrouwen die het zonder cursus doen. Maar leuk en nuttig kan het wel zijn.
Ik heb ook een cursus gedaan, en ga dat nu weer doen. Heb zwangerschapszwemmen gedaan, maar dan wel een cursus van 6x. Eerst theorie, en daarna een half uurtje samen zwemmen...je zwemt dan dus iedere keer met dezelfde personen. Ook dit keer ga ik dat weer doen. Vind het zwemmen heerlijk, en vind het ook fijn om even echt met mezelf en de baby bezig te zijn.
Hier ook een oud zumba klantje! Ik ook gestopt met 17wkn, heb ook erg lang gezocht naar iets dat ik kan doen (wil actief blijven) maar vond/vind het verdomde moeilijk.. De puf klasjes zijn niets voor mij, veel info weet ik al en de ademhalingsoefeningen krijg ik ook van mn bekken therapeut nu. Yoga is te "zweverig" voor mij (je vagina is een lotusbloem etc. ik zou blauw liggen van het lachen,lijkt me niet leuk voor de serieuze dames daar) Zwemmen heb ik ook geprobeerd en zolang je niet te veel buik hebt gaat dat prima maar na 22 weken werdt ik een atraktie die graag bekeken/bevraagd werdt. Maar mee gestopt dus en die bikini ging ook al niet zo best meer haha.. Nu ben ik maar "gewoon" gaan fietsen en ik wandel wat meer, boodschapjes op de fiets of te voet etc. Heb ook bekkenklachten dus ben zoiezo meer beperkt. Maar na de bevalling ff bijkomen en dan hup weer braaf aan de zumba!! Mis het nu zooooo!! Succes meis!
Ik deed aan fitness, maar daar ben ik al een behoorlijke tijd niet meer heen gegaan. Ik ben elke dag half 6 vrij, mn vriend is ook laat vrij. Nou... dan wil je nog ff wat tijd met elkaar doorbrengen, naar schoonouders, misschien nog boodschappen halen. Dan red ik het gewoon niet om naar fitness te gaan, plus de dingen die ik echt leuk vond om te doen gaan nu niet meer werken.... Ik ben nu ook maar gewoon meer gaan lopen (lopend naar werk, tussen de middag ff stukje lopen) en fietsen. Op zich kom ik dan aan mn minimaal 30 min beweging per dag. Ik probeer maar zo gezond mogelijk te leven om te zwaar worden te voorkomen en dan na de bevalling maar weer ff aan de fitness Je moet er maar wat voor over hebben he
praten ze echt zo bij de yoga?!?!? Zat te twijfelen want ben van mezelf druk en onrustig en dus leek me slim om iets te doen waar ik echt bi kon ontspannen.... Zwangerfit is op mijn zwemavond dus wil ik niet en de gym is 20km verderop moeilijk hoor!
m21 Vriendinnetje van mij is 2 lessen geweest en die heeft inderdaad veel van dit soort zen termen voorbij horen komen..Als je er in geloofd en er van kunt ontspannen is het natuurlijk super voor je maar ik ben ook iets te hyper en nuchter voor yoga.. Ik ontspan meer van een middagje shoppen als in de lotus houding haha.. Ieder voor zich dus! En wellicht dat de ene of de andere yoga training scheelt..
@wendy339: Ik zit dus ook met het 'probleem' dat yoga waarschijnlijk (veel) te zweverig is. Ik ga dus ook proberen me in te houden en bepaalde dingen 'het ene oor in, het andere oor uit' te laten gaan en te kijken naar de dingen waar ik wel wat aan heb. En wie weet valt het mee, zou nog fijner zijn. Vorige keer had ik naar mijn idee de meest 'nuchtere cursus' uitgekozen en zelfs daar kreeg ik af en toe de kriebels...dat zegt dus ook weinig.
Ik heb de vorige keer een cursus mensendieck gedaan, samen met nog 4 zwangeren. Was best gezellig! Ik geloof dat er 10 lessen tijdens onze zwangerschap waren, en nog twee er na. De lessen waren heel praktisch; oefeningen om je lichaam sterk en soepel te houden, uitleg over je bekkenbodemspier, anatomie en de bevalling met wat ademhalingstips, en ontspanningsoefeningen. Daar viel ik steevast bij in slaap, heeeeeerlijk! De lessen na de bevalling heb ik helaas gemist. Op zich doet 1 zo'n uurtje in de week niet zo veel, maar ik ben wel blij dat ik de cursus heb gedaan. Ook vooral door de partnerles! In eerste instantie vond ik dat samen puffen wel wat genant, maar tijdens de bevalling had ik zoveel pijn dat ik even niet meer wist hoe ik adem moest halen. En toen heeft manlief me echt super geholpen! Die wist natuurlijk precies wat ie moest doen