Hoi allemaal, Ik heb zelf al enkele keren geteld, simulators gebruikt en apps maar ik kan er nooit goed aan uit. Kan iemand mij even helpen en uitleg geven? Mijn laatste menstruatie was 4/12/2016 Ik heb een onregelmatige cyclus tussen de 35 en 40 dagen Op 28/12/2016 heb ik duidelijk positief getest met een ovulatietest. Zowel op 27,28 en 29/12 hebben we gemeenschap gehad. Op dinsdag 10/01 heel licht positief getest, op woensdag 11/01 clearblue test waarbij 1-2 weken stond. Op 25/01 een eerste echo, vruchtzakje gezien en dooierzakje(zie foto) Ik kom er nu op uit dat ik 7 weken zwanger ben, maar dat de leeftijd foetus 5 weken is. Als ik dan bijvoorbeeld mijn zwangerschap van week tot week wil volgen op een app, wat moet ik dan ingeven? Dat ik 7 weken zwanger ben of 5? Op 07/02 moet ik terug voor een tweede echo, zal er dan al iets te zien zijn? Hoe lang ben ik dan? Alvast bedankt
Je rekent vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Je krijgt de 2 weken gemiddelde weken tussen menstruatie en eisprong 'cadeau'. Je foetus is inderdaad vanaf de eisprong 5 weken oud. In zo'n app tik je 7 weken in En bij de volgende echo zal er volgens mij een boontje met een kloppend hartje te zien moeten zijn.
Je verhaal klopt alleen bij een perfecte cyclus van 28 dagen. Ts heeft cyclussen van 35/40 dagen. Dus dan gaat je verhaal echt niet op. Ts ik zou uitgaan van eisprong op 30-12 dan zou je nu ruim 6 weken zijn. Je echo is dan geweest met ruim 5 weken en dan ziet dit er prima uit. Bij de volgende echo ben je 7 1/2 week ongeveer. Dan zie je een boontje met kloppend hartje.
30-12 je eisprong. Op 13 januari 4 weken zwanger. Op 25 januari was je 5 weken en 5 dagen zwanger. En vandaag dus 6 weken en 6 dagen zwanger. Op 7-2 ben je dan 7 weken 4 dagen Dan zal je een vruchtje met kloppend hartje moeten zien.
Is het dan ook normaal dat de gynaecologe op 5 weken enkel een 'mooie ronde vruchtzak' ziet en geen kloppend hartje?
Ja dat is normaal. Een hartje gaat aan t einde van week 5 kloppen. Vanaf 6-6,5 week is dit meestal zichtbaar mits zekerheid vd termijn. Waarom heb je eigenlijk zo vroeg al een echo gehad?
Wel, we waren al 15 maanden bezig en dit was de laatste ronde zonder clomid. Ik heb 12/12 een HSG laten doen en moest sowieso nog eens op controle. Ook heb ik een aangeboren hartafwijking, die is goed onder controle en heb eerst allerlei testen gedaan ivm kinderen krijgen in het UZ te Leuven maar de dokters zeggen dat extra controles nooit kwaad kunnen. Al neemt het natuurlijk heel wat onzekerheden en vragen met zich mee. Hartelijk bedankt voor jullie uitleg!