Onze zoon Chris is nu bijna 3,5 week oud. Hij is met 39 weken geboren. Op zich loopt de BV prima, ik heb veel melk. Chris was 2530 bij de geboorte en na krap twee weken woog hij 2830 gram. In de kraamtijd heb ik na de voeding 1 x per dag de borst waar hij aan had gedronken leeggekolfd om de druk verder weg te halen en ontstekingen aan de borst te voorkomen (die heb ik bij mijn vorige BV periode nl. 2 gehad vlak na de kraamtijd als gevolg van te veel melk die niet weggedronken werd) Momenteel kolf ik al ruim anderhalve week niet meer na. Hij drinkt momenteel 7-8 keer per dag circa om de 3 uur en dan aan 1 borst gedurende 10-20 minuten. Overdag en 's nachts gaat het overwegend prima, maar in de avond lijkt hij veel last van krampjes te hebben. Hij ligt dan iedere keer echt krijsend te huilen en maaien met armpjes en beentjes en wordt pas rustig als hij bij ons ligt en er dan ontspanning komt als hij aan het poepen slaat. Hij is dan ook tussen de laatste 2 voedingen van de avond (meestal rond 6-7 uur en 10-11 uur) wakker en slaapt niet echt. Af en toe vallen zijn oogjes wel dicht, maar dan is het daarna weer foute boel. Zijn dit nu krampjes en kan ik hier nog iets aan doen? Ik vind het ook zo raar dat het dan alleen in de avond is.... Chris kan wel heel onrustig aan de borst drinken en laat de tepel ook regelmatig los, volgens mij als de melkstroom te hard gaat voor hem. Heb wel het idee dat hij dan soms lucht hapt tijdens het drinken ook. Na het drinken komt er heel af en toe een mondje terug. Boertjes komen wel gewoon, al duurt dat soms ook een tijdje. Is er aan dat onrustige drinken nog wat te doen? alvast bedankt voor het meedenken
Hallo Karin, Gefeliciteerd met nog een mannetje! Wat goed dat het zo goed gaat, eigenlijk met het voeden. Op zich is de tijd die je omschrijft voor onrust in de avond wel standaard baby gedrag, veel kindjes zijn in de avonduren onrustig en doen kleine hazeslaapjes tussen de voedingen door. Ze lijken wel continue aan de borst te willen. Op zich is dat prima, hij mag best wat 'snacken' aan de borst, voor hij de nacht in gaat, (zo noemen we dat wel eens: vaak kleine beetjes nemen om dan weer een blok te slapen) al is het niet handig met jouw melkproductie wanneer hij af en aan aan de borst gaat. Wat je kunt doen is hem gedurende drie uur dezelfde borst aan bieden, zo kan hij wel drinken, maar krijgt gelegenheid om vettere melk te krijgen, die er niet met een hele sloot tegelijk uitkomt. Daarna kun je dan weer wisselen voor de andere borst. De onrust die je omschrijft bij het drinken door toedoen van het toeschieten van je melk en doordat je veel melk hebt, kun je misschien wat beperken door wanneer de voeding toeschiet dit eerst weg te laten lopen (opvangen in een spuugdoek bijvoorbeeld) en wanneer de stralen afbuigen in druppen (wanneer er minder kracht achter zit) borst en kin van Chris drogen en opnieuw aanleggen. Hij hoeft dan niet die hele eerste sloot weg te werken die eigenlijk ook erg snel ging (slikken of verslikken) Dat met name kramp in de avond opspeelt....misschien heeft het te maken met iets wat jij neemt, dan? drink je bijvoorbeeld iedere avond of eind van de middag (kruiden) thee, neem je altijd koffie? kan het zijn dat we die kant uit moeten kijken? (snoep je altijd chocola tijdens het koken bijvoorbeeld? het is maar een voorbeeld!) Je zou ook kunnen proberen om de tijd die hij dan toch wakker (en onrustig is dus niet zal slapen) te benutten om lekker met hem te tutten, wiegen, lopen, badje, massage? Of geef hem lekker steun tegen zijn buikje, houd zijn beentjes gebogen tegen het lijfje (tegendruk) Ik hoop dat je hier wat mee kunt? Ik hoor het graag, Hartelijke groet, heidi margit
Hoi Heidi, thanks voor je antwoord. ik geniet wel van mijn mannetje, en dat tutten in de avond lukt ook heerlijk, al voelt het niet geheel vrijwillig momenteel. Gisterenavond heeft hij wel lekker geslapen, maar vervolgens de hele nacht veel gehuild en trekken met de beentjes. Ik heb ook even nagedacht over mijn eetpatroon, maar weet het nog niet goed. Ik drink eigenlijk veel water, vandaag ben ik weer wat meer rooibosthee gaan drinken, chocolade lust ik niet...., koffie ook niet. Wel eten wij regelmatig koolsoorten, dus daar zou het mee te maken kunnen hebben, maar dan niet zo snel na de maaltijd denk ik. De krampjes van vannacht misschien wel, dus dat maar even niet meer. Gisterenavond had ik weer een overvolle borst en flinke harde plekken rechts. Ik heb voor ik Chris aanlegde eerst even de ergste druk eraf gekolfd, was binnen een minuut meer dan 30 cc. Toen Chris aangelegd maar bleef eruit spuiten. Ook nadat hij gegeten had was mijn borst nog erg vol dus ook nog even rest weggekolfd om de harde plek weg te krijgen (ja ik ben erg bang voor borstontsteking, vond ik echt niet leuk, nog nooit zo ziek geweest) In totaal 60 cc gekolfd terwijl Chris daar ook nog aan gedronken had. Overigens heb ik niet het idee dat hij tussen de voedingen aan de borst wil. Hij huilt wel, echt krijsen, maar draait zich weg van de borst. Vind het inderdaad wel prettig om bij een van ons te liggen. Nu vind ik dat in de avond niet erg, maar vannacht was echt heftig. Heb 2 uurtjes geslapen... en om half 8 is ons andere manneke natuurlijk ook weer gewoon wakker en vol energie. Nu wil ik binnenkort ook beginnen om toch een voorraadje in de vriezer op te gaan bouwen voor als ik moet gaan werken. ERvaring bij Nick leerde namelijk dat toen ik ging werken de hoeveelheid melk wel af ging nemen en ik wil graag minimaal 6 maanden volledig voeden. Hoe kan ik dit nu op een handige wijze gaan doen? in de ochtend nakolven na een voeding?
pff ondanks alle voorzorgen zit ik nu toch met een borstontsteking opgescheept! van de HA heb ik antibiotica gekregen. Maar wat is nu goed beleid om dit een volgende keer te voorkomen? ik dacht dat ik alles al zo goed in de gaten hield namelijk... heeft tocht invloed op het ontstaan van BO? ik heb gisteren namelijk wel buiten gezeten, maar dacht dat dat met dit weer toch wel moest kunnen. Koud was het in elk geval niet...
Hallo Duikster, Jeetje dat is balen zeg, let je zo goed op en dan toch een BO. Hoe is het nu met je? Ben je er al weer een beetje bovenop? Eigenlijk is het goe din de gaten houden het enige wat je kan doen. Bij sommige vrouwen kan inderdaad koude (tocht) ene trigger zijn. Meestel is het een samenspel van verschillende dingen. Oorzaken die we veel tegenkomen zijn: Een te strak zittende BH of een knellend naadje in de BH. Het dragen van een rugzakje of schoudertas waardoor langere tijd een melkkanaaltje dichtgeduwd wordt. Het uitstellen van een voeding waardoor de spannin gwat te hoog wordt. Dit kan komen doordat je zelf even langer weg bent, doordat je kindje ineens langer doorslaapt of de nacht doorslaapt. Of doordat je minder hetb gekolfd. Hoe dan ook, op een of andere manier werd de borst niet op tijd voldoende geleegd. Ook verkeerd slapen op een vouw van de deken/laken kan soms de oorzaak zijn. Koude kan een invloed zijn (even harop redeneren) omdat door tocht/koude de bloedvaten samen trekken. Daardoor zal de melk ook minder makkelijk stromen en zal de borst misschien niet voldoende geleegd worden. Het is niet voor niets dat ze ter voorkoming van een BO in scandinavische landen wollen zoogkompressen gebruiken om de borst warm te houden. Succes en hopen dat een volgende BO niet meer voorkomt. Ilse
Hoi Ilse, inmiddels gaat het wel weer. Heb antibiotica gekregen van de huisarts en dan knap ik wel snel op. Merk wel dat mijn borsten nog snel gevoelig zijn en het lijkt dat ik een van die vrouwen ben waarbij tocht triggert, wat wel erg vervelend is met dit warme weer nu, want om dan nog een vest of iets aan te doen als ik naar buiten ga is niet tof... maar ja...je moet wat. Chris heeft nu wel weer veel last van krampjes. Kan dat ook de invloed zijn van de antibiotica? Gekke is wel dat hij sinds ik met de BO zit hij ineens aan twee kanten drinkt in plaats van aan een borst, en daardoor ineens ook meer tijd tussen de voedingen laat zitten, nu ca. 4 uur, waardoor ik inclusief nacht voeding of 6 voedingen zit. HIj weegt nu ca. 3700 gram. Op zich worden mijn borsten dus nu vaker geleegd omdat ze elke voeding aan bod komen, maar de tijd tussen voedingen neemt wel toe. Is dat handig? Vannacht zat tussen de laatste voeding en eerste van vandaag ca. 5,5 uur. Is dat teveel op dit moment voor mijn borsten. Toen hij nog aan 1 borst per keer dronk zat er 3 uur tussen de voedingen dus max ca. 6 uur per borst wachttijd... Ondanks dat ik lang gevoed heb bij Nick merk ik dat ik nu toch weer heel onzeker wordt van deze dingen, dus ik vind het fijn dat ik hier met mijn vragen terecht kan... Alvast bedankt
Hallo Karin, Gelukkig knap je al weer wat op. Misschien hoeft een vest niet eens als je maar een lekker BH en een T shirt aan doet of zo. Het kan inderdaad goed zijn dat de AB effect heeft op de darmen van Chris. Maak je daar dus niet te druk over. Het is logisch dat hij nu in plaats van 1 wel 2 borsten wil. Door de BO neemt de melkproductie wat af. (Komt daarna ook wel weer goed hoor) Het is wel heel goed dat hij nu 2 kanten drinkt. Voor jouw borsten is dat zoiezo beter. Ook als straks de BO over is. Laat hem dan 1 kant leeg drinken en bied de andere als toetje aan. De spanning gaat eraf en als hij eens meer wil dan heeft hij de gelegenheid om meer te drinken. 2 kanten per keer aanbieden verlaagt zeker de kans op teveel stuwing en het ontstaan van een nieuwe BO. Hij is trouwens wel super goed gegroeid zeg! in zeg maar 5 weken van 2530 naar 3700! Veel kindjes gaan rond 6 weken een regeldag krijgen waarna ze een nieuw ritme gaan instellen of het oude iets aanpassen. Op zich mag hij 1 keer max 6 uur slapen. Met 1 maand oud mag hij nog best op zo'n 7-8 voedingen zitten dus 6 is in dat geval wat weinig. Kijk het even aan , of het niet tijdelijk is. Anderes kijken of je hem niet iets eerder kan pakken voor de voeding. Als hij begint te bewegen dan slaapt hij minder vast, als je hem dan pakt en verschoont kan je soms de voeding wel wat vervroegen. Kijk even aan hoe het gaat wanneer je straks weer helemaal hersteld bent. grappig dat je dat schrijft, over je onzekerheid terwijl je Nick ook lang hebt gevoed. Ik herken dat wel. Je vergeet ook echt een beetje hoe het ook weer was die eerste weken. Je beeld is dat alles vanzelf loopt, met een wat groter kindje. En dan nu ineens weer dat gewurm, ineens zijn hoeveelheden weer veel belangrijker. Hoewel ik bij mijn tweede al veel over BV wist was ik ook toen (en ook bij mijn derde) super onzeker. Had dan ook maar een weegschaal gekocht om zeker te zijn dat het echt wel goed ging...... Succes Ilse
Hoi Ilse, thanks again voor de snelle reactie. Ik ben ook wel blij dat Chris 2 borsten drinkt nu, hiervoor ook wel geprobeerd, maar toen lukte het gewoon echt niet om hem daarvoor nog te porren. Hij groeit inderdaad super, je ziet hem ook echt bijkomen en wat 'spek' op zijn lijfje krijgen, waar ik dan ook echt heel blij mee ben. ik zal hem goed in de gaten houden en aanleggen wanneer hij wil. ben ook benieuwd als alles straks weer hersteld is hoe het dan gaat. (bij Nick kreeg ik 3 dagen na het stoppen met de AB een BO aan de andere kant....) en inderdaad het is nu weer een heel gewurm zoals je het zo mooi omschrijft. Die weegschaal hoeft voor mij nog niet, maar ik merk inderdaad dat het wel weer echt onzeker maakt of het goed gaat ja. Maar goed in plaats van de weegschaal kom ik gewoon bij jou terecht.... groetjes Karin
Heel veel succes en blijf vooral genieten! Bij komende onzekerheden lees ik gewoon je berichtje weer... Ilse
Hoi Ilse, nog even een vraagje. Nu mijn borstontsteking weer weg is (morgenochtend de laatste AB) drinkt Nick weer weinig tot niet uit de tweede borst. Hij is echt helemaal verzadigd en ik krijg hem dan met geen mogelijkheid nog 'aan het werk' zelfs niet als ik hem dan verschoon om hem opnieuw wakker te krijgen. Soms pakt hij hem wel en drinkt dan ook goed. Vervolgens duurt het ook echt een uur of 4 voor hij weer wakker is. Als hij maar aan 1 kant drinkt is het soms ook 4 uur soms ook veel minder. Met name in de avond zit er veel minder tijd tussen. Wat is nu verstandig om te doen en heb hij nog tips om hem wel aan 2 borsten te laten drinken. Of moet ik anders toch aan het kolven.... Alvast bedankt alweer
Chris is de laatste dagen het telkens huilen/krijsen aan de borst. HIj laat ook voortdurend los, zuigt dan weer aan. Ik heb op zich geen pijn tijdens het voeden en heb vrij veel melk, maar het is niet zo dat het telkens er uit spuit als hij loslaat. Heb net dus een borstontsteking achter de rug, waarvoor ik afgelopen maandagochtend de laatste antibiotica voor heb gehad. Hij heeft ook vaak last van krampjes en kan echt tijdens het voeden soms paars aanlopen en dan hoor je vervolgens de luier volgeprutteld worden. Is er een manier om hem rustiger te laten drinken en hem zo minder lucht te laten happen, want dit is ook niet bevorderlijk voor zijn krampjes? Hij kan ook tussen voedingen door erg onrustig zijn, maar kan soms ook zo 3-3,5 uur slapen tussen 2 voedingen. Ik heb even gedacht aan spruw maar zie niks aan hem en heb zelf ook geen pijn tijdens het voeden, dus dat lijkt me niet. Alle ideeen zijn welkom....ik wordt er redelijk wanhopig van. alvast bedankt weer
Hallo Karin, Wat fijn dat je BO nu achter de rug is. Dan heb je nu het gehuil van nick. het maakt het je niet makkelijk. Wat je kan proberen om hem rustiger te laten drinken en hem 2 borsten te laten drinken is dat je voor je aanlegt eerst zelf het TSR opwekt. Dit kan door even met je vingers over je tepels te rollen of door te kolven. Je laat dan de eerste stroom weglopen of je kolft 5 minuten af. Leg dan aan. De stroom zal dan veel minder krachtig zijn. Het drinken verloopt dan makkelijker. Minder lucht en meer kans om 1 borst leeg te drinken. Hij krijgt dan de vette achtermelk en hij heeft misschien ook nog een gaatje om de andere borst te drinken. Ik hoop dat je hier wat mee kan. Houdt de spruw wel in gedachte. Ben je bekend met schimmelinfecties? Na een AB kuur ben je namelijk wel erg vatbaar voor een dergelijke infectie. Succes Ilse
Hoi Ilse, dank je voor de snelle reactie. Ik ga het eens proberen om te kolven vooraf. HOpelijk gaat het dan beter. met spruw of schimmelinfecties ben ik (gelukkig) niet bekend. Ik vond de borstontstekingen bij Nick en nu al genoeg. Maar wat zijn buiten een niet wegveegbaar wit waas en pijn tijdens het voeden in de borst verder signalen waar ik op moet letten? groetjes Karin
Hallo Karin, Ik zal je via de mail even een bijlage sturen met daarin alle info over spruw. Lees het eens door. Ik verwacht al goede resultaten met het eerst even afkolven. Succes Ilse
Hoi Ilse, nog even een vraag. Chris is na mijn borstontsteking weer stug aan 1 borst gaan drinken. zelfs als ik de eerste tsr wegkolf wil hij een tweede borst echt neit meer. Nu heb ik de afgelopen 2 dagen ineens weer super veel stuwing, telkens in de borst die de volgende voeding aan de beurt is. Enig idee waardoor dat ineens er weer is? Ik heb vandaag een voeding gekolft omdat ik voor het eerst een ochtend weg was zonder Chris en kolfde aan 1 kant zo 150 cc in een minuut of 7/8. Ook een voeding duurt vaak maar hooguit een minuut of 10 als hij rustig drinkt. Ik moet zeggen dat ik niet meer zo precies idee heb wat kindjes rond deze tijd ongeveer per voeding drinken... Maar als ik meer stuwing krijg is het dan verstandig om de tsr weg te blijven kolven of kan ik hem beter aanleggen en als hij loslaat het overtollige weg laten lopen. Ik ben bang dat ik anders nog meer melk ga aanmaken en moet zeggen dat de stuwing echt pijnlijk is. Heb er vannacht gewoon anderhalf uur wakker van gelegen.
Hallo karin, Wat een mannetje he, zo drinkt hij twee borsten, zit je met een BO dan drinkt hij ineens weer 1 borst waardoor jij met de stuwing zit. Je betn heel goed bezig, wat je beschrijft hoef ik niets aan toe te voegen. HIj drinkt goed, hij kan inderdaad met 10 minuten klaar zijn, zeker wanneer hij rustig drinkt. Het kan zijn dat je tijdens het voeden een stuwing voelt opkomen in de niet voedende borst. Dat komt door het TSR wat de melk opstuwt. Wat je zelf aangeeft is prima. Ik zou hem even aanleggen, al is het maar voor een paar slokken. Dan ben jij de spanning kwijt en stimuleer je de productie niet teveel. Als hij echt niet meer wil dan kan je altijd met de kolf of met de hand kolvend de spanning eraf halen. Ruim een uur in de nacht wakker liggen lijkt me ook niet de bedoeling. Overigens is een beetje stuwing wel een teken voor je lijf dat er minder aangemaakt moet worden. Kijk wel goed uit met teveel stuwing, voor je het weet zit je weer met een BO en daar was je net vanaf. Heel veel succes, Ilse
Hoi Ilse, ik ga proberen of hij nog een paar slokken aan de tweede borst wil en nee op een tweede borstontsteking zit ik echt niet te wachten.... ACh hij groeit volgens mij goed, dus voor hem is het geen probleem maar 1 borst te drinken, maar mama vind het wat minder inderdaad. Maar ik kolf het wel af als het te erg wordt inderdaad. Gelukkig lijkt het nu al wat af te nemen met de stuwing. Dank je weer voor je snelle antwoord
Hoi Ilse, nog even opnieuw een vraag. Ik gebruik nu sinds een week ongeveer sab simplex (tegen de krampjes/ zou lucht moeten binden in de darmen) en Chris lijkt wel rustiger te worden. Wat ik merk is dat hij regelmatig echt driftig wordt/krijsen gaat als hij moet poepen. Dit komt echter vaak niet, tenzij hij aanzuigt aan de borst en dan hoor je echt ineens een geknetter zeg maar. Ik dacht altijd dat BV lichtverteerbaar was, maar heb nu toch het idee dat hij er veel moeite mee heeft. Is dat toch nog de onrijpheid van de darmen? Die moeite hebben met ontlasting heeft hij eigenlijk al vanaf het begin, ook voordat ik de sab simplex ging gebruiken... Overigens groeit hij prima. HIj was afgelopen maand weer bijna een kilo gegroeid en is nu 4,5 kilo. (en hij drinkt nog steeds stug 1 borst....hoewel hij de laatste dagen in de avond weer wat vaker komt en dan dus ook de 2e borst wel krijgt.)
Hallo duikster, 't is wat. Het verhaal van vastere ontlasting is toevallig langs gekomen om een mailinglist voor LK. Ik zal er even in duiken en zal je daar wat info uit mailen. dat wordt wel morgen.... Ilse
Hoi Ilse, de krampjes zijn inmiddels ver over, maar...Chris blijft eigenwijs. HIj heeft bedacht dat hij de fles niet wil....Na een stuk of 4 proberen, drinkt hij inmiddels uit een difrax fles iets. Nou ben ik inmiddels weer aan het werk, dus hij moet wel. Met veel protest drinkt hij zo ongeveer 50-60 cc per keer uit de fles met heel af en toe een uitschieter naar 100 cc. Zodra ik uit het werk kom, hangt hij aan de borst om het tekort in te halen. Allemaal op zich geen ramp, maar ik krijg weer mega last van stuwing zo. Ik kolf op mijn werk 2x met de medela pump in style. In 2x 10 minuten kolf ik ca. 180-190 cc per kolfbeurt. Is het nu slim omdat hij minder drinkt ook minder veel te kolven of helpt dat niet? Op mijn werkdagen komt hij dan eind van de middag/begin avond een keer extra en soms ook nog s nachts. Ik werk maandag-dinsdag en vrijdag. stuwing is minder prettig namelijk. HIj drinkt dan maar weer aan 1 borst ipv 2, en op die manier gaat mijn melkopbrengst zoveel op en neer swingen. Daar passen mijn borsten zich nl. weer op aan door minder per kant te gaan aanmaken, komt hij weer vaker, ik weer stuwing etc....Niet echt heel comfortabel....Hoop dat je me kunt helpen...