lactose vrij eten en drinken

Discussie in 'De lounge' gestart door senta, 6 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. senta

senta Niet meer actief

Of het hiet goed staat geen idee. Het betreft dat ik nu zwanger ben maar in ieder geval komende maanden geen lactose mag gebruiken. Dus ook na mijn zwangerschap. vandaar dat ik hier post.

Ik heb wat complicaties gehad oa. Een galblaasverwijdering een ercp voor het openen van galweg en een alvleesklierontsteking. Nu heb ik ook zwangerschapsdiabetes
    Ik gebruik wat betreft medicijnen. 2x 500 metformine
    100 thyrax mcg??
    En omeprazol 20 mg
    De medicijnen zijn ook zo ingesteld dat het daar niet van kan komen. Ik heb het alleen in de avonden en nachten
    Alles ziet er goed uit behalve mijn aanhoudende diarree en spugen. Nu zijn we erachter gekomen dat ik dus heel heftig reageer op lactose dat kan na galblaasverwijdering. Nu moet ik dus lactose vrij gaan leven voorlopig. Een straf ik ben dol op zuivel.
    Ik ben dus op zoek naar tips. Do's en dont's en dan afwachten na de bevalling kunnen en willen ze hier pad verder mee aan de slag.

Ik heb al wel de site van alpro aandachtig bestudeerd daar komt al behoorlijk wat uit. Maar denk dat er nog veel is. En er zullen vast met mensen zijn die hier last van hebben.

2. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Er zijn best wat lactosevrije producten beschikbaar hoor!
    Lactose vrije melk en yoghurt, maar ook de soja varianten.
    Kaas mag ook mits het belegen of daarboven is.
    Daarnaast bestaan er ook pilletjes die je kan nemen maar die zou ik tijdens je zwangerschap niet nemen.
    Op lactosevrijgenieten.nl staan veel links naar verschillende websites!

succes!

3. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Hoi,
    Onze zoon is lactose intolerant. Die geven wij dus meestal geen melk(produkten), maar er zijn hele lekkere alternatieven te koop. Zowel Arla als Campina hebben lactosevrije zuivel wat wel gewoon van koemelk is gemaakt. Je kunt het beste even googlen op lactosevrij dieet. Ik heb op die manier een site gevonden van een vrouw/meisje die ook de verkrijgbaarheid duidelijk vermelde en zelfs restaurants die lactosevrije gerechten kunnen maken vermeld. Lactosevrij is wel duurder dan normale zuivel, maar je kunt in aanmerking komen voor een extra aftekpost voor dieetkosten bij je jaarlijkse belastingaangifte.
    De reden dat ik je wijs op lactosevrije koemelk-produkten is dat je zegt dat je op de site van Alpro hebt gekeken. Alpro heeft zuivel op basis van soja. Ik lees uit je berichtje dat je een vertraagde schilklier hebt. Je kunt je schildklier uit balans helpen als je soja gebruikt. Dat wil je er waarschijnlijk niet bij hebben nu, dus vandaar de tip. Mocht je echt je favo zuivel missen waar geen (goed) alternatief is, dan is er ook een goedje wat je in zuivel kunt gooien dat de lactose afbreekt.
    Wat je ook zou kunnen doen is een dieetiste om hulp vragen. Zij zouden er ook veel vanaf moeten weten en dat wordt gewoon vergoed door je verzekering.
    Ik hoop dat je hier wat mee kunt en dat je je door lactosevrij te eten/drinken wat beter gaat voelen!

4. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Ik lees in een reactie boven mij dat alleen belegen of oudere kaas zou mogen. Dat klopt niet. Alle harde kazen passen in een lactosevrij dieet. Zachte kazen en smeerkaas hebben dat wel, maar die eerste zul je mss nu toch niet eten ivm je zwangerschap.

Deel Deze Pagina