Ik ben de vorige bevalling in het ziekenhuis bevallen ivm zwangerschapsvergiftiging. nu lees ik het e.a. na in het verslag en hoop ik dat jullie me wat duidelijkheid over deze termen kunnen geven. alvast bedankt! Informatie pasgeborene ligging kind:AAA foetale nood, daarom expressie revisie ka ivm lage navelstreng ph 7.05 Fundusenpr ivm suboptimaal CTG AS 7/10/10 PH 7.05 Informatie moeder: EPI Tijdens partus: phetidine Na partus: oxytocine
hoi, het kindje lag toen het werd geboren in aaa, dat wil zeggen achterhoofd achter (een sterrenkijker dus) meestal ligt het achterhoofd voor. Omdat op het hartfilmpje van de baby werd gezien dat zijn conditie achteruit ging (foetale nood/suboptimaal CTG) is er een knip gezet (epi) en expressie gegeven (geduwd op je buik). Dit was om het kindje snel geboren te laten worden. Uit het navelstrengbloed is de zuurgraad van het kindje bepaald (ph) die was wat hoog daarom heeft de kinderarts hem nagekeken (revisie KA) Apgarscore: de cijfers die een kindje krijgt als hij is geboren na 1 na5 en na 10 minuten. Die waren 7/10/10. 7 is iets laag maar hij herstelde heel snel naar 10, prima dus. Pethidine: pijnstilling die je hebt gehad tijdens de bevalling. Oxytocine: injectie na de bevalling, om de placenta snel geboren te laten worden. Mirjam
Hartstikke bdankt voor de uitleg. Nu weet ik echt alles exact. Klopt het dat je bij een volgende zwangerschap meer kans hebt op een sterrekijker? Meen dat eens gelezen te hebben.
hoi, misschien een heel klein beetje meer kans, maar je hebt verreweg de grootste kans op een kind dat in AAV ligt. Mirjam