Verminderde productie rode bloedplaatjes.

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Femm, 7 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Femm

Femm Lid

9 jul 2008
    12
    0
    0
    Beste Verloskundige,

Ik ben nu 20 wkn zwanger en heb nogal wat zorgen gehad de laatste maanden. Bij de eerste keer bloedprikken konden ze mijn rhesusfactor niet bepalen, daarom werd het voor extra onderzoek opgestuurd naar de Sanquin bloedbank, te Amsterdam. Toch was de uitslag nog steeds niet duidelijk en moest ik voor de tweede keer bloedprikken ( 2 weken geleden). Vorige week donderdag kreeg ik de uitslag dat er problemen waren. Ze hadden vastgesteld dat ongeveer 40& van de erytrocyten het rhesus D antigeen wel heeft en bij verdere antigeenbepaling werden geen gemengde populaties gevonden. In de brief staat dan dat deze bevindingen waarschijnlijk veroorzaakt worden door een verlies van genetisch materiaal in een deel van het bloedvormend weefsel. De conclusie luidde: ik kan beschouwd worden als rhesus D positief. Ik moest met spoed via de huisarts weer 20 ml bloed afstaan. Ze wilden een bloedbeeld. Dit heeft mij (ons) dus enorm veel zorgen gegeven het afgelopen weekend, want alles wees op Leukemie. En ik denk dat ze dat ook wilden uitsluiten.
    Gisteren kreeg ik de uitslag: Mijn HB gehalte is 7,1, maar ik heb een verminderde productie van rode bloedplaatjes. Ze vertelde me dat ik me nergens druk over hoefde te maken en dat het verliezen van genetisch materiaal ook iets is wat voorkomt bij gezonde personen. Ze willen dit wel in de gaten houden en over 4 wkn moet ik weer bloedprikken.
    De vragen blijven nog steeds. Is het niet beter om nu naar en gyneacoloog doorverwezen te worden? Krijg ik een medische indicatie voor het ziekenhuis?
    Als ik nu op internet kijk naar de wat de oorzaak daarvan kan zijn, word ik ook niet blij. Ik slik dagelijk een speciale zwangerschapsvitamine met genoeg ijzer en foliumzuur. Daarnaast nog vitamine C 2000 mg en 2 capsules omega 3 visolie. Dit alles van de Tuinen.
    Wat raadt u mij aan om te doen? Moet ik voor een second opinion gaan? Moet ik de volgende keer bloedprikken afwachten? Moet ik erop staan om naar een gyneacoloog doorverwezen te worden? Moet ik iets extra's slikken? Kan het kwaad voor de baby?
    Volgende week dinsdag 14 oktober heb ik mijn 20 wkn echo. Ben zo bang dat dit van invloed heeft op mijn kindje.
    Ik maak me nog steeds ontzettend véél zorgen! Ik zou niet de eerste zijn bij wie ze een verkeerde diagnose stellen.
    Kunt u mij misschien helpen met wat ik nu moet doen?
    Groetjes Femke.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Femke,

ik snap dat je een hoop vragen hebt en ik kan helaas niet op alles antwoord geven. Als je nog zoveel vragen hebt, zou ik je wel willen adviseren om alles goed aan je vk voor te leggen en evt een gesprek met de gyn aan te vragen via de vk.
    Het zou kunnne dat je verminderde aanmaak van bloedplaatjes de stolling kan verstoren, dus ik denk als ik het zo lees, dat het wel verstandig is om daar eens met de gyn over te praten. Een plaatsindicatie lijkt me dan wel op zijn plaats, dus dat je wel een medische indicatie hebt, maar dat de vk wel je bevalling kan begleiden. Je kunt de volgende uitslag nog wel afwachten, want je bent nog maar 20 weken en je bent mijns inziens ruim op tijd om over een paar weken naar de gyn te gaan, maar ik zou dus wel een consult vragen via je vk. Verder slik je al voldoende en zou ik het even hierbij laten. De baby zal er geen last van hebben nu, het is nu meer iets wat eerst bij jou moet worden onderzocht en met de 20 weken echo zullen ze goed kijken of alles er goed uit lijkt te zien. Ik snap dat je je ongerust maakt, maar voorhet kindje kan het naar wat ik weet nu geen kwaad. Wil je ons op de hoogte houden van wat de gyn er bijvoorbeeld van vindt? Succes en laat je goed voorlichten.

Groetjes Brigitte

3. Femm

Femm Lid

9 jul 2008
    12
    0
    0
    Hoi Brigitte,

Bedankt voor de snelle reactie! Ik bedoel trouwens bloedplaatjes en geen rode bloedplaatjes. :)
    Ik ga een verwijzing naar de gynaecoloog regelen en houd jullie op de hoogte daarover!

Alvast heel erg bedankt!
    Groetjes Femke.

Deel Deze Pagina