Pijn in kies NA vullen gaatje. Normaal of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door owly, 14 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Afgelopen vrijdag ben ik naar de tandarts geweest voor het maken van een gaatje. Die kies was al langer gevoelig maar steeds konden ze niks vinden.na het maken van een foto een gaatje gevonden.

Nu kom ik alleen niet meer de dag door zonder pijnstillers, ik wissel af met paracetamol en ibuprofen. In hoe verre mag en kan een tand pijn doen na het maken?

Ben overigens heel bang voor de tandarts dus als het niet hoeft zit ik er niet. Hoe groot is de kans dat dit nog weg gaat trekken of gaat het toch een wortelkanaalbehandeling worden:(

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Lijkt mij niet normaal. Misschien moet de vulling er gewoon uit en even vervangen. Heeft mijn man ook eens gehad dat het bleef zeuren na het vullen, toen er een andere vulling in kwam had ie geen last meer.

Zoveel last als jij beschrijft had ie niet trouwens.

3. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik heb echt altijd 1 a 1,5 dag pijn na het vullen. Neem de rest van de dag vrij en duik mijn bed in. Heb het nagevraagd of het klopte maar had indd te maken met het feit dat de witte vullingen tegenwoordig nog krimpen nadat ze zijn gezet en dat zorgt voor die pijn. Maar als je het niet vertrouwd zou ik zeker ff checken.

WinterBird vindt dit leuk.
  4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Helaas bij mijn wel. Kan dan ook week niet eten aan die kant. Heb nu gaatje laten vullen links onder op 4 juni en kan nu weer eten met links. Nog wel wat irritatie maar pijn niet meer . Indd met pijnstillers
    Vorig jaar links boven en toen echt zenuwpijn gehad omdat gaatje heel diep zat. Meer pijn dan voor ik ging.
    Het niet uiterlijk zakte ook dit. Volgens tandarts komt dat als gaatje echt diep zit en ze net de zenuw aantikken of vulling net ik de zenuw zit. EnDEn dsnidan krimpt die vulling ook nog wat zorgt voor nog meer irritatie En dat moet herstellen .

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Is bij mij ook normaal helaas, vulling moet nog definitieve vorm aannemen geloof ik

6. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Ik heb het vaak ook met composite vullingen. Vooral wanneer ze wat groter zijn. Kan wel een paar weken duren, heel vervelend.

7. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Ik heb vorig jaar mijn eerste gaatje laten vullen, ik ben qua pijn geen zeikerd maar ik vond het de dagen er na ook vervelend, had er echt last van.

8. Gootje1988

Gootje1988 Fanatiek lid

5 apr 2017
    4.847
    2.845
    113
    Ik heb er anderhalf jaar mee gelopen... Kon niet eten aan die kant... Wortelkanaalbehandeling inderdaad. Wou ondanks mijn angst dat ik eerder aan de bel had getrokken mja durfde niet :rolleyes:

owly vindt dit leuk.
  9. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.418
    2.198
    113
    Ik heb daar ook weleens napijn van gehad ja. Heel naar! En dan ineens is het verdwenen.

owly vindt dit leuk.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Wow doe je goed! Mijn gebit was sinds de wissel al niet best, heel geel, nauwelijks glazuur, maar sinds mn zwangerschap is t helemaal drama. Neig er ook naar om de hele handel te laten trekken en kunstgebitje op te zoeken, ben t zo zat.

@TS:
    Met almangaan (die ouwe) nooit last gehad kan toeval zijn maar mijn ervaring met composiet is dat t heel erg afhangt waar het zit, hoe diep en wat t omliggende weefsel doet. Laatst met fikse kaakpijn naar mn tandarts gebeld, die flikkerde bijna van zn stoel dat ik vrijwillig bel dan is er wel wat.

Heb een geweldige tandarts nu overigens, maar ik spreek m liever in de kroeg zeg maar. Schijt nog steeds zeven kleuren voor een tandarts, maar hij maakt veel goed en kan ook prima verdoven, ware t niet dat ik gestrekt ga van t spul zelf (bloeddruk dropt, hart net een racepaard), t prikken zelf voel je niet tot nauwelijks. Al moet ik er 100 km voor rijden om bij hem te blijven voor controle etc. zou ik t zo doen.

Maar goed, had dus pijn in mn kaak dat doorzette naar boven. Bleek een gaatje in een andere kies te zijn dan ik dacht, maar weefsel er omheen was al lekker bezig met irritatie.

Pijn ervoor was behoorlijk irritant met af en toe scheuten ertussen dat ik echt in elkaar kromp (met fietsen door je mond inademen in de winter, niet wijs), de pijn erna was echt niet grappig meer maar dat was reactie van de zenuw die geirriteerd was door de weefsel reactie en vervolgens t boren en vullen en een deel de vulling zelf. Heeft denk ik een dag of 5 geduurd. Was net over toen dochter ineens opgenomen werd op Kerstavond, was toen wel blij dat t gedaan was.

Van de week ineens krak en zat op grit te kauwen...vulling gesprongen. Mag dus weer terug voor exact dezelfde zag ik. Dear lord...Nu nog geen last overigens maar wel preventief extra aan t poetsen en spoelen om rotzooi zo veel mogelijk te voorkomen.

owly vindt dit leuk.
  11. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Als je echt pijnstillers nodig bent lijkt me niet erg normaal. Ik heb zelf ook vaak wel enkele weken ' last' van het gevulde gaatje maar daar is meer gevoelig dan echte pijn.

12. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.384
    867
    113
    Mijn man heeft dat ook altijd na een gaatje vullen. Hij zegt weleens: ik ga met meer pijn weg als dat ik er heen ga. Laatste keer is het wel een week of 6 gevoelig geweest. Hij moet nu een oude vulling vervangen maar door de napijn wil hij nog niet.
    Sterkte ermee.

owly vindt dit leuk.
  13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Bedankt voor jullie reacties, inmiddels zit er een zwelling op het tandvlees, lijkt mij niet goed. Om 19.00 600 ml gram ibuprofen genomen en voel nog steeds een hartslag op die plek.

Ook de binnenkant waar ze verdoofd hebben voelt dik. Heb net een uur op bed gezeten. Nu voelt het nog steeds bonken maar nu als pijn en niet als ik ga door de grond van de pijn.

Man lief is snel nog naar de winkel voor extra pijnstillers. Dwars door de regen, de lieve schat. Van zoontje mocht ik wel een kopje thee met extra honing en zelfs nog een extra stuk van de zelf gebakken brownie.

Ben bang dat het een hele , hele lange pijnlijke nacht gaat worden. Voor de zekerheid zet ik mijn bed wat hoger om wat minder druk op het hoofd te hebben. Het zou helpen met verkoudheden dus misschien hier ook wel bij, duim,duim

Andere tips zijn welkom!

14. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.384
    867
    113
    Een zwelling lijkt mij idd ook niet goed. Wat een ellendige pijn zeg:$

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Haal morgen kamille thee zakjes bij de apotheek of natuurwinkel. Geef aan dat het om te spoelen is. (ook niet drinken!!!) Zo heet als je kan verdragen je mond mee spoelen. Tis een ouderwets truttenmiddel maar t werkt wel, in elk geval totdat je terecht kan verzacht t en je kan t meermaals per dag veilig doen.

owly vindt dit leuk.
  16. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als het zo gezwollen is, klinkt het alsof er een ontsteking onder zit - ik zou even bellen en het laten checken!
    Ik ben wel napijn gewend na boren en met nieuwe vulling (afhankelijk van hoe groot het gat was en hoe diep de vulling komt), ook in die mate dat ik ibu+pcm moet slikken, maar heb er nooit een zwelling bij gekregen.

17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Bedankt zal eens de kast in duiken! Ik bel morgen om 8.00 stiekem hoop ik dat het niet nodig is en alles goed komt maar ben er bang voor.
    Naast algemeen pijn ook drukpijn en als ik iets heb geleerd van de bezoekjes aan de tandarts is dat drukpijn nooit goed is. Meestal is dat het teken voor een wortelkanaalbehandeling.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Ik bel Morgen ook gelijk. Heb om 19.00 ibuprofen gepakt en zo juist paracetamol. Heb nu een kloppende pijn die trekt naar kaak als hals. Enorm veel pijn nu:(

Ik pak de ereader zo meteen en ga lezen tot of de pijn minder is of tot ik omval van de slaap.

Bed staat schuin maar helpt niks. Hallo lange, lange nacht

Fuddey vindt dit leuk.
  19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Een ‘vind ik leuk’ omdat je morgen meteen belt, verder is er niks leuks aan natuurlijk. Heel veel sterkte vannacht! Misschien kan koelen nog iets helpen tegen de pijn? Heel voorzichtig een slokje koud water langs de zwelling laten gaan?

20. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Bedankt! Zo juist weer wakker geworden van de nega kloppende pijn. Droomde er zelfs van.

Op dit moment breekt het zweet me uit als ik denk aan koud water. Hij is ook gevoelig voor warm en koud.

Nu weer even wachten tot de bonkende pijn weer minder is om te kunnen slapen. Damn kan wel huilen! Het is dat ik verwacht dat de pijn door samentrekking van andere spieren nog meer pijn zal veroorzaken.

Nog maar een stukje lezen, nog 7 uur voor dat ik kan bellen.

Deel Deze Pagina