Ik kreeg vandaag de vraag van iemand of ik nog op 'pufcursus' ging. Ik zei van niet. Toen bleek dat ik de enige was van de zwangeren die zij kende die niet gaat. Ik weet niet precies wat het zou zijn, zwangerschapsgym oid, maar ik wil aan jullie vragen die wel zo'n cursus hebben gedaan, of je er ook daadwerkelijk iets aan gehad hebt bij de bevalling? Ik heb namelijk weinig energie door lichamelijke aandoeningen. Als ik er echt heel veel baat bij zou hebben, wil ik er nog eens over gaan denken. Maar ik heb geen idee wat het precies inhoudt en of het dus ook echt nuttig is, of meer voor de ontspanning. En oja, vanaf hoeveel maanden zwangerschap is het gebruikelijk? Wie heeft ervaring?
Ik heb ook geen "pufcursus" oid gedaan en het ook totaal niet gemist tijdens de bevalling. Het opvangen van de weeën ging super en daar had ik echt geen puf-les voor nodig...
dat zei ik dus ook (ik weet hoe ik niet moet hyperventileren enzo)en ik zei voor de gein 'ik kijk wel op you tube' oid. Maar ik blijk dus echt hier in de buurt de enige te zijn die niet gaat.......ben dus een geval apart blijkbaar. Vandaar even mijn vraag. Voor de volledigheid: ik heb geen verloskundige. Ben risico zwangere en dus onder controle bij het ziekenhuis.
Ik heb het wel gedaan, maar vooral voor de gezelligheid. Ik denk sowieso dat de kans nog vrij klein is, dat je er nu nog tussen komt. Vaak moet je je toch wel eerder opgeven. Zeker nu de zomervakantie er tussen valt. Ik zou als ik jou was wel naar een info avond in het ziekenhuis gaan, zodat je een beetje weet wat je daar te wachten staat.
Ik heb het voor de gezelligheid gedaan, maar heb er ook heel veel geleerd. En nu ook leuke vriendinnen aan over gehouden trouwens
Ik heb ook geen pufcursus gedaan hoor. Ik had er helemaal geen behoefte aan. Tijdens mijn eerste twee bevallingen heb ik voor de 'vorm' maar een beetje gepuft, maar ik had niet het idee dat het wat verlichting gaf. Misschien deed ik het ook wel verkeerd hoor... Tijdens mijn laatste bevalling heb ik totaal niet gepuft met de weeen. Ik kon ze prima opvangen en kon gewoon rustig doorademen. En tijdens de bevalling houden ze je echt wel goed in de gaten. Als ze merken dat het met je ademhaling niet goed gaat helpen ze je echt wel. Je kan wel van alles gaan proberen tijdens zo'n pufcursus, maar je weet pas hoe je lichaam echt reageert als je een keer een bevalling hebt meegemaakt.
ook niet gedaan hoor. Baby is er echt wel uitgekomen.. Ik moest van de vk wel een boek lezen over de bevalling, zodat ik me er op kon voorbereiden. Heb ik wel veel aan gehad.
Maar ik neem aan dat de gyn toch ook mee helpt...zou wat zijn...dat als je geen cursus hebt gedaan, zij jou niet kunnen begeleiden hihi.... Je moet t alleen doen als je ook echt bang bent dat je nodig hebt...Niemand in mijn dichte omgeving heeft bepaalde cursussen gedaan...hebben het ook nie gemist...ik doe ook aan niets mee....achja verschilt per persoon!
ok, zoveel vrouwen zoveel verschillen hihi. Ben dus niet de enige in elk geval! (en geen apart geval haha)
Nee hoor geen apart geval of ik ben ook een apart geval hier ook geen pufcursus ik laat t allemaal maar op me afkomen
hier ook geen pufcursus, ben 1x gaan kijken.. nou mij niet gezien! Ten eerste zou ik de hele tijd dubbel liggen van het lachen en ten tweede was het clubje waarbij ik ging kijken voor meer dan de helft 'geitenwollensok'.
Wij volgen wel een cursus samen bevallen. Dat is wel wat meer dan alleen 'puffen'. Juist omdat onze gynaecoloog een hark is qua communicatie. Hij verteld echt werkelijk niks over de bevalling en ik moet er alles uittrekken. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat hij me tijdens de bevalling goed kan helpen (hoop stiekem dat hij geen dienst heeft ). Daarom is Treesman nu goed voorbereid om me te begeleiden en zelf leer ik er ontzettend veel van. Het geeft me wel een heel rustgevend gevoel. Ik was eerst nogal angstig en hierdoor niet meer, maar dat is onwijs persoonlijk.
Niet gedaan en niet nodig gehad. Als je behoefte hebt aan sociale contacten is het misschien leuk, maar ik had daar persoonlijk geen zin in.
Ik heb er even aan gedacht. Daarnaast leek mij borstvoedingscursus ook wel prettig. Uiteindelijk heb ik geen van beide gedaan en ga ik het ook niet doen. Ik laat het gewoon op me af komen..
In jouw termijn is het goed te beginnen als je ervoor voelt. Ik doe zwangerschapsyoga (en oefeningen thuis) alhoewel het nu echt heel heet is en ik meer zwem haha! wat ik wel belangrijk acht is een goede ademhaling. daar heb je zeker baat bij. dat leer je op een cursus maar ook met yoga (en dat is niet zo vaag hoor!!!) je krijgt gewoon rust en vertrouwen en je kan je misschien beter ontspannen tijdens de bevalling...maar misschien heb je daar helemaal geen behoefte aan. het is ook wel gezellig om met zwangeren te zijn! In het begin had ik daar helemaal geen zin in. je wordt in zo'n hokje van zwangeren geplaatst maar na een keer vond ik het ook echt wel gezellig! je moet niet maar kijk ff of er iets is wat je aanstaat. je kan altijd na een keer zeggen: voor mij niet!
Je kan het zonder cursus ook wel af maar het is vooral leuk en gezellig. Bij de 2e gaan wij het ook niet doen omdat ik nu wel weet hoe ik moet puffen en persen.
BTW ik ben ook meteen bij een gyn maar heb wel een VK ook (Die zijn er toch altijd bij ook???) Wij hebben haar afgelopen zaterdag ontmoet en zij heeft UITVOERIG beschreven wat wij kunnen verwachten en wat zij van ons verwacht. Heel verhelderend. Ze deed ook voor hoe je het beste kan ademen in welk stadium van de bevalling. het echte PUFFEN is ook weer 'uit' heb ik begrepen...
Ik ben wel op pufcursus geweest. Uiteindelijk heb ik er niks aan gehad maar daar kon de pufjuf niks aan doen. Ik kreeg vanaf de eerste minuut stormweeën en mocht alleen maar op mijn rug liggen omdat ik aan te veel draden in het zh lag. Ik werd ingeleid dus misschien niet zo'n goede vergelijking. Ik vond de lessen wel heel leuk. Er werd veel verteld over de bevalling en we kregen oefeningen hoe je de weeën op kon vangen. Misschien ga ik volgende keer wel weer
Hier ook gedaan voor de gezelligheid! Moet zeggen dat ik er ook zeker wel veel aan gehad heb!!! Mukkie, dat 'puffen' heb ik echt wel nodig gehad hoor! weet niet welke manier ze bedacht hebben om je weeen weg te 'puffen' maar dat kan ik me niet voor stellen!!!!