Endometriose... hoe,wat,waar?

Discussion in 'Zwanger worden' started by cyntje78, Jul 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hallo allemaal,

Na een bezoekje aan mijn schoonzusje heb ik een vraag... we kregen het toevallig over Endometriose...

Ik ben al een paar jaar van de pil af. Sinds okt 2008 willen we graag zwanger worden.
    Vanaf nov 2008 houd ik mijn cyclus netjes bij, maar hij varieerd nogal tussen de 29 en 35 dagen. Ik vond het nog redelijk regelmatig maar mijn VK vond dat eigenlijk niet zo. Maar omdat ik in maart zwanger was hebben we het hier verder niet over gehad. Helaas is mijn zwangerschap met 6 weken geëindigd door een mk...

Maar sinds mijn menstruatie op 01-01-2009 heb ik elke maand zo'n pijn wat een paar uur aanhoudt. Een Saridon gecombineerd met 2 paracetamols! helpen maar bar weinig. Ná die helse pijn in mijn onderrug en buik komt het vloeien doorzetten. Nu heb ik geluk dat ik onregelmatig werk en dat dit meestal is als ik vrij ben. Maar ik heb zo zelfs een jankend op het werk gezeten, zo'n pijn!
    Ook mijn eisprong wordt steeds duidelijker.... een paar dagen voor, tijdens en een week na mijn ei heb ik klachten. Niet superpijnlijk maar ik voel het wel.

Nu raadde mijn schoonzusje aan om toch eens naar de huisarts te gaan voor een verwijsbrief. Ze kent nl iemand met de zelfde symptomen, die endometriose bleek te hebben. Maar zo 2 jaar hebben getobt. En dat wil ik dus niet!

Iemand ervarig hiermee? Of zal mijn huisarts het wegwuiven omdat we afgezien van de zwangerschap nog geen jaar bezig zijn??? HELP!!!! :$:(

Liefs Cyntje78

2. Trees

Trees Niet meer actief

hi cyntje kijk eens op deze site. Hier staat een soort zelftest om te zien of je aan de symptomen voldoet en zoja kun je de lijst meenemen naar je huisarts.
    Endometriose Stichting - Samen maken we het verschil - Endometriosetest

Het is natuurlijk niks meer dan een richtlijn, want volgens de test zou ik het ook hebben :(. Ik heb het zeker weten niet, want ben al grondig binnenste en buiten gekeerd.

3. Novalee

Novalee Lid

May 18, 2009
    32
    0
    0
    Ik zou zeker naar de huisarts gaan, desnoods met steun van je verloskundige. Zoveel pijn tijdens je menstruatie lijkt me echt geen goed teken. Succes!

4. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Dank jullie wel voor de antwoorden!

Helaas hebben we geen printer dus die lijst kan ik niet uitprinten. Ik heb de test wel gedaan en kan op veel vragen met ja beantwoorden. Ik hoop dat ik maandag terrecht kan bij de huisarts. Gelukkig heb ik een lieve dokter die altijd het zekere voor het onzekere neemt.

Liefs Cyntje78

5. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    het is inderdaad verstandig dat je naar je huisarts gaat en zorg ervoor dat hij je doorstuurd.

Ik liep altijd krom van de pijn in mijn buik en paar keer voor naar de huisarts geweest en die zei: tja menstruatiepijn is normaal.
    Ikzelf stond er niet zo bij stil.
    Maar na 3 jaar zijn we doorgestuurd naar de gyn ivm de kinderwens en die kwam erachter dat ik endometriose heb en 2 cystes op mijn linker eierstok.
    Dit verklaarde dus de ontzettende pijn die ik had, ik had het continu tijdens mijn menstruatie en viel soms flauw van de pijn.

Na veel bezoekjes aan de gyn en 1 mislukt IUI, hebben we eventjes pauze genomen, en hebben we dus nog niks aan de endo laten doen, is ook niet noodzakelijk volgens de gyn, omdat ik een mooie eispring heb rechts.

Maar bij iedereen is dit anders natuurlijk en iedereen heeft andere klachten.
    hopelijk komt er bij jou geen endometriose uit meid.

6. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hoi Noesje... bedankt voor je reactie!

@ de rest (en Noesje natuurlijk) ik heb me vanmorgen laten afschepen met pijnstillers. Maar nu vertelde mijn moeder net dat ze vroeger ook de boel moest laten schoonmaken. Oke... ze had ons toen wel al, maar wel altijd die enorme pijn gehad.
    Mijn moeder wil toch dat ik doorverwezen wordt om het zekere voor het onzekere te nemen. Ik bel om 13.30 de h.a. en dan ga ik weer terug samen met mijn moeder.

Mijn pijn zit voornamelijk vlak voor mijn ongi in mijn baarmoeder en onderrug. Maar mijn eierstokken voel ik bijna altijd. Ik ben dus echt bang dat er iets niet goed is met mijn eierstokken. Ook dit heb ik aangegeven... maar ja... ik was tenslotte zwnager geweest in feb/maart dus ze dacht dat er niets ernstigs was :(

Liefs Cyntje78

7. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Nou, ik ben weer thuis.... de boel laten bezinken en gepraat met mijn moeder en mijn vriend.

Mijn moeder heeft het dus ook gehad en is gewoon van ons zwanger geworden. Ze herkende zich zo in mijn kwalen!
    Maar we hebben besloten het nog een paar maanden aan te zien aangezien we nu in ronde 5 zitten na de mk, en 9 in totaal.
    Ik ga morgen wel een afspraak maken bij de gynea voor nov (volgensde h.a. mocht dat) en als we dan nog niet zwanger zouden zijn dan gaan we w.s. de mmm in ivm de grote kans op Endemetriose.
    Ik ga maar weer starten met ovutesten zodat ik wel weet wanneer ik alvast een pijnstiller kan pakken. Ik lees ook veel over meiden waarvan de klachten véél erger zijn zoals dagen pijn/duizelig/flauwvallen enz.... Vandaar ook de keuze om nog even de natuur zijn gang te laten gaan. Wel een hele moeilijke keuze hoor... want tja... ook wij willen zo graag een kindje.... al is het er maar één!

Liefs Cyntje78

8. XxMiichelle

XxMiichelle Actief lid

Jul 7, 2009
    263
    0
    0
    NULL
    Eindhoven.
    Weet wel dat endometriose , de kans daarop sterk vekleint is aangezien je de pil hebt geslikt. Maar ik denk dat je beter gewoon naar de huisarts kan gaan hij zou je wel door verwijzen en/-of meer vertellen.

9. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hoi Michelle,

Ik ben al zeker 2 jaar van de pil af. Omdat ik die hormonen slikken beu was. Sinds nov 2008 bezig om zwanger te worden.
    Maar ik ben vandaag dus ( 2 x hahahaha) naar de huisarts geweest. Op het moment hebben we besloten om het nog zo'n 3 maanden aan te kijken. Daarna kijken we wel verder. Ik lees nl ook overal dat gynea's meiden/vrouwen aanraden om zo snel mogenlijk met kinderen te beginnen ivm evt verergering van de endo. Nou, maar goed dan dat we al bezig zijn, toch?

Groetjes Cyntje78

10. Margha

Margha Fanatiek lid

Nov 19, 2008
    1,950
    25
    48
    Hoi Cyntje

Ik heb ook endometriose althans bijna zo goed als zeker.
    Sinds juli 2008 ben ik gestopt met de pil en in november kwamen de eerste vage klachten en ben toen naar de HA gegaan maar het heeft nog bijna een half jaar geduurd voor dat ik bij de goede arts zat, de gynaecoloog dus. Bij mij begonnen de klachten met mijn eisprong en duurde ongeveer dan 2,5 tot 3 week. ik kon soms wel over de grond kruipen van de buikpijn. verschikkelijk.
    laat je niet afschepen want heel veel artsen weten heel weinig over endometriose en zelfs sommige gynaecologen weten het niet goed. ik slik nu voor drie maanden hormonen om mijn cyclus stil te leggen om te kijken of mijn klachten verdwijnen, en daarna gaan we bespreken of ik een kijkoperatie krijg.
    ik hoop dat het allemaal meevalt en dat je toch snel zwanger bent.
    Groetjes Margha

11. cyntje78

cyntje78 VIP lid

Nov 11, 2008
    6,297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hoi Margha,

Mijn huisarts vertelde dat de pil voor mij geen optie is omdat we graag een kindje willen. En omdat de klachten nog niet zo heftig zijn wil ik hier echt nog niet aan beginnen. Ik moet er niet aan denken eerlijk gezegd. Moet jij de pil dan 3 maanden doorslikken of met pauzes om een ontrekkings bloeding te krijgen? Het lijkt mij heel moeilijk om een pauze van 3 maanden in te moeten lassen.
    Groetjes Cyntje78

Share This Page