paar vraagjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door gewoon Sanne, 29 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gewoon Sanne

gewoon Sanne Actief lid

6 jan 2009
    438
    0
    0
    Breda
    #1 gewoon Sanne, 29 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2010
    hoihoi,
    ik heb een paar borstvoedingvraagjes:

Mijn dochtertje Noa is nu ruim 10 weken oud. Ze krijgt vanaf het begin 100% borstvoeding. Al eerder had ik twijfels of ze wel voldoende dronk, omdat ze heel vaak in slaap valt tijdens het voeden, maar ze is resp. 730 gram in 3 weken en 640 gram in de volgende 4 weken aangekomen, dus dit zit/zat op zich wel goed.
    Als ze rond diezelfde snelheid blijft aankomen zal ze nu ongeveer 5600 gr wegen.

Vragen:
    1) hoe lang is het 'normaal' dat een baby drinkt?
    Noa doet er de laatste paar weken soms wel een uur over voordat ze voldoende heeft. Terwijl ze misschien maar 1/3 van deze tijd echt effectief drinkt. Ze valt nog altijd snel in slaap. Is het normaal dat het zo lang duurt?

2) Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze sneller drinkt (als dit al mogelijk is)? Ik probeer nu tijdens het voeden al dingen als kietelen, strelen wangetje, beetje schudden, even vd borst afhalen en weer opnieuw aanleggen, of in mijn borst knijpen. Vaak helpt dit even, maar helaas vaak maar een minuutje ofzo.

3) Wanneer heeft ze echt genoeg gedronken?
    De eerste weken gaf Noa heel duidelijk aan wanneer ze genoeg had. Ze gooide als het ware haar hoofd naar achteren, haar lippen gingen stijf op elkaar en ze viel in een tijdelijke hele diepe slaap. De laatste tijd kan ik wel blijven aanleggen en blijft ze ook steeds wel aanhappen en heel even drinken, maar al snel stopt dit weer. Als ik wel zelf bepaal dat ze genoeg zou moeten hebben dan stopt ze soms vervolgens heel driftig haar duim in haar mond. Als ik haar dan niet opnieuw aanleg begint ze te krijsen, totdat ik haar dan toch maar weer aanleg.

4) Ik ga over 2 weken weer werken
    Ik heb inmiddels een klein voorraadje op weten te bouwen door te kolven (ca. een liter nu).
    Tussen de voedingen door kolven is echter al een paar keer geen succes geweest. Omdat ze overdag vaak om de 3,5 a 4 uur komt en dus een uur lang drinkt zit er vaak te weinig tijd tussen het kolven en opnieuw voeden, waardoor ze volgens mij te weinig nieuwe voeding heeft. Hoe kan ik het beste bijkolven? Ze slaapt 's nachts trouwens al goed door. Laatste voeding meestal rond 23 uur en ik haal haar vaak om 8 uur uit bed. Ze huilt dan vaak nog niet eens, maar omdat ik anders niet uitkom met 5 voedingen doe ik het maar zo. Verder over de dag komt het ook wel eens voor dat ik haar eerder voed voordat ze het aangeeft, omdat er soms langer dan 4 uur tussen zit en ik anders de 5 voedingen ook niet haal....

5) Hoeveel moet Noa krijgen als ik over 2 weken weer ga werken?
    Ze gaat dan zo'n 2 dagen per week naar mijn moeder. Ze zal dan haar 1e, 2e en 3e voeding uit een flesje krijgen. Omdat ik geen idee heb hoeveel ze drinkt en ik ook vermoed dat ze niet alle voedingen evenveel drinkt weet ik dus niet wat ik het beste kan doen...
    Ik heb wel eens een dag de 2e, 3e en 4e voeding een fles aangeboden om te kijken hoeveel ze dronk. Dit was resp. 180 (helemaal op in 25 minuten), 195 (helemaal op binnen 23 minuten), en 180 (op binnen 25 minuten, maar beetje uitgespuugd, wat ze anders nooit doet...). Toen ik na deze flesjes kolfde kwam ik maar uit op 140/120/120. Wil dit zeggen dat ze deze hoeveelheden ook zou hebben gedronken als ik haar wel de borst had gegeven?
    De laatste voeding drinkt Noa vaak maar een paar minuutjes. Ze slaapt dus vervolgens wel heel lang....

6) Een vraag over het kolven:
    Omdat Noa vaak de 5e voeding niet veel drinkt probeer ik die vaak na te kolven. Het lijkt echter wel of, wanneer Noa al aan de borst gedronken heeft, ik er met de kolf haast nix meer uit krijg. Het duurt vaak een eeuwigheid voordat de toeschietreflex komt en dan is het met een paar 'spuitjes' weer afgelopen. Soms voelen mijn borsten dan nog wel wat voller aan. Kan het toch zijn dan mijn productie er misschien zo op afgestemd is dat ik 's avonds weinig melk heb, omdat Noa ook altijd weinig drinkt?

7) De laatste dagen zit er wat slijm bij de ontlasting. De poepluiers lopen gelukkig wel wat terug. Ben van 7 naar ongeveer 3 nu gegaan. Vaak wel hele volle luiers, die er helaas ook regelmatig naast lopen...
    Maar voorheen dus nooit slijm, wel eens wat 'stukjes'. Hoe komt dit slijm en kan dit kwaad?

Nou, het zijn nogal wat vragen.
    Borstvoeding blijft een onzeker iets he....;)
    Alvast héél erg bedankt voor de reactie!!!

Groetjes Sanne

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

Een heleboel vragen, ik zal proberen ze één voor één af te werken.
    1. en 2. De duur van een voeding verschilt erg per kind. 10 minuten is normaal, maar een half uur ook. Wel kun je je afvragen of het effectief is wat ze doet. Lummet ze maar wat en hoor je haar niet meer slikken dan zou je haar er af kunnen halen, opnieuw wakker kunnen maken en haar daarna weer aanleggen en goed bij de les houden. Dit kun je doen door haar niet de kans te geven snel in slaap te vallen. Als je bijvoorbeeld in de muis van haar hand masseert (vrij stevig) zal ze wat wakkerder blijven.
    Door borstcompressie kun je de melkstroom vergroten: dit kun je doen door hoog in je borst druk te geven (ook weer vrij stevig) Als je de baby hierop ziet reageren met grotere halen en slokken is het effectief.

3. Als je haar wakkerder houdt en stimuleert goed door te drinken zal ze haar buik beter voldrinken en uiteindelijk tevredener zijn. Wat bij jou gebeurd is ws: ze drinkt lekker bij je, ligt heerlijk warm bij mama en vindt het wel goed en gaat slapen. Als je haar vervolgens weglegt gaat ze protesteren. Probeer dus wat duidelijker te laten voelen aan haar wat een drinkmoment is en wat een knuffelmoment is.

4. Een voorraadje kolven: als de voedingen effectiever en minder slaperig verlopen zal ze na ongeveer een half uur klaar zijn. Ze heeft dan mogelijk de tweede borst niet helemaal leeggedronken en die kun je dan leegkolven (vooral 's morgens want dan is er het meeste voeding)

5. Als Noa de borstvoeding uit de fles krijgt, mag ze nemen zoveel ze wil. Dat doet ze uit de borst immers ook. Een beetje terugspugen kan geen kwaad. Dit komt allemaal niet heel precies. 's Avonds drinkt ze immers weer bij jou.

6. Aan het eind van de dag is de productie over het algemeen wat minder. Als je baby goed blijft groeien zou ik dat zo laten nu. Je zegt; ze drinkt maar kort dan. Misschien ook wel omdat er niet veel in zit. Blijkbaar redt ze het er goed mee. dit is ook de voeding die er als eerste af gaat straks.
    Als je borsten nog wel vol voelen kan het zijn dat je een wat vertraagde toeschietreflex hebt. probeer met wat gefriemel en massage aan je borst de toeschietreflex wat te bevorderen. evt op recept huisarts een synthocinonspray regelen.

7. Slijm bij de ontlasting zegt me niets. misschien moet je dat nog eens navragen op het consultatiebureau.

Veel succes, ik hoop dat je er wat mee kunt.

Linda

3. gewoon Sanne

gewoon Sanne Actief lid

6 jan 2009
    438
    0
    0
    Breda
    In ieder geval nog bedankt voor je reactie!
    Ik heb een aantal dingen uitgeprobeerd en ze lijkt nu wat sneller en beter te drinken.
    Helaas heb ik sinds 3 dagen een nieuw probleem:

Noa had voorheen bijna nooit last van krampjes, alleen soms na een paar minuten drinken kroop ze even ineen, maar dronk daarna gewoon verder. Ook af en toe een paar minuutjes na het drinken soms wat getrappel met de voetjes en wat pijnkreetjes. Dit was altijd met wat geknuffel en een tutje op te lossen.
    Sinds 3 dagen heeft ze steeds meer last van krampjes. 3 dagen terug begon het, ze had toen de hele dag ook nog niet gepoept en 's avonds kwam er toen een enorme luier!! De dag erna 2 x een beetje poep, wat de laatste weken redelijk normaal is voor haar. Wel tijdens en na de 4e voeding flinke kramp. Ze laat dan na een paar minuten drinken steeds mijn borst los, kruipt ineen en hapt weer aan, zeg maar. Na 1 slokje begint het dan weer opnieuw met loslaten etc, totdat ze uiteindelijk begint te huilen. Vaak laat ik haar dan tussentijds even boeren en tot rust komen en dan drinkt ze weer verder, met wisselend succes. Gisteren hetzelfde liedje, vooral na de 4e voeding. Het maakt dan niet uit of ik dan al wel of niet mijn avondeten op heb. Ze boert ook steeds meer, soms wel 4 boertjes na het drinken, en dat is ook als ze niet steeds loslaat. Gisterenavond liet ze ook veel windjes.

Vanmorgen kwamen de krampen ook weer, ongeveer een uur na de 1e voeding. Was echt heel zielig. Toen ze uiteindelijk d'r tut inhield begon ze heel zielig te kreunen. Omdat ze toen bijna in slaap viel heb ik haar in bed gelegd. Hier ging het kreunen nog even door en toen viel ze in slaap voor een uurtje. Hierna leek het weer goed. De volgende voeding zal over ongeveer een uurtje zijn, ben benieuwd.
    Sinds gisteren heeft Noa nog niet gepoept. Dit is dus wat nieuws. Maar baby's die BV krijgen kunnen geen verstopping hebben toch?

Vraag me nu dus af wat er met haar kan zijn en wat ik hiermee moet doen. Ik heb al verhalen gelezen over venkelthee enzo, maar lees ergens anders ook weer dat het niet goed zou zijn, dus weet het allemaal niet meer....
    Vooral is het ook lastig omdat ik maandag weer moet gaan werken en ik haar dus bij de oppas achter moet gaan laten. Ik zou het geen prettig idee vinden als ze dan nog zo'n last heeft.

Alvast bedankt weer voor je reactie.

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Tja, wel wat laat voor de normale baby-krampjes. Het lijkt inderdaad of ze wat last heeft van haar ontlasting. Het is belangrijk dat de ontlasting zacht is als het komt.
    Wat je kan doen is met een thermometer met vaseline in haar anus een beetje stimuleren (voorzichtig!) zodat ze misschien gaat poepen. Bij twijfel kun je even naar de huisarts om de buik te laten voelen.

Linda

Deel Deze Pagina