Hoi, Ik heb een vraagje. Zou het een invloed kunnen hebben hoe je je voelt in de vruchtbare periode om zwanger te geraken? Ik ben namelijk tijdens het klussen en zeker als ik mijn ovulatie heb zeer gespannen tijdens het vrijen. Zou dat invloed kunnen hebben? Groetjes
Als je gestresst wordt van het klussen en bezig zijn met zwanger raken kan dat wel invloed hebben op je vruchtbaarheid.
Dit klopt ook niet hoor. Ben bij veel fertiliteitsartsen geweest en ze zeggen allemaal, onzin! Je kan makkelijk zwanger worden of niet, en als dat niet lukt, zonder duidelijke reden, heeft dat toch nooit met stress te maken. Het is geen kwestie van relaxed op vakantie gaan en zwanger terugkomen, helaas
Vind ik wel een Boeiende gespreksonderwerp, omdat toch veel mensen denken dat je niet zwanger geraakt door stress en er teveel mee bezig te zijn? Vaak Hoor ik ook rond om me dat ze zwanger zijn geraakt op vakantie waar het daarvoor niet lukte Fabeltje? of kan er mss wel iets van kloppen ik volg mee!
Dan zou niemand die in de MMM zit zwanger kunnen worden, want man o man wat een stress kan dat veroorzaken. In oorlogslanden zouden vrouwen ook niet zwanger kunnen worden. Ik heb zo geen bronnen bij de hand, maar ik ken zoveel artsen die zouden willen dat deze fabeltjes de wereld uit werden geholpen. Iedereen die graag een kindje wil is ontzettend zenuwachtig en kan gespannen zijn. Zelfs gestresst. En toch raken ze zwanger. En zo niet, dan is daar een medische reden voor. Of ontzettend veel pech. Stress is niet goed voor je, maar met zwanger worden heeft het volgens de fertiliteitsartsen niks te maken.
Via mn werk heb ik toegang tot de medische literatuur, ik vond dit artikel (in t engels) ScienceDirect.com - Fertility and Sterility - Infertility-related stress in men and women predicts treatment outcome 1 year later De conclusie is dat stress een negatieve invloed heeft op conceptie. Maar ik heb ook een artikel gevonden dat zegt dat ze geen correlatie konden vinden tussen stress en de succesrate van IVF behandelingen... Lekker duidelijk weer. Ik denk dat te veel stress het klussen al minder fijn maakt, ik probeer me dus ook niet te veel druk te maken (ben ook pas net bezig), maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, vooral voor mensen die al lang aan het wachten zijn...
Hoi, Ik bedoel eigenlijk niet stress of zenuwen met gespannen zijn. Ik heb namelijk endometriose en vrijen doet pijn zeker tijdens de eisprong is dit bijna niet uit te houden. Daardoor spand mijn lichaam zich op om mij daar tegen te verweren. Kweet niet of ik het zo goed uitleg. Want natuurlijk os iedereen zenuwachtig of het gaat lukken of niet. Groetjes
Nou ja, het is natuurlijk wel zo dat hoe minder gespannen je bent, en hoe meer ontspannen, je wel meer opgewonden bent tijdens het vrijen. En hoe meer opgewonden je bent, hoe vochtiger je weer bent tijdens het vrijen en meer (vruchtbaar)slijm vrij komt. Hierdoor wordt het voor de zaadjes wel makkelijker om te overleven. Maar dit is (gelukkig) niet persé noodzakelijk. Wat vervelend dat je zo'n pijn hebt! Wordt het natuurlijk niet leuker op Heb je het hier weleens met je ha of gyn over gehad?
Ik sluit mij aan bij MamaBailey. Mijn fertiliteitsarts zei ook dat stress of er teveel mee bezig zijn geen invloed heeft op de vruchtbaarheid. Wel kan het uitblijven van een zwangerschap stress of een depressie in de hand werken....
Ik weet ook niet of het ern fabeltje is of niet maar mijn ervaring is: 9 maanden proberen zwanger te worden. Iedere maand er toch mee bezig zijn in je hoofd. Door onze voorgeschiedenis mochten hadden we al afspraken staan in januari bij de IVF arts. Hierdoor zijn wij er heel december niet mee bezig geweest en dus echt ontspannen gevreeën. Omdat wij met onze gedachten al in januari zaten waar we verder geholpen zouden worden. En wat denk je... Op 31 dec een positieve zwangerschapstest. Helaas ern mk. maar we weten nu wel dat het spontaan kan. Ik geloof dus in het verhaal van giulietta!
Ik heb wel eens gehoord dat als een vrouw klaarkomt na de zaadlozing dat dit de kans op een zwangerschap iets zou kunnen vergroten, omdat de zaadjes dan makkelijker naar binnen zouden zwemmen. Vraag me niet hoe het werkt, maar sinds ik dit heb gehoord probeer ik me er maar braaf aan te houden in de vruchtbare periodes. Overigens zonder succes, want we waren voor mn dochter heel lang bezig en nu wil het weer niet lukken... . Wat betreft de effecten van stress op de kans om zwanger te worden, toen ik voor het eerst in de MMM zat heb ik hier letterlijk a-von-den onderzoek naar gedaan. Ik kan vanuit mn computer in de universiteitsbieb, dus ik kan vrijwel alle medische artikelen gratis lezen. Mijn conclusie was toen dat ongeveer 30% van de onderzoeken wel een effect vindt en de rest niet. Maar dit was enkele jaren geleden.
@ giulietta: Ja hoor gyn is op de hoogte ze kunnen daar niets aan doen hoort bij de aandoening! Wel aan endometriose geopereerd maar is blijvend en terug komend. Groetjes
Stress en spanning is niet de enige factor bij het zwanger worden. Ik denk dat in sommige gevallen dit wel meespeelt maar in heel veel gevallen niet. Als je lichaam echt verkrampt tijdens de seks lijkt me dit geen goede uitgangspositie. Geen idee wat kan helpen... Magnesium hoor ik goede verhalen over bij gespannen spieren. Maar bespreek het met je arts, die zou je veel gerichter kunnen helpen.