Hoi allemaal, Ik zou heel graag wat advies van jullie willen. Ik ben namelijk 11 weken en 5 dagen zwanger en loop nu al 1 week met kiespijn, hoofdpijn, oogpijn. Ben meerdere keren bij de dokter geweest en al 2 x bij de tandarts. Waarschijnlijk is het 1 van mijn kiezen die een wortelkanaalbehandeling nodig heeft volgens mijn tandarts. Omdat de pijn elke keer verplaatst van linksboven naar linksonder is het moeilijk vast te stellen welke kies het is, dus er is helaas nog steeds niks gebeurt om me te verlossen van de pijn en ellende. Nu moet ik dus waarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling en ik ben hier echt doodsbang voor. Niet voor mij, maar voor de baby. Ik ben nu 11 weken en 5 dgn zwanger en is een wortelkanaalbehandeling dan wel mogenlijk? Ik lees overal dat verdoving niet goed is en foto's al helemaal niet. En een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving is dat wel mogenlijk?!? Dus help wat moet ik doen? Ik ben zo ontzettend bang dat iets schade kan geven aan de baby. Maar mijn vriend zegt dat al die pijnstress ook niet goed is voor de baby. Ik weet me dus echt geen raad. Ik heb vannacht dan ook al helemaal niet geslapen vanwege de pijn. Iemand ervaringen, tips etc ( ook in deze vroege stadium ) ? Ik hoor het heel graag. Groetjes, Linda
hoi linda. ik herken je angst maar kan je gerust stellen. ik had voor een paar weken terug een probleem doordat mijn kroon eruit was gevallen. heb toen de tandarts gebeld en die vertelde me dat dit gewoon kon aangezien ze tegenwoordig lichtere verdovingen hebben voor zwangere vrouwen. het enigste wat niet mocht dat was een foto maken. heb deze week de behandeling gehad en nergens geen last van. maar zou het wel duidelijk door geven aan je tandarts. sccs ermee
Nou ik ben net gisteren naar de tandarts geweest want mijn kies was afgebroken en moest een stuk bij aan... Had ook mega veel pijn maar was bang voor de verdoving en de stress want ik ben enorm bang voor de tandarts. De verloskundige toch maar even gebeld en ze vertelde mij dat een verdoving geen probleem was tijdens een zwangerschap alleen moest ik het wel melden bij de tandarts. Dat heb ik dus gedaan en heb een minimale verdoving gehad. Wel zag de tandarts nog meer kleinigheden (ben al een poosje niet meer geweest) maar daar wilde hij pas na de zwangerschap wat aan doen omdat hij dan gelijk een foto wilde maken en dit dus niet verstandig is tijdens een zwangerschap. Ik moet dus november terugkomen.. Een wortelkanaalbehandeling heb ik trouwens jaren terug ook gehad maar daar hoefde de tandarts geen foto voor te maken.. Bel hem anders eens om wat uitleg, misschien ben jij ook wel helemaal geen foto nodig en kan je het gewoon doen met een minimale verdoving. Ik vind wel dat je beter wel heen kan gaan, want stress is helemaal niet goed.. Succes..
Bedankt voor jullie reactie! Wat een ellende he als je last van je tanden krijgt tijdens je zwangerschap! Ik heb net ( weer! ) de tandarts gebeld, ben eergister ook al geweest en omdat ik ( en hij ) er nog niet helemaal zeker van zijn welke kies het nou is, wil hij graag nog wachten ermee. Ik kan wel langskomen maar dan zegt hij dat we er precies hetzelfde bij zitten als eergisteren en dus ermee niet opschieten. Hij zegt wel dat als we de kies gevonden hebben, hij zeker wel 1 foto moet maken om te kijken hoe diep hij moet gaan ( zoiets )....zucht ik word hier zo hopeloos van ik wil namelijk geen foto, aangezien dat schadelijk kan zijn voor de baby en ik ben zo bang voor een miskraam of dat de baby schade daardoor oploopt.... Het is wel "geruststellender" om te horen dat jullie ook een verdoving hebben gehad en dat dat in ieder geval allemaal goed is gegaan. Ik wou dat er een andere oplossing hiervoor was! Namen jullie trouwens paracetemol tegen de pijn? Ik hoorde dat je er max. 3 p.d mag en geen schade brengt aan de baby? Ik hoop in ieder geval dat je geen last van die kleinigheidjes krijgt Mamalicious! Vervelend allemaal! Succes dan in November ( maar dat duurt nog even ) Groetjes, Linda
ooohhh das idd ballen zeg. snap best dat jij eigenlijk geen foto wit zou ook niet weten wat ik zou doen in dit geval. tandpijn had ik niet maar heb wel heel veel last van hoofdpijnen. volgens mijn vk mag je idd gewoon paracetamols inmenem maar geen asperine. zit weer een andere stof in ofzo.
Tja dat is een hele erge lastige situatie.. Pffff.. Foto maken kan inderdaad schadelijk zijn, dat is tenminste wat mijn tandarts ook zei, maar ja om nou nog een paar maanden met pijn te moeten lopen is ook niet wat.. Heb je de verloskundige al gebeld? Misschien kan zij je iets vertellen over een eventuele foto? Paracetamol mag je wel slikken, ibuprofen en naproxen niet.. Ik wens je heel veel sterkte en vooral beterschap!
vervelende situatie meis. Heb wel eens gehoord dat iemand een loodschort over de buik kreeg, zodat de straling daar niet kon komen, misschien is dat een optie?
Ik zou er niet te lang mee wachten want als je er een ontsteking krijgt aan die kies dan helpt een paracetamol niet meer heb ik wel eens gehoord.. ik moet zelf ook nog een wortelkanaalbehandeling..ze heeft geen foto's gemaakt ze vroeg of ik er nu heel veel last van had...gelukkig voel ik nog niets want ik ga daar dus kokhalzen van verdoving dus tis nog niet mogelijk om die behandeling te doen..toch over een paar weken ga ik er maar naar toe..
Ik heb in november een wortelkanaalbehandeling gehad en was toen ook zwanger. Heb 1 foto gehad en mijn tandarts heeft mij toen een loodschort omgedaan. Deze houdt, door het lood, de straling van de foto tegen. Heb inderdaad een minimale verdoving gehad en toen de behandeling. Het deed even zeer, maar met 2 molletjes was het goed te doen. Daarna helemaal geen last meer van gehad. Dus je tandarts vragen om een loodschort zodat hij kan kijken wat er aan de hand is en dan kan ie actie ondernemen. Pijn in je mond is echt niet prettig!!!
Hoi allemaal, Bedankt voor jullie reactie en dat jullie zo meedenken/leven @ Mamalicious. Toevallig ga ik vanmiddag weer naar de gynaecoloog voor een echo dus dan zal ik het inderdaad allemaal meteen even goed navragen, bedankt voor de tip! @ mamavanjuul en Violetriot. Ik heb meteen even de tandarts gebeld en gevraagd of hij dat ook heeft zo'n loodschort en dat heeft hij gelukkig idd! Bedankt voor de tip! @ fightforlove. Oh meid wat vervelend dat je ook een wortelkanaalbehandeling moet doen! Ik hoop echt van harte voor je dat je in de komende weken ook geen last krijgt! Maar jij neemt dus ook dan verdoving? Komt het vanwege je zwangerschap dat je er nu misselijk van word? @agnes. Bedankt voor de bevestiging dat ik wel zo nu en dan een paracetemolletje mag. Al vraag ik me af of dat wel helpt, maar ja het is beter dan niets he! Voor nu is het even afwachten en hopen dat ondertussen de pijn minder word! Vond het fijn om wat feedback hierover te krijgen!
Ik denk dat het sowieso verstandig is gewoon te gaan, want als je een hevige ontsteking in je mond hebt is dat veel schadelijker voor het kindje! Ik heb net nog contact gehad met de tandarts omdat ik een vulling zou krijgen en toen ontdekte dat ik zwanger was. Er is een richtlijn voor de verdovingen, een bepaalde verdoving (ik weet de naam niet) is geschikt voor zwangere vrouwen. Ik had geluk want mijn tandarts gebruikt die verdoving standaard, maar volgens haar moet iedere tandarts die gewoon hebben voor zwangere patiënten. Bel gewoon sowieso van tevoren, dan kan het eventueel nog besteld worden. Ook moet er een loodschort aanwezig zijn voor foto's bij zwangere vrouwen. Je kunt ook nog vragen wat voor apparaat je tandarts heeft, want de mijne heeft een vrij nieuwe en die heeft een gebundelde straling waardoor de kans op 'strooistraling' heel miniem is. Maar ook als je tandarts een ouder apparaat heeft biedt een loodschort absoluut voldoende bescherming. Mijn tandarts is naaste familie van me dus die zou nooit liegen over de risico's. Wees wel heel duidelijk tegenover je tandarts, bel van tevoren gewoon even m.b.t. de verdovingen en het loodschort voor je eigen geruststelling en vraag eventueel of je zo min mogelijk verdoving kunt krijgen als je je daar onprettig bij voelt. Succes! Een wortelkanaalbehandeling heb ik zelf ervaren als een enorme opluchting, het is dat beetje napijn helemaal waard
Ik kan je echt geruststellen, kan echt geen kwaad. Heb het zelf ook een wortelkanaalbehandeling gehad toen ik zwanger was van mijn zoontje. Was 34 weken zwanger en echt enorme pijn. Ook gewoon verdoving gehad, maar aangezien dat het misschien bij jou nog niet zo goed te zien is dat je zwanger bent, gewoon even zeggen. En daarna... niet om je bang te maken hoor want het verschilt echt enorm per persoon, heb ik zelfs van de verloskundige 2 x een ibuprofen mogen slikken vanwege de enorme napijn. Maar dit is natuurlijk alleen wannneer het echt niet gaat, anders gewoon het max aan paracetamol slikken. Succes!
Hallo, je hebt waarschijnlijk je behandeling al gehad. Maar bij de TA Hebben ze een verdoving die geen kwaad kan voor je kindje het passeert de placenta niet. Wij doen ook gewoon wortelkanaal behandelingen bij zwangere vrouwen. En wij hoeven de lengte niet met een foto te bepalen we doen het met een ander app. wel moet er uiteindelijk een eind foto woren gemaakt maar dat kan ook na de zwangerschap. En ja en het liefs willen TA wel een begin foto maken maar dan maar met een loodschort.