Welke hond bij kleine kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Sparky, 11 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparky

Sparky Niet meer actief

Wij gaan waarschijnlijk een hond aanschaffen (herplaatser via het asiel of fokker ofzo).

Maar omdat ik even heel benieuwd ben:

Welke hond hebben jullie bij kleine kinderen en waarom?

Veel mensen roepen snel de Labrador als kindvriendelijke hond. Dat het vriendelijke honden zijn over het algemeen is duidelijk, maar ze zijn ook verschikkelijk lomp en onbenullig. Op het uitlaatveld hier lopen ze alles en iedereen omver als ze in hun spel zitten.
    Ik persoonlijk vind dat dus best een moeilijke als het gaat om kleine kinderen.

Dit was slechts een voorbeeld. Oh en discussies zijn niet nodig neem ik aan.

2. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Boxer!! Ook lomp en onbenullig, maar niet met onze dochter van nu ruim 3,5. Onze tweede boxer kregen we toen onze dochter vijftien maanden was en ik heb hem prima kunnen aanleren dat hij ruim om haar heen moet. Dat doet hij keurig, en nu stuurt ze hem zelfs naar zijn plaats als ze iets gaat eten.

Vanwege de hoge pijngrens is het met boxers niet zo heel erg als je kind per ongeluk op een oor trapt of zo, de meeste boxers voelen dat niet eens, en als ze het wel voelen komt er niet vaak een uitval (ik zal niet zeggen nooit, want dat kan ik niet waarmaken).

Ik vind het dus ondanks het lompe gedrag buitenshuis echt een aanrader!

3. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik denk dat er geen ras is waarbij je 100% garantie krijgt.
    Ik heb zelf een grote kruising herder. Vreselijk lief met kinderen, maar weet zeker dat je er niet voor gekozen had in een assiel, mensen vinden hem er vaak wat heftig uitzien, terwijl ie geen vlieg kwaad doet..

Ik vind het heel mooi dat je voor een herplaatser kiest.. zelf zou ik geloof ik eerder voor een pup gaan zodat deze kan opgroeien met de kinderen.

4. Kenzi

Kenzi Actief lid

22 mei 2014
    205
    29
    28
    NULL
    NULL
    2 engelse staffords, waren er al voordat de kinderen kwamen. Zijn de grootste sullen die ik ken.

5. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ohw boxers vind ik zoooo leuk! Helaas vindt vriend dat maar 'kwijlhonden'.

Een pup is hier niet echt een optie ivm autisme van zoon en vriend. Een jonge hond heeft veel onvoorspelbaarder gedrag omdat die nog zo speels en onwetend zijn. Daarom zoeken we ook naar een herplaatser via een asiel ofzo omdat je dan kunt kennismaken en er een paar dagen over na kunt denken voordat je op een besluit komt. En er is 14 dagen niet goed, geld terug garantie waar je natuurlijk geen gebruik van wenst te maken, maar als toch blijkt dat er iets is waardoor het thuis niet klikt ofzo dan heb je die mogelijkheid nog. Binnen 3 maanden kan zelfs kostenloos teruggebracht worden (krijg je alleen je aankoopbedrag niet terug). En dit is alleen voor uiterste nood wel een fijne gedachte voor ons.

Ze zijn ook erg voorzichtig met honden plaatsen bij kleine kinderen. Als hun zeggen dat een hond bij kleine kinderen kan dan is de hond wel heel erg lief en zachtaardig.

Als het goed is gaan wij morgen kijken naar een herder kruising. Een topomschrijving en een hoog knuffelgehalte en vrolijkheid als je naar de foto's kijkt. Maar de kennismaking zou het moeten zeggen.

6. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Denk dat je daarnaast ook moet kijken wat je met je hond wil doen.
    Natuurlijk moet iedere hond uitgelaten worden, maar de ene hond heeft toch iets meer nodig als de andere.

Dus naast kindvriendelijk, wat zoek je nog meer?
    Wat kun je de hond bieden qua wandelingen of eventueel trainingen?

7. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ik denk persoonlijk dat het een herder/stafford kruising is. Het is een herder die iets kleiner oogt dan andere herders en heeft echt typische stafford oren. Maar kan wel weer heel goed met andere honden wat je bij veel staffords en sommige herders niet ziet.

8. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    Wij hebben een labrador maar geen kinderen, kinderen van vrienden doet hij het super goed mee..

Maar opzich kunnen alle honden wel bij kinderen. het is maar net hoe consequent je als baas zijnde bent voor de hond ! daar gaat het hem om.

Maar als je het via herplaatsing of asiel gaat doen, bestaat de kans dat het niet kan omdat de honden dat niet gewend zijn, als je een pup aanschaft gaat het vaak wel goed, maar met herplaatser zou ik goed navragen of het samen gaat en desnoods de kinderen meenemen

9. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Heel belangrijk LV'tje!
    Onze herder moet nl echt heel heel veel lopen.
    Kunnen jouw zoon en man wel goed met harde geluiden omgaan, herders zijn vaak flink waaks nl en kunnen dan behoorlijk aanslaan!

Spannend Sparky! Ik hoop dat jullie een geschikte hond vinden.. het is zo gezellig!

10. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Iedere hond is geschikt naast een kind als je hond maar voldoende uitdaging krijgt zowel fysiek als mentaal.
    En de ene heeft daar meer in nodig dan de andere.
    Dus wat wil en kun je een hond bieden?
    Wat verwacht je van een hond?
    Wat voor eigenschappen moet een hond bezitten als in vachtsoort etc.

11. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Hoe oud is de hond?
    Kan best zijn dat het vriendelijke karakter nog om kan slaan als het nog een jonge hond is.

Ben benieuwd hoe de kennismaking verloopt!

12. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik denk dat vrijwel alle rassen wel met kinderen kunnen, al zou ik de hele kleintjes niet aanraden (zoals chihuahua).
    Persoonlijk zou ik denk ik toch wat terughoudend zijn met herplaatsers, tenzij je echt heel veel weet over het verleden.

Wij hebben 2 rasloze herplaatsers, maar die hadden we al voor mn dochter. Het zijn schatten van honden, maar wel met gebruiksaanwijzing.
    En het heeft best een hoop werk en energie gekost om alles in goede banen te leiden toen mn dochter ging kruipen en lopen.
    Ik zou hier dus nu niet meer aan beginnen. Maar ik hoop dat deze honden nog lang bij ons blijven, zodat we voorlopig geen beslissing hoeven nemen over een andere hond.

13. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Nou niet iedere hond..Jo85
    Wij hadden vroeger een Golden retriever, die ging niet met andere kinderen (wij waren zelfd nog kind en dat ging prima)..
    Ze werd veel uitgelaten, kreeg veel aandacht en training..
    zat echt in het karakter.. helaas..

14. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Ja precies, dat vind ik net zo belangrijk als kindvriendelijk.
    Hier moet ik ook iedere dag minimaal een uur met ze los lopen (naast de gewone korte rondjes) en hebben ze echt ook mentale uitdaging nodig.
    Heel leuk, maar dat moet je wel zien zitten natuurlijk ;)

Zou ik dat niet doen worden ze echt vervelend en zal er zeker ongewenst gedrag ontstaan.

15. Sparky

Sparky Niet meer actief

Naast de benodigde cursus voor gedrag (mocht dat nodig zijn) dan verder geen verplichte cursussen. Wie weet gaan we het wel doen, maar moet geen verplichting zijn. Dus honden als bordercollies vallen al af.

Overigens zou ik wel thuis en in de omgeving kunnen 'werken' met de hond. Speuren uitzetten en dat soort dingen. Dat weet ik nog wel van de herders die wij vroeger hadden.

Ook geen hondje wat bij wandelingen achter je aan drentelt.. Ik wil flink door kunnen lopen en elke avond een flinke wandeling van meer dan een uur of bij slecht weer een rit naast de fiets.

Verder geregeld het bos in naast de gewone wandelingen maar ook dit moet geen verplichting zijn.

Al met al een hond met een goed energie level, maar met niet teveel werklust.

16. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Persoonlijk zou ik dan ook geen kruising herder doen.
    Dat zijn juist honden die vaak de nodige werklust hebben.

Er zijn genoeg honden die wel actief zijn met wandelingen maar zich prima schikken als het eens een dagje minder is.

Je wilt wel een middel/grote hond zo te lezen?

17. Sparky

Sparky Niet meer actief

Roin, ja ze kunnen harde geluiden verdragen. We hebben eerder een hondje gehad uit spanje, die kon helaas echt niet zonder hondenmaatje (was gedragstherapeut het mee eens) maar dat is al een jaar geleden minimaal. Maar die is heel gelukkig bij vrienden.

Vachtverzorging, liever geen trimbeurten. Verder vind ik een borstelvacht geen probleem.

Leeftijd, deze hond is 3 jaar.

18. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Wat mooi dat je een herplaatser wil nemen. Zitten zo veel dieren in het asiel, ik ben ook zo stom om vaak op de sites te kijken welke dieren er zitten en daar wordt ik zo verdrietig van! Wou dat ik ze allemaal kon nemen.

Wij hebben een Duitse herder van 50kg, was er al voor Norah kwam. Hij is heel voorzichtig met haar en heel lief, maar wel super waaks. Als ik buiten loop met ze allebei blaft hij bij wijze van al naar een vlieg die te dicht in de buurt komt. Maar hij is echt heel heel lief.
    M'n buuf heeft een kruising Duitse- Australische herder, is nog jong en die is ook heel lief voor kleine kinderen en heel voorzichtig.
    Veel succes met de juiste hond vinden! En heel veel plezier natuurlijk:)

19. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw

Dat is wel positief, dan zal het karakter redelijk stabiel zijn gok ik zo! :)

20. Sparky

Sparky Niet meer actief

Het scheelt dat asielen zelf hier al erg strikt mee zijn. De man die ik gesproken heb zei ook al, de meeste honden doen wij niet eens weg naar gezinnen met kleine kinderen omdat we simpelweg niet weten hoe ze reageren op kleine kinderen. Deze hond vertrouwen ze wel zeker met kleine kinderen, in zoverre als je een hond kan vertrouwen met kleine kinderen. Het blijven dieren en zullen natuurlijk nooit alleen met kinderen moeten zijn. Dat is logisch.

Deel Deze Pagina