Dit klinkt een beetje stom. Maar met 4 zwangerschappen en enorme buiken is mijn rug toch echt de afgelopen jaren wat zwakker geworden. Ik merk dat mijn rug een plek is waar ik snel pijntjes heb. Op zich niet iets verontrustends, maar wanneer ik moe ben heb ik standaard echt lage rugpijn. Maar ook wanneer ik bijvoorbeeld slecht slaap en toch stiekem best fris en fruitig opsta, kan ik richting het einde van de dag rekenen op een zwaar gevoel in m’n rug. Tel daar nu 2 dagen bukken en schoonmaken (ik ga verhuizen) bij op en ja.. damn. Wat voel ik het in m’n rug. Ik vind het absoluut niet gek dat mijn rug wat zwakker is. Want de afgelopen 6 jaar heeft die nogal wat te verduren gehad. Ben vooral opzoek naar wat verlichting. Merk bijvoorbeeld dat een stevige rugmassage (en daarmee bedoel ik echt met flinke tegendruk) onwijs fijn is in het ontlasten. Is dit iets waarmee ik ook naar een fysio kan gaan? Want heel eerlijk; ik kan toch niet vragen of ik gewoon 2x per week een rugmassage kan krijgen oid? Ben een beetje zoekende ik wat nou wijsheid is.
Maar zijn die dan bijv ook gericht op het uitoefenen van flinke tegendruk (wat je dus bijna niet zelf kan doen)? Want juist die tegendruk voelt als een soort verademing. Kan het lastig uitleggen.
Ik doe sinds een aantal maanden oefeningen om mijn rug spieren te trainen. Onder en boven rug. Even als mijn buikspieren. Hierdoor heb ik veel minder last van lage rugpijn. Met kleine kinderen kom je er soms niet aan toe. Maar via een fysio wat oefeningen die je dagelijks thuis kunt doen zou je echt wel verder kunnen helpen!
Nee niet per se. Juist oplossings gericht. Een massage helpt natuurlijk maar heel even. En hij zal je vast ook los masseren. Maar hij zal ook proberen om de klachten te voorkomen dmv oefeningen
ja die tegendruk kan je pijn verlichten, maar het is dan niet het aanpakken van de onderliggende pijn die je hebt. En het versterken van je spieren om te voorkomen dat je de pijn ervaart.
Daar zeg je me wel wat. Ik deed deze oefeningen eerder ook in de sportschool maar heb momenteel echt even een pauze. Ik kom er gewoonweg niet aan toe. Met als gevolg dat ik idd geen krachttraining meer doe. Zou dat willen oppakken maar het voelt nu gewoon niet als het juiste moment (ik ben geen robot). Maar idd; dan krijg ik dus wel sneller dit soort klachten. Ik zou wel wat laagdrempelige oefeningen kunnen zoeken. Die ik dus thuis kan doen
Het loont dus wel om een fysio te bezoeken. Het klopt wat hier wordt gezegd. Een stevige rugmassage biedt verlichting maar lost niets op.
Inderdaad fysio! Die zal je behandelen en oefeningen meegeven. Mijn rug was al zwak en na de laatste twee zwangerschappen is het echt niet best. Wordt aan gewerkt, samen met fysio (masseren, manipuleren, dry needling, oefenen).
Je kan gewoon naar een fysio gaan. Vaak zullen ze wel een massage doen (voorwaarden scheppen om beter te kunnen bewegen of te ontspannen oid) en aanvullend oefeningen om de boel te versterken (dat is absoluut nodig om je belastbaarheid te vergroten en dus minder snel klachten te krijgen). Kans bestaat ook dat je een fysio treft die misschien niet wil masseren. Er zijn er veel van de jongere generatie die dat niet meer doen tegenwoordig...
Maar wat iedereen al zegt: fysio. En sportschool. Ik heb een dubbele scoliose, ben hypermobiel en ben 5x zwanger geweest. Het enige dat mijn rug nog bij elkaar houdt is pilates en bodypump
Zeker naar de fysio! Je buikspieren kunnen ook het probleem zijn, waardoor de rugspieren alles opvangen en overbelast raken. Dus mijn tip als je niet naar de fysio wilt. Buikspieroefeningen doen en rug laten los masseren.
Als je echt een massage wil dan moet je naar een masseur. Ik heb ook weleens een diepe massage laten doen maar vond het echt enorm pijnlijk en dus niet prettig. Komt ook omdat mijn bekken heel gevoelig is en ik daar weinig tot niets kan verdragen. De fysio zal het even 5 min losmaken en dan overgaan op het doen van oefeningen. Lage rugpijn komt 9 van de 10x door een verkeerd aangeleerde houding. Rugpijn is echt ruk en enorm vermoeiend.
Mijn fysio checkt eerst mijn ruggenwervels ofzo en dan masseert ze me soms de rest van de tijd, dus 25 minuten ongeveer. Bij mij is het wat complexer dan bij TO maar mijn ervaring is dat fysio gewoon doet wat nodig is.
Maar zo simpel als jij het suggereert is het ook niet (5 min masseren en dan oefeningen). Als het goed is wordt er bij iedereen bekeken wat nodig is, dus een manuele behandeling (hands on, dwz massage, mobilisatie, manipulatie, dry needling etc) en/of oefeningen (hands off, dwz oefeningen ter versterking, stabilisatie, mobilisatie etc). En dat kan ook betekenen dat de fysio bijna de hele behandeling nodig heeft om het los te krijgen en de patiënt eerst alleen thuis oefent bijvoorbeeld.
Hier heb ik structureel last van lage rug pijn en wordt meer als ik moe ben, dus wel herkenbaar.. Heb heel lang bij de fysio gelopen en oefeningen gedaan maar het wordt nooit beter hiervan, het is helaas structureel slecht.. maar bij mij komt het door een ongeval in mijn tienerjaren waardoor een en ander scheef is gaan staan en destijds slecht behandeld. Mijn man is getraind in sportmassage en masseert af en toe als het weer erger wordt mijn rug losser. Dit is met veel druk en extreem pijnlijk maar helpt wel.. we hebben hiervoor een massagetafel aangeschaft. Dus je kunt ook een sportmassage overwegen.. Maar ik zou daarnaast ook de fysio bezoeken voor versterkende oefeningen..