hallo, Gister kreeg ik te horen dat ik rhesusfactor negatief ben. Ik heb de bloedgroep O negatief.. ik vroeg me af hoeveel kans er is dat er iets misgaat met het kindje.. ze heeft wel dingen uitgelegd en gezegd dat de risico's erg klein zijn maar als ik dan info er overlees (over vroeger halen en bloedtransfusies en over volgende zwangerschappen) wordt ik toch weer ongerust. Hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid geven. Zit geen haast bij verder hoor... alvast bedankt.
hoi Lauraatje. Er zijn verschillende bloedgroepen en er is een rhesusfactor. 10% van de zwangere vrouwen in Nederland heeft rhesusfactor negatief. Eventuele gevaren daarvan? Nu kan het zo zijn dat jouw man rhesusfactor positief heeft, en dat jouw kindje ook rhesusfactor positief heeft. Tijdens de zwangerschap en in elk geval tijdens de bevalling vindt bloedcontact plaats tussen het bloed van jou en dat van de baby. Als jouw bloed in aanraking komt met bloed met een positieve factor gaat jouw bloed antistoffen maken tegen dat positieve bloed. Deze baby heeft daar geen last van, maar als je weer zwanger wordt en een volgende baby heeft ook positief bloed, dan kun jij door die antistoffen gedurende de zwangerschap het bloed van de baby gaan afbreken, en dat kan gevolgen hebben voor die volgende baby. Om dat te voorkomen wordt bij jou nog eens bloed geprikt bij 30 weken, dan wordt gekeken of jij al antistoffen hebt gemaakt (dit is eigenlijk nooit zo, maar dit hoort bij de procedure). Vervolgens krijg je een prik in je been of je bil die er voor zorgt dat jij in deze zwangerschap geen antistoffen aanmaakt tegen de postitieve factor. Als jouw kindje geboren is wordt er uit de navelstreng bloed afgenomen. (daar merkt de baby en ook jij niks van) Als de baby een negatieve factor heeft dan gebeurt er verder niets (en was die prik bij 30 weken ook niet nodig geweest, maar dat weten we nooit van tevoren). Als de baby een positieve factor heeft, krijg je nog een prik om te voorkomen dat je na de bevalling nog antistoffen aanmaakt. Bij een volgende zwangerschap wordt weer jouw bloed gecontroleerd. Eigenlijk is het heel mooi dat deze procedure er is in Nederland, daardoor hebben we nauwelijks meer rhesusbaby's. Dat zijn baby's die veel te geel zijn na de geboorte en daardoor in het ziekenhuis onder de lamp moeten liggen en soms zelfs een bloedtransfusie nodig hebben. Bij rhesusfactor negatief word er niet naar de bloedgroep gekeken van je man. Mocht er een bloeduitslag zijn met bijvoorbeeld positieve antistoffen of een ziekte, dan word er wel naar het bloed van je man gekregen. Mirjam
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Heel fijn! Mijn vriend moet toevallig morgen bloedprikken en als hij dan een negatieve bloedgroep heeft dan zit het zoiezo goed of maakt dat niet uit?