Toxoplasmose

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ineke1983, 20 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Hallo dames!

Uit mijn bloedtest blijkt dat ik niet immuun ben voor Toxoplasmose (vroeger Kattenziekte genoemd).

Wie heeft hier ervaring mee?
    Iemand met tips?
    Is even onzeker als ik en wil erover praten?

Groetjes, Ineke

2. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je moet je niet echt zorgen maken hierover, de meeste hebben hier een verhoogd risico hoor.
    Hetgeen je moet is goed op je voeding letten: geen rauw vlees ed eten. Je vind hier een heleboel info over op internet.
    Meestal gebeurt er niks hoor tijdens je zwangerschap.
    Mijn dokter zei zelfs van ja je hebt dit nu al heel je leven de kans dat je er nu last van krijgt is heel miniem.
    Geniet maar rustig van je zwangerschap!

3. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Dank je wel voor je geruststellende woorden :)

Ik zal het eens opzoeken!

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Volgens mij screenen ze hier niet eens op in Nederland (over het algemeen), dus er lopen zat vrouwen rond die dit niet eens weten.

5. muis26

muis26 Fanatiek lid

Nee klopt, hier worden we er niet een op getest, wat ik wel graag zou willen :eek:( heb heel mijn leven al katten...... dus dat is nog meer onzekerheid! wees blij dat je het weet!!! kan je er goed op letten ...

en zo beangstigend is het niet joh, gewoon geen kattenbakken verschonen en rood/rauw vlees eten dan is er niks aan de hand!!!!

Liefs muis

6. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Mijn HA heeft me ook aangeraden om geen rauwe groenten te eten, behalve als ik ze zelf veelvuldig kan wassen...

7. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    De reden waarom ik zo bezorgd ben is omdat een nicht van m'n vader toxoplasmose heeft gehad tijdens haar zwangerschap en toen werd gevreesd dat de baby blind of doof zou zijn of leerachterstanden zou oplopen...
    Gelukkig is het niet doof of blind, maar het had gekund.

Ze was onthaalmoeder (zelfstandig) en heeft het waarschijnlijk opgelopen van een kindje of van haar katten... om deze reden worden kleuterleidsters hier in België ook uit de klas gehaald en vrouwen die in een crèche werken ook als ge niet immuun zijn, maar ik geef les aan groep 4 (2de leerjaar) dus blijf werken!

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Apart zeg! Hier is dat helemaal niet zo namelijk.

9. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Dat is bij ons gekomen omdat prinses Mathilde niet meer in scholen op bezoek wou komen toen ze zwanger was van Elisabeth... toen zijn de kleuterleidsters en opvangmoeders zich vragen gaan stellen en is er een besluit gekomen dat als het gevaarlijk was voor Mathilde het dan ook gevaarlijk was voor de mensen die er elke dag mee werken...
    Maar de regel geldt niet als je een kind jonger hebt dan 6 jaar, want dan kan je het even goed van je eigen kind krijgen...
    Inderdaad een beetje een vreemde maatregel, maar ja, de kleuterleidsters klagen er niet over ;) zij krijgen dan een rustiger werkje!

10. Ik zou inderdaad ook groente die je rauw eet en fruit goed wassen onder stromend water!

En het zijn trouwens vooral jonge katjes die dit bij zich dragen. Maar dus ook uitkijken met tuinieren, want daar kan je nog wel eens een kattenkeutel tegenkomen!

Snap dat je ongerust bent, je wilt gewoon alle risico's uitsluiten!

11. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Hoi,
    Ik woon in het buitenland en hier wordt Toxoplasmose ook wat serieuzer genomen dan in NL je wordt hier elk trimester op getest als je geen immuniteit hebt.

Ik heb zelf heel mijn leven katten gehad, en heb veel nestjes met kittens met de hand/flesje grootgebracht de afgelopen jaren maar ben toch ook niet immuun.
    Door bovenstaande ben ik ook niet echt bang het nu juist in mijn zwangerschap op te lopen.

Inderdaad geen rood/rauw vlees eten, geen kattenbak doen, handschoenen aan als je in de tuin werkt en ik eet ook geen rauwkost of fruit met schil, misschien overdreven maar voorkomen is beter dan genezen.

12. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Ja ik neem ook liever mijn voorzorgen :) vreemd dat het in NL niet getest wordt...

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ze geven gewoon iedereen de adviezen om niet te kattenbak uit te scheppen, uit te kijken met tuinieren etc.. dan hoef je ook niet iedereen te testen (= extra kosten)

14. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Ik heb mij op mijn eigen verzoek in mijn eerste zwangerschap laten testen op Toxoplasmose omdat ik al jaren katten heb en kattenbakken verschoon.
    Mijn honden krijgen rauw vlees dus ook dat is een risico.
    Ook werk ik regelmatig in de tuin. Ik blijk ook niet immuun.

Ik ben nu zwanger van de tweede en geef nog steeds de honden rauw vlees en veschoon soms de kattenbak van onze jonge katjes.
    Toch ben ik nog steeds niet immuun.
    Ik ga er dan ook maar vanuit dat er blijkbaar niet zoveel kans is op besmetting.

Misschien zijn de regels met vlees ed in het buitenland anders zodat je daardoor meer risico loopt?

Ik maak me er in ieder geval niet druk om...

15. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Hier waren er geen extra kosten hoor, zit standaard bij de bloedtest, samen met Rode hond en HIV
    Denk ook niet dat het vlees in België van slechtere kwaliteit is of slechtere hygiëne...
    Hier wordt ook vooral gezegd dat je moet opletten met rauwe groentjes die je niet zelf hebt gewassen, bijvoorbeeld tussen een broodje in een broodjesbar ed

Ik ben niet zozeer bang om het meteen op te lopen, maar ALS je het hebt (zoals het nichtje van mijn vader) zijn de gevolgen toch niet te onderschatten... daarmee dat ik er toch maar extra voorzichtig mee ben en dat ook even hier wilde delen...

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nee die extra kosten zie jij misschien niet, maar de verzekering dan wel. Zo'n extra bepaling kost natuurlijk geld, vandaar.

17. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Gelukkig is de ziekteverzekering hier in België echt wel top ;) heb het ook al gemerkt tijdens de IUI dat er echt wel een verschil is!

Wel erg oneerlijk lijkt me soms...

18. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Is er toch IETS dat goed functioneert in dit gekke belgenlandje HAHA ;)

Deel Deze Pagina