kattenbak en konijn??

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door bar, 25 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bar

bar Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.342
    0
    0
    Secretary Pre-sales&Implementation
    Gouda
    hoi we hebben sinds vandaag een poes. en een konijn heb ik al een tijdje.
    Mag ik mijn konijn wel gewoon verschonen?
    En ik had over katen gelezen dat je ze niet mag verschonen? maar warom niet? en als je bijv handshoenen aan doet met verschonen. ik schep het gewoon uit de bak met een schepje. kijk ik ben nog neit zwanger, maar als het zo ver is..
    Mijn vriend wil de bak eigenlijk neit doen. Die heeft totaal niks met katten..

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

je kunt beter niet de kattenbak verschonen omdat in de ontlasting van (vooral jonge) katjes de toxoplasmoseparasiet kan zitten. Als je daar voor het eerst mee besmte raakt als je zwanger bent dan kan dat gevolgen hebben voor je kindje.
    Als je handschoenen aan doet en je handen erna goed wast beperk je het risico wel. Je moet zelf weten of je het op die manier wilt doen of dat je het overlaat aan iemand anders.
    Je konijn kun je wel gewoon verschonen.

Toxoplasmose wordt veroorzaakt door een parasiet. Deze parasiet, Toxoplasmose gondii, kan zich bevinden in rauw vlees en in de stoelgang van vooral jonge poezen.

Wanneer jij deze infectie oploopt, bestaat er voor jezelf geen gevaar. De symptomen zijn zoals bij een griep: koorts, vermoeidheid en lusteloosheid, maar soms zijn ze amper aanwezig.

Toxoplasmose tijdens de zwangerschap

Wanneer je deze infectie oploopt tijdens je zwangerschap, loopt je baby gevaar om ook geïnfecteerd te geraken. Via de moederkoek kan je als moeder deze infectie immers aan je kindje doorgeven.
    Tijdens de eerste 3 maanden van de zwangerschap kan de infectie je baby zware schade toebrengen. Een miskraam is dan ook niet uitgesloten. Gelukkig is de kans dat je tijdens deze eerste periode de infectie doorgeeft, eerder klein (tot 15%).
    De schade zal beperkter zijn wanneer je de infectie na 4 maanden zwangerschap oploopt maar de kans dat je baby geïnfecteerd raakt, is dan wel groter (tijdens de laatste 3 maanden tot 60 %).
    De mogelijke problemen bij de baby zijn afhankelijk van waar deze parasiet zich juist nestelt: ter hoogte van de oogzenuw (oogbeschadiging), ter hoogte van de hersenen (hersenafwijking),… De ziekte kan bij de baby ook ontwikkelingsstoornissen veroorzaken.

Mirjam

3. bar

bar Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.342
    0
    0
    Secretary Pre-sales&Implementation
    Gouda
    pff oke dat klinkt niet lekker. het voordeel is dat ze niet jong meer is. Ze is 9 jaar oud..
    Ik denk dat ik wel is met mijn vriend ga praten..
    hoewel die zegt het is jouw kat, jij wilde haar..

Deel Deze Pagina