Garnalen (help!)

Discussion in 'Gezondheid' started by marie, Dec 24, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marie

marie Lid

Jan 13, 2006
    41
    0
    0
    Noord Holland
    Kan iemand mij duidelijk vertellen hoe het zit met garnalen. Of je die nou wel of niet mag eten.

Ik heb al gezocht en de een zegt als het maar vers is en de ander zegt dat het niks uit maakt.

Voor 2e kerstdag hebben we hollandse garnaaltjes als voorgerecht. Ik heb gelezen dat je geen voorverpakte vis moet eten.
    Dus ben ik vandaag naar de visboer gegaan voor "verse". Toen het schaaltje leeg was in de koeling pakte de verkoper een nieuw pak uit de koeling. Dus deze zijn ook voorverpakt.

Kan ik dit nou eten of niet?

2. valhalla

valhalla Niet meer actief

De meeste vis is so wie so al een paar weken oud (dood) op het moment dat je het eet. 'Verse' vis is meestal dus niet echt vers. Garnalen staan echter niet in rijtjes met verboden dingen, zoals voorverpakte zalm. Maar als je twijfelt, zou ik 't gewoon niet doen al is het maar voor je eigen gemoedsrust, toch?[/b]

3. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Garnalen mag je gewoon hebben.

4. Writer

Writer Niet meer actief

heb genoeg gegeten , het mag ook van verloskundige

5. karin29

karin29 Bekend lid

May 29, 2006
    663
    0
    0
    mama
    noord brabant
    Hoi Hoi.

Mij is geadviseerd het niet te eten omdat het een rauwe vis blijft net zoals haring wat mij ook is afgeraden.
    Groetjes Karin

6. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Haring is niet rauw..

7. marie

marie Lid

Jan 13, 2006
    41
    0
    0
    Noord Holland
    Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ga er vanuit dat het dus wel mag.

smakelijke kerstdagen;)

8. amiek

amiek Actief lid

Sep 29, 2006
    183
    0
    0
    mmm, ik zag bij mijn verloskundige een brief hangen over garnalen. Je kunt en mag ze gewoon eten, maar je moet oppassen met vacuum verpakte vis en garnalen. Geldt bijvoorbeeld voor gerookte zalm, maar blijkbaar dus ook voor garnalen. Ik heb overigens wel garnalen gegeten tijdens de zwangerschap en onze Noa is kerngezond!

9. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik heb garnalen nog nooit vacuum gezien eerlijk gezegd :oops:

10. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Garnalen zijn niet rauw. Die worden levend in kokend water gegooid en dan daarna gepeld.

11. Karola

Karola Bekend lid

Nov 22, 2005
    531
    1
    0
    Wat is er dan volgens jou met de haring gebeurd?
    De bekende haring(met uitjes) is wel rauw hoor,maar je kan ook gerookte haring krijgen.

12. Angelina

Angelina Niet meer actief

Hier info van het Voedingcentrum OOK over haring, en zoute haring MAG DUS WEL tijdens de zwangerschap

Listeria
    Vis kan besmet raken met listeria. Deze bacterie groeit ook bij lage temperaturen.
    Listeria is een bacterie die vooral gevaarlijk is voor zwangeren en ouderen. Zij kunnen beter geen voorverpakte gerookte vis eten, zoals gerookte zalm, forel, paling of makreel. Voorverpakte gerookte vis kan lang bewaard worden. Dit geeft de bacterie de kans zich te vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Ingevroren gerookte vis is wel veilig. De bacterie kan zich onder het vriespunt namelijk niet vermenigvuldigen. De zalm moet dan na het ontdooien wel direct gegeten of bereid worden.
    Bij verhitting wordt listeria gedood. Daarom is vers gebakken, gegrilde of gepocheerde (gerookte) zalm geen probleem.
    Zoute haring is kort houdbaar. Daardoor is er geen gevaar voor uitgroei van listeria. Ook zure haring is ‘veilig’

http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... npublished

13. Angelina

Angelina Niet meer actief

14. sabrien75

sabrien75 Lid

Jan 7, 2008
    13
    0
    0
    assistent drogist bij de Etos
    Purmerend
    da's mooi want ik ben gek op vis hahahaha

Ik eet meestal de garnalen uit de diepvries waar de kop en staart al vanaf is.
    En zalm, tonijn ed ook uit de diepvries maar dan gaat het nog in de oven of op de grill plaat.

Share This Page