In de week van Kerst heb ik een HSG gehad. Ik heb daar best tegenop gezien door de verschillende, vooral pijnlijke verhalen die ik er over gehoord en gelezen had. Maar... geen centje pijn. Werkelijk waar niet. Ik heb het zelfs nauwelijks gevoeld. Uit navraag bij de gynaecoloog en diverse mensen die ik ken die ook een HSG hebben ondergaan, blijkt dat de methode alles bepalend is. Wanneer er nog met het plaatsen van een cupje gewerkt wordt, is de kans op (veel) pijn aanzienlijk groter dan bij de methode waarbij het cupje niet meer nodig is. Dus... mocht je een HSG moeten ondergaan, vraag dan eens na welke methode ze gebruiken (soms valt dit al te lezen op internet of in de informatie die je krijgt). Heel waarschijnlijk zal je niet veranderen mocht je toch de cupjesmethode krijgen maar je kunt wel je gyn daarop aanspreken. In het Amstelland ziekenhuis in Amstelveen doen ze dus zonder en in mijn geval dus volledig pijnloos. Ik zeg er eerlijk bij dat de weg ook vrij was en dat er dus ook geen druk gezet hoefde te worden en dat kan ook flink schelen maar het cupje schijnt het ergst te zijn. Iedereen veel succes met zwanger raken
Wat fijn voor jou dat het zo mee viel. Ik heb de eerste keer 17 jaar geleden gehad, toen kreeg je een soort barbequepennen om je baarmoeder heen geklemd, wat deed dat een pijn zeg Wel binnen 3 mnd zwanger. En vorig jaar heb ik weer een HSG gehad, was iets pijnlijk, maar niet te vergelijken met mijn eerste keer. Wel testte ik 1,5 week later positief, hopelijk werkt het bij jou ook zo....