Van de week kreeg een kennis van mij een ingeving dat ik een tekort heb aan zink, ivm groeiachterstand baby en rare stress factoren. Nou ben ik dit gaan opzoeken en warempel... de factoren kloppen en aangezien ik vegetarisch ben, krijg ik inderdaad te weinig zink binnen. Ik ben gelijk maar begonnen aan de influ zink tabletten waar ik op kan sabbelen, maar deze concentratie is niet hoog (2,5 mg per tablet) Je mag er dagelijks 6, maar dan nog zit ik maar aan de 15mg. Daarnaast neem ik regelmatig een vitamine/mineralen poeder wat ik in mijn drinken kan oplossen, maar ook daarin zit maar 7 mg. Wie weet waar ik nog meer makkelijk in te nemen poeder,sabbeltabletten of miniscule tabletjes kan vinden met een hogere dosering?
Ik zou niet zo snel zelf wat gaan slikken/ innemen, omdat je denkt dat je iets hebt. Je kan het bij je HA/ VK/ gyn opperen, dan laten ze je bloed onderzoeken en daar op controleren. N.a.v. de uitslag kan je dan beginnen met wat in te nemen.
Ik zal het inderdaad laten prikken en de dosering in overleg met een arts doen. Ik gebruik zelf extra selenium ivm mijn schildklier en in veel van deze seleniumpillen zit ook zink. Mij is dus specifiek aangeraden om tijdens mijn zwangerschap selenium te gebruiken zonder deze extra zink. Ik weet niet precies waarom, maar dat zal vast niet voor niks worden gezegd.
Bedankt voor jullie ideetje.. Maar brrr.. Prikken! Er komt geen naald in mijn lijf, tenzij het levens bedreigend is. Ik houd het voorlopig wel bij een redelijk lage dosis, een teveel is alleen schadelijk bij langdurig gebruik met hoge doseringen.
Heb je tijdens de zwangerschap nog geen bloed hoeven te prikken? Dacht dat het standaard was rond de 12/13 weken? Maar raad je toch aan niet zelf zomaar wat te slikken...
Inderdaad. Overleg het dan in ieder geval even met je gynaecoloog. Je bent wel zwanger en de doseringen van vitamines en mineralen kunnen nu anders zijn. Ik zou er persoonlijk geen risico's nemen en al helemaal niet als er al sprake is van een risicozwangerschap. Ik moest trouwens later in de zwangerschap ook nog een keer prikken op wat standaard dingen, zoals HB, glucose etc. Ik neem aan dat je de standaardcontroles bij de gynaecoloog wel doet en vraag dan of je dit mee wilt laten onderzoeken, zodat er niet extra geprikt hoeft te worden. Uit één buisje kunnen ze namelijk al heel veel onderzoek mee doen.
Ik las in een ander topic dat je onder controle staat bij de gyn ivm een slechte doorbloeding van de placenta.. zou dan echt eerst met hem overleggen en niet zomaar wat erbij gaan slikken enkel omdat je vegetarier bent en het wel logisch lijkt.
Helaas kende zowel mijn gyno in Deventer als de gyno in Utrecht dit niet. Maar de gyno in Utrecht was zeker geinteresseerd en ging dit opzoeken. Uit onderzoeken blijkt dat het ook geen kwaad kan en worden er vrij hoge doseringen toegepast.