Hey allemaal, Ik heb een vraagje, ik heb een dochter van 10 weken dit bevalt ons zo goed dat mijn man en ik snel voor een 2e willen gaan. Nu ben ik nog al een twijfelaar haha, en zou graag van andere moeders die ook 2 kindjes hebben met niet meer dan 2 jaar ertussen,willen weten wat hun de voor en nadelen er van vinden.
Signlady, als jullie je daar goed bij voelen, gewoon doen. Je gevoel geeft dat niet voor niets aan. Ikzelf ben momenteel zwanger van de 3e en heb een dochter van 3 en een dochter van 6mnd. Ik vond de ovegang van de 1e naar de 2e zwaarder als nu. Nu zit je nog in de luiers/borst/fles enz. Nogmaals: Doen waar jullie je goed bij voelen
Meid.. Gewoon doen wat jullie willen en geen schuldgevoel door andere laten aanpraten zoals ''je loopt wel erg snel van stapel'' of ''heb je aan 1 kind niet genoeg?'' Want zulke dingen hoor je vaker. Alleen, hou er wel rekening mee dat je het zwaar gaat krijgen aangezien je dochter enorm veel van je vraagt en nog niet zelfstandig is met aankleden en alles! maar al met al moet je gewoon doen wat jullie willen. Succes!
Hey hallo, Zoals je aan mijn banner kan zien ben ik (nog) geen moeder maar ik kan je wel iets vertellen over mijn ervaring met mijn 17 maanden jongere zusje Ik vond het altijd wel prettig om een zusje te hebben die qua leeftijd zo dicht bij de mijne lag, toen we klein waren konden we samen spelen en naarmate we ouder werden konden we steeds meer samen doen samen op vakantie, samen shoppen en uitgaan, noem maar op. Ik heb ook nog een zusje en broertje die een flink stuk jonger zijn en ik merk toch dat ik met hun een andere band heb. Natuurlijk waren er ook momenten dat ik haar nekje kon omdraaien maar denk dat iedere broer/zus combi dat wel kent. Ik weet niet of je iets aan mijn verhaal hebt maar in ieder geval sterkte met je keuze! Liefs, Elena
Volg je eigen gevoel. Wij zouden (als het straks allemaal lekker loopt) dat ook willen kindjes kort op elkaar....(en als het allemaal lukt)
Mijn zoontje is 21 maanden als zijn zusje geboren wordt. Voor ons is dat een goed verschil in leeftijd. Het is heel persoonlijk. Je gaat wat tropenjaren tegemoet maar ach, zo heeft elk voordeel een nadeel en viceversa. Wel is het altijd verstandig om goed te luisteren naar je lichaam maar als die zegt 'doen' dan zegt Frans Bauer: DOEN!
in het baby en dreumes topic, zie je deze vraag ook regelmatig voorbij komen, misschien kun je daar ook eens kijken ? Hier zit straks net zoveel tussen de 1e en de 2e, als tussen mij en m'n broer. Maar wij hadden als kind bijna áltijd ruzie. Met m'n oudste broer kon ik wel goed overweg. Maar ach.. dat kun je toch niet voorspellen. Ik zie er persoonlijk wel wat tegenop hoor. Onze dreumes hier is behoorlijk eigenwijs en bij vlagen erg dwars. Huilen om niets... En dat hoort bij de leeftijd heb ik wel een beetje begrepen. En dat wordt alleen nog maar erger waarschijnlijk rond haar 2e verjaardag. Maar we zullen zien . Ik kijk verder wel érg uit naar dit ukkie, maar een jaartje langer ertussen, had ik niet erg gevonden
@bikkel5126 Ja inderdaad, wij hebben zelf ook het idee dat je er nu toch helemaal inzit qua minder slapen,flessen,luiers en ga zo maar verder. Dit lijkt ons makkelijker dan dat je straks met je peuter al een ander ritme hebt en dan weer van vooraf aan begint. Hoe bevalt het jou? vind je het niet zwaar om je energie te verdelen over je kindjes nu je zwanger bent? @mariiyelle haha ja zo dacht ik inderdaad! mensen hebben gelijk een mening, maar dit heb ik bij mijn dochter ook al. Ik was 19 toen ik gepland zwanger werd en kreeg natuurlijk alleen maar scheve gezichten van zal wel een foutje zijn. Gelukkig heb ik nu iets meer "schijt" aan anderen. Voor jou schiet het nu op, veel succes alvast met jullie kleine meid! @ Elena22 Wat leuk dat je reageerd, vind het super om te horen. Mij lijkt het ook zo leuk omdat ze qua leeftijd toch een beetje de zelfde intresses hebben, teminste het is niet zo dat de ene al over de kinderboerderij periode heen is en de ander het nog geweldig vind. Gefeliciteerd met je zwangerschap en dankjewel voor je berichtje! @marjand Ik hoop voor je dat het allemaal gaat lopen zoals jullie willen.
mijn zoontje was 19 maanden toen mijn 2e zoontje geboren werd.. het is wel even zwaar maar je vind je ritme er wel in..
ik heb er nog geen ervaring mee, maar onze oudste zal straks 23 maanden zijn als nummer 2 komt. Ik was al eerder zwanger, dan had er 19-20 maanden tussen gezeten. Voor ons voelde dat goed, maar helaas is het een paar maandjes opgeschoven. Nog steeds prima. Ik had altijd het gevoel graag een tweede te willen voordat de oudste 2 is, en dat is gelukt! Het is wel fijn dat ie nu zelf de trap op en af kan, zn kinderstoel in en uit, het autozitje in... (meteen mee gaan oefenen toen ik zwanger was) en ik kan m al dingetjes uitleggen waarom het zo is. Dat is ook wel fijn... Hoe het straks zal zijn, is toch nog even afwachten, ook hoe hij er op reageert.. Doe wat goed voelt! Iedereen heeft er toch een eigen mening over, wat voor de een fijn en goed is, wil de ander absoluut niet... hmm tis een heel verhaal geworden, sorry!
Zelf hebben wij hier bewust gewacht met stoppen van de pil tot ons zoontje 15 maanden oud was. Heb een miskraam gehad en daarna weer zwanger geworden. Als de baby geboren wordt zit er ruim 2,5 jaar tussen. Ondertussen hebben we de fase van '' nee ik ben twee achter de rug'' het niet willen eten is voorbij . Hij kan goed praten en duidelijk vertellen als er iets is en ik kan hem vragen wil je even je speelgoed opruimen etc. Heb hem nu zindelijk. Ben nu echt klaar voor een tweede. Maar het is zo persoonlijk. Ik moet er zelf niet aan denken om twee kindjes zo snel achter elkaar te krijgen. Daarbij heeft mij lichaam echt nog 9 maanden nodig gehad om te herstellen. Succes
Dat zou ik persoonlijk veel te vroeg vinden. Ik vind 3 jaar ertussen veel prettiger. Ik wilde echt niet twee kinderen in de luiers. Isabella kan zich nu al goed zelf redden en dan vind ik prettiger. Tussen mijn zusje en mij zit 3 jaar en we zijn de beste vriendinnen en speelden altijd samen.
Het ligt ook erg aan je eerste kindje, hoe het is, 2 kindjes snel op elkaar. Eva heeft nu nog steeds hetzelfde ritme als toen ze 11 maanden was, alleen slaapt ze nu 1 keer van ongeveer 14-16 uur en dat was met 11 maanden van 12-14 uur ongeveer. En vanaf 6 maanden sliep ze altijd hele nachten door. En ze kreeg nog borstvoeding 's avonds, maar dat was meer voor de gezelligheid dan dat ze het echt nog nodig had. Verder is er eigenlijk qua ritme niets veranderd, alleen kan ze nu lopen en wordt ze met de dag makkelijker, ze kan natuurlijk steeds meer. En in de luiers zitten we nog steeds wel voorlopig . Dus dat je nog in de slaapjes/flessen(borst)/luiers zit, dat was hier dus niet van toepassing geweest. Verder is Eva altijd zó makkelijk geweest (vanaf 6 maanden), ik heb geen moment gedacht dat een 2e erbij hectisch zou worden. Ik denk eerlijk gezegd dat het nu hectischer is omdat ze zich van veel meer bewust is en ook jaloers kan zijn nu. En ze is nu al wekenlang van slag door de baby die er zeer binnenkort aan zit te komen, maar het duurt nu denk ik te lang voor haar. Wij wilden ook graag 2 kindjes kort op elkaar, maar je hebt het niet voor het zeggen, wij gingen er ook niet vanuit dat het ging lukken. Maar eigenlijk ging het boven verwachting snel, ik was voor mijn doen snel zwanger, maar dat werd een miskraam, anders hadden ze zo'n 22 maanden gescheeld. Nu schelen ze zo'n 2 jaar en 3 maanden.
Wat is het nadeel van 2 kinderen in de luiers, dat vraag ik me echt af... Eva krijgt per dag 3 schone luiers, soms 4 (als ze tussendoor poept), ik heb er echt geen moeite mee. Zie krijgt ze toch als net uit bed komt of naar bed gaat, dus dan ben je toch ook bezig met aan en uitkleden.
Mijn dochter is bijna 9 maanden. We zijn er net een week achter dat ik weer zwanger ben. Mijn dochter is 1.5 jaar als ze een broertje of zusje krijgt. De keuze is bewust geweest en we riepen het al toen onze dochter een paar weken was. Uiteindelijk wel bewust gekozen te wachten tot ze 6a7 maanden was. Als jij je er goed bij voelt.. gewoon voor gaan. Tuurlijk wordt het even pttig met twee kleintjes, maar mij lijkt het geweldig en in het baby gebeuren zit je nu toch
leeftijd is geen garantie of kinderen goed met elkaar omgaan, ligt ook helemaal aan het karakter van het kind en hoe jullie er mee omgaan. als het voor jullie allebei goed voelt dan zou ik de beslissing om voor nog een kindje te gaan wanneer dan ook helemaal van jullie zelf af laten hangen en niet van wat een ander zegt, zoveel mensen zoveel ervaringen zoveel meningen.. heel veel geluk!
Wow zoveel reacties zo snel had ik niet verwacht haha. Ga even alles op mijn gemak doorlezen en straks even reageren.
nog geen ervaring mee maar als noa haar broertje geboren zal worden zal zij niet ouder zijn dan 20 maanden wij hebben hier ook bewust voor gekozen mijn man en mijn schoonzus schelen precies 12 maanden en 1 dag en toen ze klein waren, waren ze onafscheidelijk, later werd het minder toen zij de puberteit in gingen, maar nu ze allebei apart wonen en getrouwd zijn, kunnen ze het weer goed met elkaar vinden ik wil zelf nog een kind maar daar zal ik dan wel weer langer mee wachten, ik weet niet waarom maar ach eerst moet deze er nog komen
1 voorwaarde voor mij was toch wel dat de oudste kon lopen. Ze kan nu zelf op de bank gaan zitten om iets op tv te kijken, zelf haar schoenen en jas pakken. Ze kan nu ook redelijk goed zelf eten met een vorkje, dat scheelt ook alweer voor s'avonds.