harde buiken 29 wkn zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jessmin, 13 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Beste vk,

Ik heb al sinds 29 weken zwangerschap dat ik zo'n vier keer per dag met een hard aanvoelende buik rondloop waarbij ik het gevoel heb dat er een harde band wordt aangehaald om mijn buik. M'n buik voelt dan ook alsof ie op springen staat (alsof ook de huid z'n elasticiteit kwijt is, zeg maar). Ik neem aan dat dit de harde buiken zijn waar iedereen het over heeft (had ik nooit gehad bij mijn dochters zwangerschap)? En is dit normaal dat ik dit nu al zo vaak heb? Ik doe echt niet veel per dag behalve zorgen voor mijn dochtertje van twee en op m'n kont op de bank zitten :) Dus hoe komt dit dan?

Verder ben ik meteen na mijn 2e mk weer zwanger geraakt zonder een menstruatie af te wachten (mk kwam spontaan na 6 wkn op gang; ik wacht altijd liever af ipv curreteren). Bij deze zwangerschap (nu 30 wkn zwanger) heb ik steeds 'pijn' als de baby tegen mijn buikwand aandrukt. Het voelt alsof iemand met een vinger in een blauwe plek drukt, zeg maar. Kan dit komen doordat ik een placenta anterior heb? Of waardoor anders? En is de kans op een vastgegroeide placenta, placenta accreta, groter als je meteen na een mk weer zwanger bent geworden? Misschien dat die 'blauweplekkenpijn' bij beweging van de baby daardoor zou kunnen komen...? Ik vind het wel gek, bij mijn dochter nooit gehad. En deze jongen is pas 30 wkn, dus hoe zeer gaat het dan wel niet doen met 40 wkn...

Bedankt voor jullie tijd alvast!

Liefs!
    Jessmin

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

in een tweede zwangerschap ( en volgende) heb je vaak meer last van harde buiken. 4 keer per dag is acceptabel.
    De pijn in je buik komt zeker niet omdat je direct na miskraam zwanger bent geworden. Waarschijnlijk schopt ie vaak tegen hetzelfde plekje en is dat gevoelig, of heeft ie een favoriete houding waardoor jij wat meer last hebt.
    Je hebt ook niet meer kans op die placenta-afwijkingen nu.

Mirjam

Deel Deze Pagina