Ik was gisteren op een feestje en daar was iemand die zwanger was, maar gewoon stond te roken! Nu zie en lees ik dat steeds meer: een meisje in een docu op tv, Tanja uit Big Brother, vrouwen op internet die ervoor uit durven te komen.... Ik ben zelf acuut gestopt toen ik zwanger werd en het heeft mij echt geen enkele moeite gekost (ik ben er nog verbaasd over), terwijl ik daarvoor een zware rookster was en echt nooit heb kunnen stoppen zonder afkickverschijnselen. Voor mij scheelde het ontzettend dat ik nu een hele goede motivatie had, namelijk dat kleintje in mijn buik. Als ik een goede moeder wilde zijn, begon dat voor mij al bij het zorgen voor mijn kindje zodra dat mogelijk was. In de buik, dus!
Ik ben ook gestopt rond mijn laatste eisprong. Dit is DE kans om te stoppen. Als het nu niet lukt, lukt het me nooit meer. Echt, dit is voor mij de allerbeste reden. Heerlijk om lekker diep in te kunnen ademen als je bij het strand staat, en mijn huid ziet er ook een stuk frisser uit.
Ik ben er alles behalve trots op, maar ik rook dus ook Ben wel zover geminderd dat ik zo'n 3 a 4 sigaretten per dag rook gelijk vanaf het begin al. Ik heb echt geprobeerd om er mee op te houden maar het ging gewoon niet. Ik ben naar de huisarts geweest en heb de vk om hulp gevraagd en diverse stappenplannen geprobeerd te volgen, waar ik eigenlijk alleen maar gestresster van werd... Ik ben een paar weken geleden mijn baan kwijt geraakt door faillisement, wat een enorme klap was, \Vervolgens gaan we volgende week ook nog beginnen met een verhuizing waarvan het einde nog niet in zicht is. Met als gevolg dat de zenuwen de pan uitrijzen en ik dus van tijd tot tijd ontzettend veel moeite heb om een dag niet te roken... Ik heb gelukkig wel dagen dat het beter gaat en ik idd helemaal niet rook maar voorlopig blijft het heel moeilijk. Waar ik me heel erg aan gestoord heb is een (ex)collega van mij die het zoals jij al aangeeft "gewoon" vind om te blijven roken en op het werk rustig een asbak op haar dikke buik zette Ik heb nooit gerookt op mijn werk of buitenshuis omdat ik me er eigenlijk vreselijk voor schaam dat ik er gewoon niet af kan blijven. Bij mijn dochter lukte het ook om niet te roken, maar toen was de situatie heel anders.
nou meid allereerst mijn complimenten dat je hebt kunnen stoppen. k rook ook nog steeds k kan maar niet stoppen ben wel veel minder gaan roken k heb in de 20 weken een verhuising en de dag dat k de sleutel kreeg had k ook nog examen aan de andere kant van het land k had duzz erg veel stress vooral omdat me vriend bijna alles alleen moest doen vrienden zeggen als je hulp nodig hebt dan bel je maar nou dan bel je en dan kunnen ze nie me vriend heeft namelijk 1arm (bedrijfsongeval) maar goed ff verder over het roken de gyn vroeg me laatst met de groei echo van rook je nog k zeg ja 4/5 per dag ooooh zegt ie zolang je niet hele pakjes gaat roken is het nie erg het is al oed dat je bent gaat minderen k vind het echt knap van de dames die gestopt zijn maar goed iedereen heeft een eigen mening me moeder heeft ook altijd gerookt tijdens de zwangerschap met alle 4 de kids sorry lang verhaal groetjes marline
haai Renate .. met alle respect voor jou en iedereen hier ...is mij opgevallen dat dit onderwerp ( er zijn er al talloze geweest over "roken"..) alleen maar voor ellende zorgt onder elkaar ..door uitgesproken meningen , verwijten , en noem maar op ..dus ik hoop dat deze wel gezellig blijft en iedereen elkaar respecteerd om zijn/haar levenswijze greetz asjuh
@marline mijn mams heb ook gerookt met ons alledrie en ik moet toegeven dat ik ook nog steeds rook, door bepaalde situaties in je leven is het zo moeilijk dat het lukt mij ook niet ik ben wel geminderd maar jah stress en alles helpt niet mee en inderdaad zolang je geen heel pakje oprookt zal het wel meevallen.. Voor iedereen die gestopt is super en heel veel sterkte..
sorry k was vergeten erbij te zetten dat k alleen thuis rook niet waar anderen bij zijn want anders ga k alleen maar meer roken en dat wil k duzz nie k wil het wel op 4/5 per dag te houden
Ik ben ook meteen gestopt toen we ontdekten dat we zwanger waren....en zoals jij ook al zei Renate heeft het mij echt totaal geen moeite gekost om te stoppen. Terwijl mijn mannetje met pleisters en al heeft lopen zeulen en er niet goed vanaf kwam.... Maar ik heb ook respect voor de vrouwen die minderen tot een paar sigaretten per dag! Het is toch al een hele opgaaf om minder te gaan roken...en misschien nog wel een grotere opgaaf! En knap dat jullie er voor uit durven te komen, vooral door de vooroordelen van de rest van wereld
@ Darinka: Hoe komt het dat je weer bent gaan roken na je eerste zwangerschap? Dat is namelijk iets waar ik zelf zo bang voor ben...Ik wil het volhouden om niet te roken, maar betrap mezelf soms stiekem op de gedachte: "oeh, nog even en dan kan ik, als ik dat zou willen, op een feestje ofzo, weer een sigaretje proeven...." En dat is precies hetgene waarvan ik weet dat ik dat juist niet moet doen. Maar ik ben bang, dat als ik die goede motivatie die nu in mijn buik zit, straks niet meer heb, weer terugval.
Ik durfde er eigenlijk niks over te zeggen hier omdat je idd die reacties kunt verwachten (en terecht hoor) het is gewoon ontzettend moeilijk. En zoals jij ook zegt Marline, ik rook echt alleen thuis en alleen als ik echt ff helemaal gestresst ben. Ik zou me ddoschamen als ik op straat met een sigaret zou lopen, al zie ik dat ook nog redelijk vaak vrouwen doen
Thanks Selin Ook wel is mooi om zo'n steunbetuiging te horen, ik probeer ook te minderen en rook nu tot 4 sigaretjes per dag maar oh soms heb ik het zo moeilijk haha t'is allemaal wat..
@ Renate... Ik ben ana mijn eerste zwangerschap nog bijna eenjaar van het roken afgeweest. Totdat mijn ex en ik onzettend veel problemen kregen en hij uiteindelijk weg is gegaan. Mijn dochter was toen bijna anderhalf en ik had in die periode ook geen goeie financiele situatie. Met als gevolg dat ik 1 en al stress was en ja hoor... weer ging roken. Kan me nog voor mijn kop slaan dat ik dat toen heb gedaan maarja...
Zo Darinka dat is nogal wat meid en jah bepaalde situaties helpen er gewoon niet aan mee i know, en meid wens je heel veel succes!!!
Wat zouden jullie ervan vinden als roken door de overheid verboden zou worden, zodat je er niet makkelijk meer aan zou kunnen komen? Of een pakje 30 euro zou kosten? Of wil je echt in staat zijn om deze keuze zelf te kunnen maken?
Meiden, ik durf wel te beweren dat minderen nog moeilijker is dan radicaal te stoppen... al voelt dat voor jullie momenteel misschien niet zo! Ik heb zelf ook eerst geprobeerd te minderen maar dan ben je alsnog de hele dag bezig met een sigaret. En maar op de klok kijken of het alweer tijd is dat je de volgende peuk mag opsteken. Je leeft dus alleen nog maar van sigaret naar sigaret en dat levert nog veel meer stress op dan er finaal mee te stoppen! Dus ik vind het echt knap dat jullie het bij max 4 peukies per dag kunnen houden, mij lukte dat niet!
Toen ik voorheen weleens een verminderingspoging waagde, ging ik 'lenen' van de volgende dag. Dan had ik bijvoorbeeld besloten dat ik per dag maar 5 sigaretten mocht, en dan had ik om 17:00 de laatste al op. Dan rookte ik er nog 1, met de gedachte "dan rook ik er morgen maar 4" Nooit gelukt dat lenen Het is ook gewoon lekker, dat roken!! Dat is het ergste. :x Ook al ruiken mijn kleren nu lekker fris enzo, soms heb ik echt zin in een lekkere fles wijn en een pakkie peuken hahaha! Maar ik doe het niet hoor.
Haha Anabella knap hoor meid!! moest wel ff om je lachen ik heb precies hetzelfde, ik eet vaak met vrienden en die drinken dan een heerlijk wijntje en een sigaretje na het eten en dan loop ik me op te vreten maar jah alles voor de beeb of niet hihi en inderdaad het is zooooo lekker haha alcohol heb ik ook geen moeite mee behalve als we uitgaan maar dat roken GRRRRRR
Haha ja het zal altijd wel een zwakke plek blijven, als je ooit hebt gerookt.. Dan weet je hoe lekker het kan zijn!
sinds vandaag ben ik voledig gestopt en tot nu toe gaat t me goed af ik wil t echt heel graag zo houden al lonkt die grote pot met snoep me dat maakt niet uit hihihi liefs mieke