Pijn in tepel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Hartogje, 14 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hartogje

Hartogje Actief lid

15 sep 2009
    228
    0
    16
    Hoi allemaal,

Ik moet even wat kwijt. Vanmorgen stond ik op en had ineens pijn in mijn tepel. Dan ga ik me afvragen waar komt het vandaan?
    Ik had wel af en toe wat pijn in mijn borst maar dat is normaal rond de menstruatie enzo.

Nou zwanger ben ik niet denkelijk, slik netjes de pil.
    Een ontsteking zou kunnen toch?

En de laatste optie is niet zo leuk. Bij mij is er aanleg gevonden voor borst en eierstokkanker, maar het zal toch niet zo wezen dat ik zo jong het al krijg die kans is nihil!!

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zit hier best wel in de stress en morgenochtend ga ik naar de huisarts.

2. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Als je t niet vertrouwd gewoon na laten kijken meid!
    Maar de kans is veel groter dat het iets onschuldigs is, dus maak je niet gelijk te druk.. Wel goed dat je even naar de ha gaat.

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Na laten kijken, zeker als je aanleg hebt voor borstkanker! Helaas is het niet onmogelijk om te krijgen op jonge leeftijd, weet ik uit ervaring...:( Maar de kans is natuurlijk groter dat het iets onschuldigs is. Voel je ook een knobbeltje of een verharde streng?

Succes & laat je even weten hoe het gegaan is?

4. Hartogje

Hartogje Actief lid

15 sep 2009
    228
    0
    16
    Het voelt als een verharde streng zoals ik het voel. De pijn was vanmiddag erger en nu is het weer gezakt. Het komt ook met scheuten.

Morgen naar de huisarts ben benieuwd en ik laat het weten.

5. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik zou zeker morgen naar de huisarts gaan, vervelend! Sterkte

6. Hartogje

Hartogje Actief lid

15 sep 2009
    228
    0
    16
    Ik ben naar de huisarts geweest, het lijkt op een ontsteking. Maar voor de zekerheid heeft ze me doorverwezen. Dus maandag krijg ik mammografie en een echo. Gelukkig kan ik snel terecht!

Dus nog even afwachten en dan weten we meer.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Goed dat je er naar laat kijken. Hier was het ook een verharde streng vlak boven mijn tepel. Ik hoop dat er bij jou niks aan de hand is. In de meeste gevallen is het gewoon onschuldig.

Heel veel succes & sterkte met je mammografie en echo maandag!

8. Hartogje

Hartogje Actief lid

15 sep 2009
    228
    0
    16
    Dankjewel! Vraagje...deed jou borst ook zeer?

9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik heb je topic even opgezocht, omdat ik wel benieuwd was hoe je mammografie en echo maandag zijn gegaan. Hopelijk heb je een goede uitslag gehad.

Ik had ook pijn op de plek van de verharde streng. Daardoor heb ik het ontdekt, dus zeker een geluk dat ik pijn had. Anders was ik er veel langer mee rond blijven lopen en dan had ik er nu heel anders voor gestaan...

10. Hartogje

Hartogje Actief lid

15 sep 2009
    228
    0
    16
    Het is gelukkig goed afgelopen! Ze konden niets zien. Ik heb er wel nog steeds last van.

Ik heb de aanleg ervoor, brca2 gen. Vanaf mijn 25 word ik pas gecontroleerd. Natuurlijk vind ik het een fijn idee dat ik dan al regelmatig wordt gecontroleerd. Maar je hoort steeds vaker dat het jonger voorkomt.
    Dus aan de ene kant ben ik nu gerust, maar aan de andere kant...

Want de ha zei als het langer aanhoudt dan krijg je koorts erbij en is je borst heel warm, maar dat is ook niet het geval.
    Ook had ik gevraagd, hoe kan het ontstaan?
    Ze zei meestal bij het geven van borstvoeding of eventueel zwangerschap. Ik blijf toch een beetje mijn vraagtekens houden.

Want ik heb op mijn 18e huidkanker gehad een melanoom. In het begin van mijn zwangerschap. Van de zon kon het niet komen want het was op een plek waar ik ook nooit verbrand ben.
    Sorry voor mijn hele uitleg, maar het is fijn als ik soms even mijn verhaal kwijt kan.

Ze zeiden in het zh wel, als je een keer toch een knobbel voelt mag je altijd weer langskomen via de huisarts. Gelukkig zijn het schatten daar in het zh.

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Fijn dat er niks gevonden is. Konden ze wel zien wat die verharde streng was?

Een borstontsteking kenmerkt zich vaak doordat het heet aanvoelt, het voelt tintelend/brandend, een harde plek en je kunt er koorts bij krijgen.

Heftig dat je huidkanker hebt gehad. Ben je daar nu helemaal van genezen? En je hebt laten testen of je drager bent van het BRCA-gen? Laat je in de toekomst je borsten en/of eierstokken ook preventief weghalen of zijn jaarlijkse controles voldoende?

12. Hartogje

Hartogje Actief lid

15 sep 2009
    228
    0
    16
    Nee over die verharde streng hebben ze verder niets gezegd.

Ik heb alleen maar pijn in mijn tepel en nu eigenlijk heel mijn borst die zeurt. Tja geen tintelingen of warm gevoel enzo.

Ik ben nu gelukkig helemaal genezen! Ja ik ben inderdaad getest op het brca2 gen, want mijn moeder heeft borstkanker gehad en mijn oma. Bij allebei is het gelukkig goed gekomen.

Ik kom ter controle vanaf 25 jaar voor mijn borsten en voor de eierstokken vanaf 35 jaar. Maar ze hebben het liefst dat mijn eierstokken verwijderd worden met 35 jaar, omdat het een agressieve soort kanker is.

Jij bent helemaal genezen toch. En nu een trots gezinnetje :)

13. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik mag me helaas nog niet genezen noemen...

Ik zit bijna twee jaar na de diagnose. Ik heb vorig jaar april de laatste chemokuur gehad. In mei vorig jaar ben ik met hormoontherapie begonnen, omdat de tumor hormoongevoelig was. Deze hormonen zijn in principe voor vijf jaar. Ik heb in oktober mijn rechterborst preventief weg laten halen. En genetisch onderzoek laten doen, waaruit bleek dat ik geen drager ben van het BRCA-gen. Borst-en eierstokkanker komen ook helemaal niet in mijn familie voor, ik ben de enige. Doordat ik het gen niet heb, hoeven mijn eierstokken er gelukkig niet uit.

Je mag je pas na 5-10 jaar officieel genezen noemen, omdat er in de jaren na de diagnose nog steeds uitzaaiingen kunnen ontstaan. Mijn prognose is gelukkig goed, omdat mijn lymfeklieren en bloedbanen schoon waren en er zijn toen geen uitzaaiingen gevonden. Mijn borst is helemaal weggehaald en ik heb nog zes preventieve chemokuren gehad plus nu de hormoontherapie nog. Dus de artsen gaan er wel vanuit dat ik volledig zal genezen. Maar goed, garanties heb je nooit. Dus het blijft spannend de komende jaren.

14. Hartogje

Hartogje Actief lid

15 sep 2009
    228
    0
    16
    Jeetje meis wat een verhaal. Sorry dat wist ik niet en dan loop ik te zeuren.

Ik vind het knap van je dat je je verhaald verteld.
    En ik begrijp dat je al een moeilijke periode achter de rug hebt al en dat het nog steeds heel moeilijk is.

Ik blijf het zeggen het is een rotziekte!!

Maar dat je lymfeklieren schoon zijn is wel een goed teken.

Goed nieuws dat je geen aanleg ervoor hebt, dat is fijn om te weten denk ik ook voor jezelf en je dochter?

Volgens mij ben je wel positief ingesteld?

15. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Tuurlijk zeur je niet! Ik ben heel blij voor je dat je goed nieuws gekregen hebt, want ik herkende toch wel een aantal van mijn eigen klachten.

We zijn inderdaad heel erg blij dat ik het het BRCA-gen niet heb. Als ik het had gehad, had ik mijn eierstokken preventief laten weghalen. Dus nog eens een operatie op de vijf die ik er al heb gehad binnen 1,5 jaar. Maar gelukkig is dat niet aan de orde. En voor onze meid ben ik heel erg opgelucht. Het is al erg dat je zo'n ziekte zelf krijgt, maar je wilt je kind er niet ook nog mee opzadelen.

Ik ben inderdaad wel positief ingesteld, maar aan de andere kant leef je ook wel vaak in angst dat je de komende jaren alsnog uitzaaiingen zult krijgen. Dat is je allergrootste angst, want dan is het niet meer te genezen. Maar ik hou me vast aan de goede uitslagen en prognose die ik gekregen heb en ik probeer zelf zo gezond mogelijk te zijn. Ik ben nu bezig met afvallen, ben al bijna 20 kg kwijt. Dus ik probeer er zo veel mogelijk aan te doen om mijn gezondheid en prognose te verbeteren.

Dus jou is wel aangeraden om rond je 35e je eierstokken weg te laten halen? En vanaf je 25e krijg je jaarlijks een mammografie en echo? Hebben je moeder en oma beide borstkanker gehad? Lijkt me wel confronterend en beangstigend om te weten dat je drager bent van het gen. Je hoeft de ziekte natuurlijk niet te krijgen, maar de kans is wel veel groter dan bij een "normaal" iemand. En op bepaalde vlakken zul je toch voorzorgsmaatregelen moeten nemen.

Heb je ook Hyves? Kunnen we elkaar toevoegen. Is misschien wel leuk om contact te blijven houden. Stuur me maar even een pbtje!

16. Hartogje

Hartogje Actief lid

15 sep 2009
    228
    0
    16
    Het is natuurlijk logisch dat je nog steeds angst hebt. En als je naar het ziekenhuis moet dan blijft dat spannend.

Als zoiets je overkomt dan ga je toch op een andere manier naar het leven kijken. Wat goed van je dat je ook bezig bent met afvallen en dat je al heel wat kwijt bent.

Van huis uit was ik veel groente uit pot enzo gewend. En nu zorg ik ervoor dat ik alles zo vers mogelijk koop. Ze zeggen dat het niet veel uit maakt, maar toch.

Het was inderdaad heel confronterend om te horen dat ik drager ben van het brca-gen. Ze vroegen of ik het niet pas op mijn 25 wilde weten want dan kan ik pas periodiek gecontroleerd worden. Maar ik wilde het gelijk weten, want wij hebben nog een kinderwens. En ik controleer zelf mijn borsten nu ook iedere week. Mijn ha heeft mij ook om die reden doorverwezen naar het zh anders hadden ze dat niet gedaan denk ik.

Maar er is ook 50% kans dat mijn dochter geen drager is. Dus daar duimen we dan ook flink voor.

Deel Deze Pagina