Zwanger op vakantie, waar rekening mee houden?

Discussion in 'Gezondheid' started by Loki09, Jun 20, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Als dit keer alles goed mag blijven gaan dan ben ik 11 weken als we naar Oostenrijk vertrekken. Gewoon met de auto in een caravan dus het eten enz hebben we allemaal zelf in de hand.

Echter ben ik erg benieuwd of er verder nog dingen zijn waar je echt rekening mee moet houden? Hoe zit het bijvoorbeeld met zwemmen? Wij hebben een camping gereserveerd met alleen een natuurzwemvijver erbij. Mag dit gewoon? Evenals riviertjes/beekjes? Of is dat besmettings gevaar groot?

Zijn er nog meer dingen waar ik (vantevoren?) rekening mee moet houden in jullie ogen?

2. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    1,660
    0
    0
    Ik zou wel goed controleren of de koelkast wel koud genoeg blijft. En het zekere voor het onzekere nemen en dingen max 2 dagen na openen gebruiken.
    Je baarmoeder zit trouwens goed afgeloten met een slijmprop dus volgens mij is zwemmen geen probleem.
    Enne goed smeren want je zit toch weer wat dichterbij de evenaar ;)

3. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    En je zwangerschapskaart meenemen ;)

4. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt!
    Koelkast in de gaten houden is idd een goede tip!
    Zwangerschapskaart bedoel je mee de map van de VK? Oke!

Nog iemand die meer weet over het zwemmen in natuurwater?

5. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    3,656
    0
    36
    interessant topic;)
    Als alles goed gaat hoop ik ook met 11 weken zwangerschap op vakantie te gaan. En ben ook al aant denken waar rekening mee te houden. Heb namelijk geen idee, want dit is mijn eerste zwangerschap. Wij gaan kamperen in Frankrijk. Hoop dat de autoreis goed gaat, daar zie ik nog wel tegenop.

ik kwam deze site tegen, Op vakantie - Zwangerschap, bevalling en anticonceptie - Medic Info
    misschien dat daar ook nog nuttige info op staat!

tip van de koelkast en kaart vind ik een goeie!!

6. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    3,656
    0
    36
    Vliegen tijdens je zwangerschap

Wanneer je wilt vliegen, kan dat tot de zevende maand. Daarna is het niet meer verstandig om in het vliegtuig te stappen. De verlaagde luchtdruk in de cabine kan een trigger zijn om je weeën op te wekken. Lees voor meer informatie het stuk over vliegen tijdens de zwangerschap.

Goede accommodatie

Zorg bovendien voor een goede accommodatie tijdens je vakantie. Kamperen als je zwanger bent, is niet zo’n goed idee. Slapen op een luchtbed kan je behoorlijk uitputten en bovendien is het niet zo goed voor je rug. Boek gewoon een lekker hotelletje of geniet van een Bed & Breakfast. Je kunt dan rekenen op hetzelfde comfort als thuis, terwijl je toch even lekker weg bent.

Wanneer op vakantie?

De beste tijd om op vakantie te gaan is tussen de vierde en de zevende maand. De eerste zwangerschapskwaaltjes zijn dan meestal verdwenen en je buik zit nog niet in de weg. De meeste vrouwen voelen zich tijdens deze periode fysiek en mentaal erg goed.

Vaccinaties

Als jullie een reisje naar een verre bestemming boeken, moet je er rekening mee houden dat je gevaccineerd moet worden. De vaccinaties beschermen je ter plekke tegen nare ziekten die in dat specifieke land of gebied voorkomen. De inentingen DTP (difterie, tetanus, polio), hepatitis A en tyfus zijn niet schadelijk voor je baby. De vaccinatie tegen BMR en gele koorts worden afgeraden tijdens de zwangerschap. Dit zijn zogenaamde ‘levende vaccinaties’. Bij levende vaccins wordt de ziekteverwekker verzwakt en daarna ingespoten. Hierdoor ontstaat een afweerreactie in je lichaam, waardoor je ziek kunt worden. Tijdens je zwangerschap ben je extra gevoelig voor deze reactie. Het is daarom af te raden om deze vaccins te laten toedienen. Vermijd overigens gebieden waar malaria of gele koorts heersen. Deze ziekten kunnen tijdens de zwangerschap ernstiger verlopen en kunnen bovendien uitlopen op een miskraam.

Goed beschermd tegen de zon

Tijdens je zwangerschap is je lichaam gevoeliger voor hoge temperaturen. Zorg daarom dat je goed blijft drinken. Blijf ook met je gezicht uit de volle zon. Blootstelling aan te veel uv-licht kan pigmentvlekken veroorzaken. Het is daarom verstandig om bij felle zon altijd een zonnehoedje te dragen.

Skiën

Gek op skiën? Tot de 13e week van de zwangerschap kun je gewoon de lange latten op. Tot die tijd is de baarmoeder goed beschermd door je schaambeen. Na de dertiende week van de zwangerschap groeit de baarmoeder boven de rand van je schaambeen uit. Je baarmoeder is daardoor extra kwetsbaar voor vallen en stoten.

7. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    3,656
    0
    36
  8. Loki09

Loki09 VIP lid

Oct 2, 2009
    7,631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt lavendel! Die hoogtes ga ik nog eens even verder uitpluizen want in oostenrijk zijn nogal wat gebergten :p

Share This Page