Last van spierpijn in schaambot!

Discussion in 'Zwangerschap' started by Birdie, Jan 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Birdie

Birdie Bekend lid

Sep 16, 2008
    528
    0
    0
    Hallo,

Op vrijdag begon het, toen ineens een beurs gevoel bij mijn schaambot en last van mijn bilspier links. Dat was zaterdag alweer een stuk minder. Gisteren de deur niet uit geweest en ik dacht dat het wel lekker ging, maar gisteravond bij het aantrekken van mijn pyjamabroek schoot het er ineens in, in mijn schaambot!

Een heftige spierpijn, ik kon zowat niet lopen! Het ging later wat beter, maar nog steeds veel pijn, vannacht ook veel last gehad.

Wat is dit nou? Is dit bekkeninstabiliteit? Moet ik juist wel wat bewegen of niet? Ik durf niet naar buiten te gaan, bang dat het erger wordt.

Ik heb al mijn fysio geprobeerd te pakken te krijgen, maar die heeft antwoordapp. aanstaan... :(

2. Suuz750

Suuz750 Actief lid

Dec 4, 2008
    419
    0
    0
    Pijn in het schaambot klinkt als een probleem met je bekken. Jammer dat je fysio het antwoordapparaat aan heeft, straks maar even weer proberen.

Van niks doen gaat de pijn niet over en bij bewegen kun je niks stuk maken; het doet alleen pijn. Probeer voor jezelf uit te vinden hoe je bewegingen kunt maken met de minste pijn. Vaak helpt het om je benen uit elkaar te houden (ipv netjes bij elkaar). Ik geef je bewust geen tips/ oefeningen die ik heb gehad van de fysio: ik vind dat je eerst even door de fysio moet laten kijken. Hij/zij kan je dan het beste advies geven. Maar tot die tijd mag je best bewegen.

3. Birdie

Birdie Bekend lid

Sep 16, 2008
    528
    0
    0
    Ok, dank voor je antwoord. De supermarkt ligt net niet te lopen hier vandaan, ga straks proberen te fietsen, maar durf eigenlijk niet.

Ik merk wel dat ik toen het vrijdag zo druk was ik juist meer last had dan van niets doen zeg maar.

Ik heb fysio nog niet kunnen bereiken. Blijf proberen.

4. Suuz750

Suuz750 Actief lid

Dec 4, 2008
    419
    0
    0
    Hoi Birdie, fietsen is een goede activiteit bij bekkeninstabiliteit, dus daar hoef je je geen zorgen om te makenm, het kan geen kwaad. Of je het prettig vind is een tweede, want dat is voor elke vrouw anders.

Als je je bekken eenmaal over belast hebt doet belasting zeer en rust niet. Maar te veel rust leidt ook tot problemen. De kunst is om een goed evenwicht te vinden tussen die twee.

En voordat je je heel erg ongerust gaat maken over bekkeninstabiliteit: bij mij werd het een maand of 2 geleden geconstateerd. Ik kon toen bijna niet meer lopen en had erg veel pijn. Na 2(!) keer bij de fysio geweest te zijn kan ik alles weer al is het dan met mate. Ik heb geen hulpmiddelen nodig (bekkenband, krukken of rolstoel) en in en om het huis redt ik me prima.

5. Birdie

Birdie Bekend lid

Sep 16, 2008
    528
    0
    0
    Super dat fysio bij jou zo goed helpt!

Je hebt me wel wat gerustgesteld, dat woord bekkeninstabiliteit is ook zo'n schrikbeeld juist door de verhalen van krukken en rolstoelen he.

Dank je wel voor je reactie, kga straks ff fietsen naar de ah. :(

6. Birdie

Birdie Bekend lid

Sep 16, 2008
    528
    0
    0
    Ik ben alweer terug van fietsen. Het fietsen ging heel goed, alleen het afstappen en het lopen daarna was pijnlijk. Maar ben blij dat ik toch gegaan ben en even wat beweging gehad heb.

Kan morgenochtend al terecht bij de fysio. Laat het weten.

7. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Bel even je fysio. Je hebt meerdere soorten bekkenpijn. Als je juist pijn hebt aan je schaambot mag je bepaalde oefeneningen juist niet doen die je voor de rest van je bekken wel mag. Er zit heel veel verschil in.

8. Suuz750

Suuz750 Actief lid

Dec 4, 2008
    419
    0
    0
    Fijn dat fietsen goed ging! Ik ben benieuw en hou het morgen in de gaten :)

9. Birdie

Birdie Bekend lid

Sep 16, 2008
    528
    0
    0
    Zat ik daar om tien uur, had ze het verkeerd aan me doorgegeven. Ipv vandaag morgen om tien uur... zucht...

Op zich kan ik dan wel kijken hoe het vandaag gaat op de werkdag, dat is weer voordeel.

Vanochtend was de pijn weer een stuk minder, zal je altijd zien haha.

10. Suuz750

Suuz750 Actief lid

Dec 4, 2008
    419
    0
    0
    Wat een muts... Nou ja, nog een nachtje slapen dan maar. Overigens is het helemaal niet erg dat de pijn minder wordt. Dat is voor jou alleen maar beter. En voor het stellen van een diagnose niet erg.

Toen ik de fysio belde voor een afspraak kon ik amper lopen. Toen ik 2 dagen later de afspraak had, ging het met mij al stukken beter. Om vast te stellen of je bekkeninstabiliteit hebt laten ze je wat oefeningen/ bewegingen doen en daaraan kunnen ze zien of je het wel of niet hebt. Het kan ook altijd nog 'gewoon' bekkenpijn zijn.

Succes vandaag en morgen!

11. Birdie

Birdie Bekend lid

Sep 16, 2008
    528
    0
    0
    Ok, dank je wel! Hoop van harte dat het 'gewoon' bekkenpijn dan is. Laat het weten.

12. Birdie

Birdie Bekend lid

Sep 16, 2008
    528
    0
    0
    Nou, ik ben geweest. :(
    Het ging iets anders dan je zei.
    Ze zei dat elke zwangere een instabiel bekken heeft omdat het allemaal weker wordt daar beneden.
    Ik moet zorgen dat ik mijn bekken recht houdt. Dat doe ik door mijn voeten voor elkaar te zetten tijdens het lopen. Dan ga je vanzelf rechterop lopen (is inderdaad zo) en daarbij span je als vanzelf je buikspieren aan.
    Verder geen oefeningen gekregen.
    Snap niet dat jij wel oefeningen kreeg. Ze zei dat het geen zin had omdat het niet de spieren betreft. :(

13. Suuz750

Suuz750 Actief lid

Dec 4, 2008
    419
    0
    0
    Tja. Lastig. Ik ben geen fysio natuurlijk. Het klopt dat bij iedere zwangere onder invloed van hormonen meer ruimte in het bekken komt. Ik denk dat je fysio dat bedoeld. Dit is echter niet hetzelfde als bekkeninstabiliteit. Bij instabiliteit kantelen de delen van het bekken als het ware uit elkaar. En dat heeft niet iedere zwangere.

Om de instabiliteit tegen te gaan heb ik oefeningen gekregen. Om je bekken heen liggen spieren en door deze te trainen voorkom ik dat mijn bekken weer uitelkaar kantelt. Als jij een pijnlijk bekken hebt, maar geen instabiel bekken (dus uitelkaar gekanteld) dan kan ik me voorstellen dat oefeningen geen nut hebben.

Ik zou zeggen, volg het advies van je fysio op en helpt het niet of onvoldoende ga dan terug. Mocht je informatie willen over bekkenpijn en instabiliteit en wat wel en niet te doen dan zou je het boek van Celine Röst (bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap)kunnen opzoeken (wellicht in de bibliotheek). Daar staat het uitgebreid en begrijpelijk in beschreven inclusief tips en oefeningen. (dat zijn de oefeningen die ik van mijn fysio krijg). Vooral de bewegingstips vind ik goed.

Succes!

14. Birdie

Birdie Bekend lid

Sep 16, 2008
    528
    0
    0
    Dus dat is het verschil. Ik weet niet of dat bij mij zo is, als ik het dan zo lees (gelukkig) niet.

Thanks voor de tip! Mocht het erger worden, ga ik natuurlijk terug naar haar, of naar een 'echte' bekkenbodemfysiotherapeut. Ik ben lid van de bieb dus dat boek is zo op te zoeken.

Echt lief dat je steeds reageerde, thanks! En jij heel veel sterkte met de bekkeninstabiliteit! Hoe ver ben je eigenlijk qua zwangerschap? Moet je nog lang?

Share This Page