Ik heb binnenkort het eerste gesprek met Yunio, de kraamhulp. Om heel eerlijk te zijn zie ik er wel een beetje tegenop om straks de hele dag iemand in huis te hebben die ik niet ken en die mij gaat vertellen wat ik moet doen. Zeker als het een jong iemand is. Hebben jullie dit ook zo ervaren? En hebben jullie misschien nog tips voor dit eerste gesprek? Wat moet ik vragen en waar moet ik aan denken? Alvast erg bedankt.
Ik lees mee want ik heb binnekort ook mijn eerste gesprek. Wat ik mezelf al wel voorhou is dat ze me niet gaat vertellen hoe het MOET... Dus dat ze me dingen gaat verplichten waar ik niet achter sta... Maar ik laat het eerst maar eens over me heen komen
Ik heb dinsdag het gesprek. Ze begon aan de telefoon al dat alles klaar MOEST staan dus had het gelijk al gehad. Hou daar dus helemaal niet van . Ik heb beleefd gezegd dat ik niet een villa woon en m'n ruimte nu graag nog nuttig gebruik. Als het nu geboren wordt blijft het toch voorlopig in het ziekenhuis. En zeg eerlijk, het ledikantje staat in een uur in elkaar! Ze reageerde er eigenlijk heel positief op. Ze zei nou als ik dan iig de spijltjes van het bedje kan zien, jullie bed en de kruiken. Ik zie het ook als extra hulp en begeleiding, niet als een juf die binnenkomt straks. Wij moeten het leren en daar heb ik graag hulp bij, maar het is en blijft ons kindje.
Je moet op het gesprek zeker niet over je heen laten lopen. Het gaat om jou en om jou gevoel. Ik hou er ook niet van om een vreemde in mijn huis te hebben en zie er ook wel een beetje tegenop. Ik zorg er sowieso voor dat er nog iemand in huis is bijv. mijn vriend of mijn moeder. Die kennen me goed en zien snel genoeg aan me of iets me wel of niet zint. Je moet ook zeker aangeven als je je ergens niet goed bij voelt. Ik heb al wat ervaring doordat ik in de kinderopvang werk en mijn vriend scheelt heel veel met zijn broertjes en zusjes dus die is baby's ook gewend. Bij het gesprek wilde ze me dus ook al opdragen dat ik in het begin goed begeleid moest worden met in bad doen en voeden. En toen heb ik ook meteen gezegd dat ik al 9 jaar met kinderen werk. En toen probeerde ze het op mijn vriend te gooien en die zei ook meteen dat hij wel ervaring had. Dan zijn ze meteen uitgepraat en gaan ze ook niet meer proberen over je heen te lopen.
Tja dat bedoel ik nou.. ik hou daar ook niet van. Heb ook ergens hier gelezen dat de kraamhulp vond dat de kindjes in het begin in een wiegje moest! Nou dat willen wij dus niet. Heb ik ook helemaal geen ruimte voor...2 wiegjes in onze slaapkamer er nog eens bij!! Maar goed, we zullen zien
Ik ben nog lang niet 7 maanden zwanger, ik heb het er ook niet op en zeker niet als het een jong ding is..haha Maar het is wel erg handig om zo iemand in huis te hebben, vooral als je niet meer je bed uit mag enz.. Anders moet je ventje alles doen en dat is ook niet leuk. Een vriendin van mij was er echt niet blij mee dat de kraamhulp constant op dr lip zat, maar ze vond het wel handig (uitleg voeding verzorging) Ik moest er wel effe over na denken om kraamhulp te nemen, maar heb het toch aangevraagd en hopen dat het leuke oude vrouw is en niet zo op mn lip zit. Ik denk wel dat ik het zou zeggen met het eerste geprek dat ik er niet zo van gedient ben als ze op me lip zit (ik word daar onzeker van). Als ik jou was zou ik dat gewoon zeggen als je er echt mee zit. En daar komt nog bij dat mijn ventje 10,5 week weg is, en dat is net in de periode dat de kraamhulp komt voor het eerste gesprek.... help....!! Gr
Pff.. ben blij dat ik niet de enige ben met die 'onzekerheid' en het er toch een beetje tegenop zien.
Bij mij was het eerste gesprek alleen informatief en kon ik iets over ons huishouden vertellen (huisdieren etc). Ze hebben helemaal niets 'gecontroleerd' of wat dan ook. Ook later heb ik de kraamhulp alleen maar als positief ervaren. Ze vertelde dingen over het verzorgen van een kindje, legde van alles uit enzo. Ze zorgde voor ontbijt, maakte schoon, deed de was, zorgde dat ik en mijn vriend nog een beetje bij konden slapen, hielp bij de bv etc. Ze heeft echt geen moment haar mening opgelegd, kamers veranderd of wat dan ook. Ik zou je zorgen en vragen gewoon bespreken in het gesprek, zo kom je ook te weten wat je kunt verwachten.
Dan heb jij wel een goede gehad. Bij mijn eerste gesprek werd meteen gemeld dat ze licht huishoudelijkwerk doet. Stofzuigen alleen als het niet achterstallig is. Boodschappen niet tenzij het alleen maar lichte spullen zijn. Eten word niet voor gezorgd. En ik moest een extra iemand in huis hebben... wat ik zelf al wilde omdat ik niet alleen met een kraamhulp wil zijn. Ze zou er alleen voor mijn verzorging en die van de baby. Voor de rest alleen licht werk en geen achterstallig.
Ja, ik was idd superblij met mijn kraamverpleegkundige. Zwangerschap en bevalling waren een drama, dus dit was wel een opluchting Ik had ook wel de volledige uren, dat kan misschien schelen in hoeveel ze doet?
ik heb vorige week mijn intake gehad, ook bij Yunio.. Het viel mij allemaal reuze mee.. ze vragen ook of je wel of geen stagiar wil en je kunt ook je eigen wensen doorgeven.. ik heb dan iemand die al jaren in het vak zit, maar je kunt het gewoon doorgeven als jij niet een jong ding wilt, had ik ook niet graag gewild. Ze vragen echt naar jou wensen.. verder keken ze bij mij naar het ledikantje, naar het matrasje en kijken ze of je 2 kruiken heb en of die nog goed zijn (die van mij waren niet goed) en je krijgt een kraamboek.. en een tas met informatie en probeerspulletjes..
Ik heb ook de volledige uren. Maar dat werd me meteen vermeld. Mijn tante is vroeger kraamhulp geweest en wist niet wat ze hoorde. Vroeger was het ook normaal om het eten klaar te zetten, zodat wanneer je partner thuis kwam alleen het gas nog aan hoefde. Maar ook dat doen ze tegenwoordig niet meer. Ik was ook helemaal verbaasd toen er werd verteld wat ze tegenwoordig maar hoeven te doen. Maar er zijn gelukkig ook kraamhulpen die uitzichzelf al meer doen.
Ze heeft hier niet eens naar het kamertje gekeken alleen gezellig zitten kletsen en wat dingen uitgezocht ivm borstvoeding en extra uren enzo. Ik heb wel aangegeven dat ik geen stagaire bij de bevalling wilde hebben maar in de kraam tijd vind ik het geen probleem. Ik wil voor mezelf bij de bevalling alleen partner, kraam en verlos omdat het de eerste keer is en ik het al spannend genoeg vind. Bij een tweede zal ik wel zien of er een stagaire bij mag zijn. Enne niet om het een of ander, een "jong ding" heeft ook gewoon een opleiding gedaan hoor en weet echt wel waar ze het over heeft. Vind het gewoon jammer dat ze de kans niet eens krijgen om hun beroep uit te oefenen. Kun je nagaan als je stagaire bent in de kraam dan kom je helemaal nergens tussen en ik spreek uit ervaring. De kraamzorg is er niet om jou te vertellen hoe je iets moet doen en wat je moet laten. Het is niet je schooljuf maar helpt jou en je nieuwe gezin op weg zodat je straks makkelijker adem kan halen en vertrouwen in jezelf heb. Tuurlijk zal ze jou en de kleine in de gaten houden want het moet niet zo zijn dat jullie na 8 dagen kraam helemaal kapot zijn van al de visite die is geweest. Spreek met je kraambureau en de kraamzorg af wat je wel en niet wil. Ook uren indelen kun je bespreken zodat je misschien een paar uurtjes kraam in huis heb en niet de hele dag.
Ik heb maandag de intake gehad (en we hebben het geloof ik het meest over onze katten gehad die ze helemaal geweldig vond haha). Ze heeft eea uitgelegd, stapel papieren erbij. Wat onze wensen waren, ik heb gekozen voor 24 uur, alleen moeder en kind zorg, 2x 1,5 uur per dag, mocht het nodig zijn dan kan dat alsnog uitgebreid worden naar de 49 uur waarvoor ik indicatie heb, maar ik moet er idd niet aan denken om 8 dagen lang 6 uur per dag een vreemde over de vloer te hebben) Ze bood aan om als ik dat wilde ff in het kamertje te kijken of alles in orde was, maar van mij hoefde dat niet, bij mijn weten hebben we alles (en bovendien is de deur op het moment min of meer gebarikkadeerd ) Dus het was alles behalve een controle, gewoon informatief van beide zijdes, wat wij van hun verwachten en hun van ons. Kreeg ook meteen te horen dat als je problemen met je kraamhulp hebt dit gewoon meteen moet melden, dan wordt er samen naar een oplossing gezocht. Misschien helpt het dat ik in de zorg werk dat het allemaal zo vlotjes ging, maar goed, maak je er niet te druk om en geef goed aan wat je wil.
Joh, ik had vorige week een intake van het kraambureau. Het was bloedheet, we zijn druk bezig ons huis om te gooien zodat er ruimte voor de baby komt en ik ben al niet de netste huisvrouw ooit, kortom, het was een puinhoop. "Ja hallo, je gaat toch niet lopen poetsen met dit weer?" zei de dame van het kraambureau. En vervolgens hadden we een ontzettend leuk en informatief gesprek. Ik had nog niet alles in huis, maar daar deed ze ook niet moeilijk over. Als ik het rond 37 weken maar voor elkaar heb. Nou ja, dat was toch al het plan. En verder zei ze dat ik gelijk moest bellen als het niet zou klikken tussen mij en de kraamverzorgende, zodat ze iemand anders konden sturen. "Je kraamtijd hoort een leuke tijd te zijn, dus laat je horen. En laat helemaal voor je zorgen. In de kraamtijd ben jij de prinses!" Kijk, zo kan het ook. Chill, dames, het komt allemaal goed.
Ben het met Kimmeding eens. Vorige zwangerschap, bij mijn eerste, zag ik er ook nogal tegenop. Had graag een oudere vrouw gehad. Ik deed de deur open en daar stond een jong, tenger grietje en ik weet nog dat ik dacht 'oh nee, hè, dat heb ik weer'. Maar ze was super! Wist van aanpakken, heeft ons veel geleerd zonder opdringerig te doen, mijn huis is nog nooit zo schoon geweest en ze zat totaal niet op mijn lip. Ik vond het zelfs vreselijk toen ze weg ging, zo zie je maar . Dit keer zie ik het allemaal wel. Heb aangegeven dat ik een stagiaire prima vindt, maar niet bij mijn bevalling. Ik zie wel hoe het gaat. En als je een opdringerig mens hebt of eentje die maar op haar kont zit voor zich uit te staren, dan moet je gewoon het kraambureau opbellen en om een andere vragen.
toevallig vandaag de intake gehad.gewoon over de telefoon. lekker informeel.niks van dat moet.bij mijn dochter had ik ook een telefonische intake en dat is ruim 8 jaar terug. toen had ik een hele leuke kraamhulp.zaten zij en m'n man te discuseren wie de koffie inschonk.zij had zo iets van laat je verwennen,hij had zo iets van jij doet al zo veel.dat was 8 dagen dikke pret. in principe doet de kraamzorg de zorg voor moeder en kind en wat licht hh werk. je bent hoe dan ook eigen baas!! en mocht er iets zijn dan is dat bespreekbaar.moet je ook gewoon doen. en de andere kant is het je hebt straks genoeg andere dingen.een bevalling verwerken en herstellen en bovenal genieten.dan is het heerlijk om een ervaren persoon om je heen te hebben die je bijstaat. het is een kwestie van loslaten,en dat is best wel moeilijk soms
Het valt me op dat jullie allemaal heel laat jullie intake hebben. Ik heb die van mij al met 5 maanden gehad. Ik heb juist liever een jong ding dan een oude tang die al jaren het vak doet en nog steeds in die tijd leeft. (sorry dat gevoel heb ik erbij) Ik heb altijd het gevoel dat die oudere het "beter" weten en je daar je mening niet kan geven. En de wat jongere staan vaak ook wel meer open voor dingen
Ik had mijn intake ok met een maand of 5 al. Ach ze zou me nog bellen tegen de 37 weken om te horen hoe het gaat en of alles er klaar voor is. Tja dat had ik toen allemaal al klaar dus zal niet veel veranderd zijn
Mijn intake is de eerste week van augustus. Ben dan ruim 33 weken. Ik ben wel benieuwd. Ik woon feitelijk alleen, alleen in de kraamperiode is de vader erbij ) hij woont 150 km bij ons vandaan. Ben wel benieuwd hoeveel uren ik dan krijg. Maarf ik weet in ieder geval dat ze je niet tot iets kunnen verplichten (hoewel je bed op klossen voor hen natuurlijk wel een arbo-voorwaarde is) maar verder doe ik lekker mijn zin. Tips daarentegen zijn natuurlijk altijd welkom...