Hoi allemaal, hier mijn uitleg en vraag wat jullie zouden doen ... Ik ben momenteel 23 weken zwanger en heb al een tijdje last van rug en bekken. Hiervoor krijg ik fysiotherapie. Nu is het zo dat mijn verzekering 12 behandelingen dekt en daarna de kosten voor mijn eigen rekening zijn. Ik heb het grootste deel er al op zitten en wil eigenlijk ook nog wat behandelingen achter de hand houden zeg maar voor eventueel na de bevalling. Als ik na de bevalling fysio nodig heb moet ik het zowiezo zelf betalen want dan zijn de keren die worden gedekt op. De fysio helpt me niet echt moet ik er ook bij vermelden. Ik merk geen verbetering. Nu denk ik erover de komende 2 mnd een fitnessabonnement te nemen (de plaatselijke sportschool heeft een aktie, 2 mnd onbeperkt sporten voor 49,50) en dan dus niet intensief te gaan fitnessen maar gewoon een aantal keren per week op de loopband, fiets en met kleine gewichtjes (zei de fysio). Wat zouden jullie doen? Fysio stopzetten en nog 2 a 3 behandelingen overhouden voor na de bevalling en dat sportabo nemen of doorgaan met fysio? Misschien een dom dilemma, maar wil toch graag jullie meningen
Je geeft aan dat fysio niet echt helpt voor jou op dit moment. Dus daar zou ik nu mee stoppen. Neem aan dat je oefeningen mee naar huis heb gekregen! Weet niet precies wat jou klachten zijn, maar afhankelijk van de ernst zou ik toch dan een andere therapaut adviseren die jou wellicht wel verder helpt. Wat fitness betreft: is dat onder begeleiding? Zoja, dan is dat natuurlijk nooit verkeerd. Succes ermee!
Ik zou de fysio stopzetten, ik heb nu zelf al een stuk of 15 behandelingen gehad, maar ik heb er niet echt veel aan. Ze kan je toch niet van je bekkenklachten afhelpen. De adviezen komen er over het algemeen toch op neer dat je rustig aan moet doen en goed naar je lichaam moet luisteren, en de oefening met het uit elkaar laten vallen van je benen is belangrijk. Verder... Ik zou wel opletten met naar de sportschool gaan, ik ben ook lid geworden maar ik heb er uiteindelijk helemaal geen gebruik van gemaakt. Lopen op een loopband is helemaal geen pretje als je rug-en bekkenklachten hebt en het wordt er ook alleen maar erger door. Ik heb dus een beetje spijt dat ik lid ben geworden, ik ben maar twee keer geweest. Volgens mij kan je van dat geld van het fitnessabonnement beter gewichtjes kopen en dan lekker buiten gaan fietsen in de zon, af en toe een stukje wandelen en met de gewichtjes oefenen. Na 30 weken heb je echt geen zin meer om naar de sportschool te gaan (dat is mijn ervaring tenminste..) Ik ben nu 34 weken zwanger en ik fiets elke dag een stukje, dat gaat prima! En buiten is ook nog veel gezonder dan in zo'n zweterige sportschool.
Is het bekkeninstabiliteit wat je hebt? Dan zou ik niet voor de loopband gaan. Om in beweging te blijven, zodat je spieren niet slap worden, kun je beter fietsen of zwemmen. Als fysio niks helpt zou ik sowieso stoppen, kan goed zijn dat je na je zwangerschap nog fysio nodig hebt. Momenteel kan fysio je toch niet van je bekkenklachten afhelpen, kan alleen wat verlichting geven. Je kunt ook een bekkenband proberen, ter ondersteuning. Zelf kom ik wekelijks bij de fysio, maar mijn bekkenklachten nemen alleen toe. Fysio kan mij ook alleen op dat moment wat verlichting bieden. Ik heb onbeperkt fysio in mijn pakket en daarom blijf ik gaan, anders was ik zeer zeker ermee gestopt.
A;s het niet helpt zou ik niet doorgaan. Neem aan dat ze je tips heeft gegeven hoe je om moet gaan met je klachten? Ik weet niet hoe lang je nog moet en of al iets van een zwangerschapscursus hebt gedaan/doet. Ik doe zwangerfit. Actief bezig zijn en tips en trics indien nodig. Vind ik echt top. ps Ik vind dat je niet alleen moet kijken naar wat er gedekt wordt maar vooral naar wat je helpt. Dus of je nu 6x of onbepertk fysio hebt. Als het niet helpt moet je stoppen (minder verergering is natuurlijk ook winst) (ik ben zelf fysio, vandaar) Chantal