Beste verloskundige, Met 30 weken zwangerschap ben ik door de VK doorverwezen naar de gyn omdat mijn fundushoogte 26,5 was bij 30+2 weken. Een groei echo en GUO gehad. Gelukkig geen afwijkingen gevonden in de organen maar het hoofdje loopt 1 week voor op groei en het buikje 3 tot 4 weken achter. Bij 31 weken geschat op 1500 gram. Volgende week weer een groei echo. Onze dochter is gehaald met 37+5 omdat ze niet meer goed groeide en het vruchtwater zo goed als op was. Nu kwam ik vandaag op een site terecht met een calorieën teller en was benieuwd of ik wel voldoende eet. Nu kom ik dus op een gemiddelde dag niet verder dan 1400-1600 kilocalorieën . Alleen met een verjaardag of feestje kom ik rond de 2000 uit. Dacht altijd dat ik elke dag wel rond de 2000 zat. Ik eet niet veel denk ik maar ook heus niet te weinig dacht ik altijd. Ik houd ook best van snoep en chips af en toe maar verder eten we wel heel gezond: veel groente, genoeg fruit. Het is wel zo dat ik nooit varkensvlees eet en sowieso 2 dagen geen vlees per week en ik drink zo goed als nooit frisdrank. 's Morgens 1 boterham en 's middags meestal 2. 'S avonds 1 klein bord met warm eten, veel groenten, wat pasta of aardappels en een klein beetje vlees. 's avonds meestal een bak yoghurt of een cracker met kaas oid. Blijkbaar moet ik dus echt meer eten. Kan het zijn dat de kleine hierdoor te weinig voeding krijgt en niet goed groeit? Of gifstoffen binnenkrijgt die een baby ook binnen krijgt als je afvalt? Ben nu totaal 8 kilo aangekomen en 32+1 zwanger. Moest minstens 12 kilo aankomen totaal maar dat ga ik dus niet redden denk ik. Mijn BMI was voor de zwangerschap trouwens net geen 19.
Hoi Annemeis, vrouwen met een laag BMI (<18,5) moeten eigenlijk 12,5-18 kilo aankomen in de zwangerschap. Dat halen een hoop vrouwen overigens niet, omdat ze vaak een eetpatroon hebben zoals jij. Normaal gezien voldoende voor jou lijf, maar het kan in de zwangerschap inderdaad te weinig zijn. We adviseren vrouwen met een laag BMI vaak om vollere producten te eten en wat vaker te snacken. Het is niet zo dat je gelijk alles om moet gooien, want je eet gezond, maar extra in de zwangerschap is wel aan te raden. en wat je beschrijft is inderdaad niet heel calorierijk. Of je er ook echt een te klein kind van kunt maken, vind ik te ver gaan. Je kindje pakt in principe wat het nodig heeft, al kan het wel gebaat zijn bij wat meer suiker en vetten bij moeder. We weten ook dat vrouwen die wat fijner van stuk zijn vaak ook wat fijnere kinderen krijgen. Dat hoort vaak gewoon een beetje bij elkaar. Maar alle variaties zijn mogelijk. Ik denk niet dat je jezelf de schuld moet geven dat de kleine aan de kleine kant is, maar je kunt er wel een beetje op letten. Verder lekker rust houden en jezelf verwennen. Groetjes Brigitte