agressie op het werk, hoe te handelen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Zonnebloem, 9 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem

Zonnebloem Actief lid

28 jul 2007
    405
    0
    0
    Ik werk met moeilijk opvoedbare jongeren waar regelmatig agressie voorkomt. Dit is niet altijd gerichte agressie maar het gaat er soms flink aan toe. Jongeren worden bij ons dus soms hiervoor vastgepakt. (fixeren) Nu heb ik aangegeven dat ik er voor kies om dit niet te doen omdat ik geen schop of trap wil ontvangen waardoor het misschien misgaat. Wie heeft hier ervaring mee en weet een manier om hier mee om te gaan? Soms moeten jongeren namelijk vastgepakt worden en dit kan ik dan dus niet. Vind het best moeilijk.

groetjes Kolibri

2. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Je mag per direct stoppen. Als je binnen de LVG of SGLVG gropeering werken.
    Je gaat dan in bijzonderverlof.

Ik heb zelf met agressie gewerkt en ik ben direct in de ziektewet gezet.
    Het enige vervelende is dat je het tegen je leidinggevende moet zeggen als je zo vroeg in je zwanerschap zit.

3. Zonnebloem

Zonnebloem Actief lid

28 jul 2007
    405
    0
    0
    Ik heb het al gemeld op het werk, bij mijn leidinggevende. De reden hiervoor is de agressie en dat ik niet voor verrassingen wil komen te staan. Deze geeft aan dat we ' hier wat mee moeten' maar heeft het niet over ziektewet. Weet jij waar op internet ik daar regels en afspraken over kan vinden? Ik val onder de gehandicaptenzorg

4. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik heb toen naar het FNV gebeld en zei hebben me dat toen geadviseerd. Maar omdat er bij ons zulke ernstige agressie voor kwam en ik nog maar het woord zwangerschap liet vallen zei hij direct al JIJ gaat nu naar huis en ik wil je pas hier op de groep zien als je bevallen bent.

Ik zal eens even gaan speuren voor je .

5. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Hoi,

Ik werk op een sgevg groep, toen ik 9 weken zwanger was heb ik mijn leidinggevende ingelicht.
    Het is bij ons de regel dat je tot 12 weken op de groep mag werken, hierna heb ik andere werkzaamheden verricht (kantoorwerk, teamleider assisteren enz) ik had het eigenlijk best druk.
    Succes, groetjes Senna

6. Linajo

Linajo Lid

26 mei 2007
    36
    0
    0
    Opvoedster
    België
    Hoi,

Ik ben van België. En ik werk in de byzondere jeugdzorg. Ik heb ook namelijk te maken met agressie binnen mijn groep. Bij ons is de regel dat je pas op 6 maanden stopt. Er is nog niks rond agressiebeleid.
    Ik ben nu al thuis van't moment dat ik wist dat ik zwanger was. Maar 1 december moet ik terug gaan werken en heb nu ook al wat bang. Wij moeten agressieve jongeren ook fixeren of naar hun kamer brengen (dragen) Dit gaat ook met schoppen en stampen.
    Mijn werkgever is niet van plan mij ander soort werk te geven. En soms staan wij alleen in de groep voor 12 kinderen. Hoe pak je dan zo'n situatie aan.
    Ik wil dolgraag terug gaan werken, want zo'n 9 maanden op ziekenkas staan is ook niets voor mij. Maar mijn collega's zeggen ook dat dit niet verantwoord is.
    Ik snap heel goed dat jij je hier ook vragen rond stelt. Ik ga dees week eens met mijn werkgever praten. In de hoop er nog iets te regelen valt.

Ik weet niet of je hier veel aan hebt, maar ik vond het heel herkenbaar.

Groetjes

7. Zonnebloem

Zonnebloem Actief lid

28 jul 2007
    405
    0
    0
    Bedankt voor jullie reactie's. Het is niet zo dat er niks gedaan wordt, maar alles moet van mijn kant komen. Ik moet mijn grenzen aangeven, aangeven wat ik wel en niet wil. Ik hoorde van iemand die op een andere groep binnen de instelling werkt dat haar leidinggevende haar meteen al aangaf: jij fixeert niet meer (jongeren vastpakken) en na 15 weken mocht ze al therapeutisch werken als ze dit wilde. Toch raar dat het binnen de instelling zo verschillend gaat. Dan is er dus blijkbaar nog geen duidelijk protocol hiervoor. Ben benieuwd hoe het woensdag gaat maar ik ga deze dingen zeker aangeven.

8. Zonnebloem

Zonnebloem Actief lid

28 jul 2007
    405
    0
    0
    Wat is een sgevg groep?
    Groetjes Kolibri

9. randi

randi Niet meer actief

hé ik ben ook van belgie en werk in het ziekenhuis, en daar is de regel dat je direct stopt met werken voor het infectiegevaar. weet dat je perfect via de gyn kunt regelen bij jullie afdeling om vervangend werk aan te vragen als der teveel risico's verbonden zijn ( zoals agressie) en ze kan zelfs beslissen om volledig te stoppen tot na je zwangerschap. enige nadeel van verplicht op moedersschapsrust te gaan is dat je dan wel nog maar op 60% van je inkomen valt maar als ik in jouw plaats was zou ik toch eens informeren naar dat vervangend werk ( meer papierwerk doen enzo) succes!

10. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    sterk gedragsgestoord ernstig verstandelijk gehandicapt.

Bij ons wordt er geen onnodig risico genomen, na drie maanden mag je niet meer met de clienten werken.

Groetjes Senna

11. Zonnebloem

Zonnebloem Actief lid

28 jul 2007
    405
    0
    0
    Ok, bedankt!

12. PBiard

PBiard Actief lid

6 mrt 2007
    475
    0
    0
    Management secretaresse
    Hendrik Ido Ambacht
    Heb je de CAO er al op nageslagen ?

Je zou et. om vervangend werk kunnen vragen, omdat je altijd met zijn 2-en fixeerd. (ben benieuwd waar je werkt. werk zelf ook in een dergelijke instelling maar dan op kantoor ;))
    Ik weet niet hoe vaak fixatie bij jullie aan de orde is? Is er geen alternatief dan zou ik gewoon even overleggen met je vk / huisarts of bedrijfsarts.

Je benoemt een collega als voorbeeld die na 15 weken evt. therapeutisch mag gaan werken.....wellicht zit daar wel een (medische) reden achter.

Groetjes,
    Patricia

13. sporty78

sporty78 Actief lid

15 jan 2007
    195
    0
    0
    bij ons wordt je als je zwanger bent en met agressie te maken hebt overgeplaatst naar een andere groep waar geen agressie is, als dat niet kan kun je administratief werk doen. Veiligheid voor alles!

14. Zonnebloem

Zonnebloem Actief lid

28 jul 2007
    405
    0
    0
    Het alternatief op dit moment is niet fixeren, maar ik merk dat ik niet alleen tegen het fixeren aan loop maar ook tegen de boosheid van jongeren. Wat gaan ze doen, ben ik wel veilig? Dat maakt mij onzeker. Heb de bedrijfsarts gemaild met een aantal vragen.
    Die collega had geen medische reden om therapeutisch te gaan werken, ze mocht vanaf 15 weken er voor kiezen om therapeutisch te werken en is dit uiteindelijk met 29 weken gaan doen. (zes weken voor verlof)
    Bedankt voor je reactie

Groetjes Kolibri

Deel Deze Pagina