borstvoeding ja/nee?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door RMeenakshii, 11 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RMeenakshii

RMeenakshii Actief lid

11 feb 2014
    174
    0
    0
    Zeeland
    Ik zit heel erg te twijfelen over borstvoeding.
    het lijkt me vooral pijnlijk aangezien ik over het algemeen altijd wel gevoelige borsten heb gehad.

En wat zijn de voor -nadelen van flesvoeding of borstvoeding.

hoop dat jullie me verder willen helpen!!

en dan nog wat vinden jullie een fijnere fles difrax of advent?

alvast bedankt.

2. Daphne1990

Daphne1990 Actief lid

25 apr 2012
    496
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee!

Ik heb een paar maanden borstvoeding gegeven, mij goed bevallen, zolang je je kindje goed aanlegt hoort t niet zeer te doen! Ik heb noooit pijn of kloven gehad!
    Ik vond t intieme momenten tussen moeder en kind :) en het is heel makkelijk je hebt ondw altijd melk op temperatuur bij je ;) ons zoontje groeide er heel goed op :D

Oh ja en qua fles advent gebruiken wij

3. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Ik zeg altijd. ... waarom niet? ?

Je hebt er geen ervaring mee dus weet ook niet of t wat is

Voordeel dat er afweerstoffen in zitten die flesvoeding niet kan na maken

Ook kan je het onbeperkt geven. Had mijn dochter haar dag niet kon ik haar altijd een troost borst geven wat een uitvinding van moeder natuur

En nee in t begin ging t nie vanzelf (had pas na 5 dagen melk maar ze had blijkbaar genoeg reserve) uiteindelijk heel veel baad bij gehad

4. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik heb het geprobeerd maar helaas had ik geen druppel voor zoonlief. Omdat hij toen erge honger had vond ik het wel best en kreeg hij de fles.
    Nu soms baal ik er wel van dat het nooit is gelukt. Maar bij een eventuele volgende ga ik het zeker nog eens proberen!

5. RMeenakshii

RMeenakshii Actief lid

11 feb 2014
    174
    0
    0
    Zeeland
    Ik wil het op zich wel proberen maar wat nou als de baby het niet wil en hebben jullie ervaring met kolven?

6. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik twijfel ook, heb medicatie die niet in combi met bv mag, maar die zou ik eventueel nog wat langer kunnen weglaten, moet ik nu ik zwanger ben ook. Sowieso ga ik na einde verlof over op FV omdat ik 34u per week werk. Anderzijds weet ik dat bv voor beebje het beste is, voel me een beetje "schuldig" als ik uit eigenbelang geen bv zou geven vanwege medicatie die niet strikt van levensbelang is (adhd-medicatie)...moeilijk, ik begrijp je dilemma TS.

Zoontje van vriendin zoog zo hard en krachtig dat hij zich vaak verslikte en toen heeft ze zo'n "gegolfde" fles gekocht, speciaal om rustig te leren drinken, de melk kwam daar minder hard uit zeg maar. Daar heeft ze uiteindelijk de beste ervaringen mee gehad. Weet niet of dat Difrax was of een ander merk. Ik hoop het tijdens de intake met de kraamzorg te kunnen bespreken, want vriendinnen geven met de allerbeste bedoelingen heel verschillende adviezen qua fleskeuze.

7. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Kolven deed ik ook veel. Vriendin kolft fulltime doet t nie vanaf de borst.

Door hormonen veranderd het gevoel bij aanraking in je tepels natuurlijk wel!

Ik raad iedereen aan naar voorlichtingsmoment te gaan.
    Ik had m via zorg en zekerheid

8. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zeg ook; waarom niet? Als je niet probeert, zul je nooit weten hoe het is. Flesvoeding klinkt heel makkelijk, maar ook bij flesvoeding heb je kindjes die de fles weigeren, die meer voeding willen dan het maximum etc. Borstvoeding is volledig afgestemd op je kindje, te veel bestaat niet.
    Mijn tip wel; als je voor borstvoeding gaat, zorg dan dat je van te voren het nummer van een lactatiekundige klaar hebt loggen. Bij de minste twijfel over aanleggen bijvoorbeeld, of bij pijn; bellen! Kraamzorg, verloskundige en huisarts etc geven graag advies, maar niet altijd correct; lactatiekundige weet er veeeel meer van af!

9. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Zorg dat je goed voorbereid bent en probeer het dan iig; zou ik zeggen.
    Het is de beste melk voor je kindje!

10. Corina1985

Corina1985 Fanatiek lid

29 mei 2011
    1.239
    0
    36
    Van alles!
    Oude Pekela (Gr)
    Ook Pro borst hier, alleen toen mijn dochter geboren werd is het een en ander niet goed verlopen, ze had extreem honger en mijn bv was nog niet opgang, dus ze kreeg er ook tijdelijk flesvoeding bij.
    Toch heb ik doorgezet, zoveel mogelijk aangelegd en gekolfd met de hand (doe ik niet weer, straks elektrisch).
    Na 4 weken kon ik volledig stoppen met de bijvoeding, en was het opgang, ik heb 7 maand gevoed had nog wel langer gewild maar dochterlief wilde niet meer.
    Hoop het met de 2e ook weer te kunnen doen.
    Zoveel voordelen, altijd bij de hand op temperatuur, meestal heb je genoeg :D

En inderdaad verzamel een nummer en informatie van een lactatiedeskundige.

11. Joy85

Joy85 Niet meer actief

Ik ga voor deze zw voor fles. Ik heb bij beide kinderen het geprobeerd. De eerste is verpest doordat ik 5 kraamhulpen had in 7 dagen. Telkens moest ik het anders doen, maar het ging helemaal mis daardoor. Flinke borstontsteking. Tweede naar voorlichtingsavond en borstvoedingcafe geweest. Had alles in huis ervoor, ik was er klaar voor. Ik heb toen 3 maand gegeven en twee keer borstonsteking. Nou ik ben daar klaar mee, ik ga voor flesvoeding. Daarbij slik ik ook nu medicijnen onder strenge controle van de gyn. Ik zit in pop traject ivm twee keer depressie in en na de zwangerschappen. Wat je ook beslist geen enkele beslissing is fout, je laat het gewoon op je afkomen. Je kunt het proberen, lukt het niet of het voelt niet goed kun je altijd naar fles gaan.

12. baby14

baby14 Actief lid

3 nov 2013
    172
    0
    0
    Hier bij de 2e gelijk op flesvoeding denk ik. Bij de eerste was een drama. Ik had nog niets en zoonlief had heeeel veel honger. Het deed verschrikkelijk zeer. Uiteindelijk de blaren op mn tepels van het zuigen en een kind wat al uren huilde omdat hij niets binnen kreeg. En een moeder ie over de zeik was omdat het niet ging en ik niet wist of hij wat binnen kreeg. Dus 's nachts heel snel over op de fles en is mij prima bevalllen!

13. RMeenakshii

RMeenakshii Actief lid

11 feb 2014
    174
    0
    0
    Zeeland
    is het ook zo dat je heel erg op je voeding moet letten enzoo?

14. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik heb een maand lang fulltime gekolfd omdat dl niet goed uit de borst kon drinken, ik wilde het veel langer volhouden maar ik maakte veels te weinig aan om haar voldoende te geven.

Ik zou als ik jou was het iig proberen, lukt het niet dan geeft het niks maar dan heb je het iig geprobeerd!

15. rums

rums Niet meer actief

Ik zou het zeker proberen. Misschien de hulp inschakelen van een lactatiekundige.
    Als je twijfelt zeker wel met de borst beginnen want je kunt niet meer terug.

Helaas zat het er voor mij niet in maar dat vind ik best jammer.
    Voor een fles zou ik de dr. Brown aanraden.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee dat hoeft niet, je kunt in principe het zelfde eten als tijdens de zwangerschap.
    Het enige wat niet werkt icm BV zijn asperges.... dat schijnt heel sterk te smaken in de BV.

17. JJaylinn

JJaylinn Bekend lid

19 dec 2013
    517
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga het proberen en zeker de eerste paar maanden, wel wil ik er weer vanaf zijn als ik weer aan het werk ga.. Ben gelukkig een halfjaar vrij na de bevalling dus eerste 3 maanden wil ik het sowieso gaan proberen.

18. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Mijn vrouw twijfelde ook heel erg over borstvoeding in het begin en vooral omdat ze het wat eng vond om borstvoeding te geven. Om een goede keuze te gaan maken is ze zich gaan inlezen over de voordelen van borstvoeding en de nadelen van flesvoeding en daarop de beslissing gemaakt om volop voor borstvoeding te gaan. Het heeft zoveel gezondheids voordelen die flesvoeding niet heeft. Borstvoeding is beter voor het immuunsysteem, het verkleint het risico op wiegendood, het is beter voor de darmen, voor de moeder verkleint het later het risico op borstkanker en het helpt na de bevalling om bij de baby het meconium (eerste ontlasting) los te maken en bij de moeder om de baarmoeder weer snel terug naar normaal te krijgen. En op langere termijn maak jij als je kindje ziek is antistoffen aan voor je kindje die je kindje met de bv binnenkrijgt waardoor ziektes bij zo'n kwestbaar kleintje wat minder heftig verlopen. Bij een verkoudheid bijvoorbeeld begrijpt jou lichaam wanneer je kindje aan de borst drinkt dat je kindje last heeft van een virus, jouw lichaam maakt tegen dat virus antistoffen aan en die antistoffen geef je aan je kindje. Heel nuttig dus :). Het lichaam van een baby en het lichaam van een moeder zijn door het geven van borstvoeding perfect op elkaar afgesteld. Allemaal voordelen die flesvoeding niet heeft. Flesvoeding is gewoon voeding. Borstvoeding is meer dan enkel voeding. Het is ook veiligheid, geborgenheid, troost, pijnstiller, hulpmiddel om in slaap te komen. En natuurlijk het gemak. Als je borstvoeding geeft hoef je 's nachts niet in het donker naar de keuken te lopen voor een flesje en als je op pad gaat met je baby hoef je niet van alles mee te slepen. En met borstvoeding heb je geen maximum hoeveelheid melk die een baby mag hebben. Bij flesvoeding zit je vast aan maximaal een liter en als je kindje meer honger heeft heb je pech. Bij borstvoeding mag je ongelimiteerd net zo veel melk geven als je kindje wil. Nooit stress om flesjes en cc's en schema's en flesjes laten vervallen.

Onze dochter krijgt inmiddels bijna 10 maanden borstvoeding en we hopen door te gaan tot ze minimaal 2 jaar is :).

19. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Borstvoeding, natuurlijk :).
    Begin er aan, stoppen kan altijd. Later beginnen kost je enorm veel moeite (relactatie). Borstvoeding is de gezondste voeding voor je kind. De darmlaag wordt er niet door beschadigd. Je kind krijgt antistoffen binnen. Je kunt nooit teveel geven, en voeding is altijd bij de hand. Naast voeding is het ook een uitstekende manier om je kindje te troosten, in slaap te krijgen of gerust te stellen. En daarnaast is het gewoon zó knus en fijn, voor allebei! Ik heb nooit over bv geven getwijfeld, en ik voed de jongste na 2 jaar nog steeds zeer regelmatig naar volle tevredenheid van beide.

20. mamsvan6

mamsvan6 Actief lid

14 jan 2014
    399
    0
    0
    NULL
    NULL
    borstvoeding!!!!!!!!!!
    is zo makkelijk in het begin, vooral omdat ze nog geen ritme hebben.
    en om te troosten!
    niet geprobeerd is altijd mis.

Deel Deze Pagina