Zwangerschapsdiabetes eerste trimester

Discussie in 'Gezondheid' gestart door bozoe, 3 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Ik heb bij mijn vorige zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad. Hij liep al met 20 weken fors voor op de groei, veel vruchtwater en is uiteindelijk na een inleiding met 37 weken geboren en woog 4kg.
    Vanaf 22 weken spoot ik insuline voor de nacht en overdag. Nu ben ik weer zwanger (bijna 11 weken) en merkte ik wat symptomen die ik bij S ook had met de diabetes.
    Ik houd nu zelf een dagcurve bij en zit nuchter eigenlijk constant te hoog. Waarde moet onder de 5.3 zijn en ik zit op 5.8 en 6. Na de maaltijd zat ik gisteren op 8.9 en voor het slapen op 7.8..

Ik heb maandag een afspraak bij de gynaecoloog maar ik vraag mij af of er meer zijn met deze ervaring zo vroeg in de zwangerschap en wat werd er toen gedaan? Overal lees ik dat bij de tweede zwangerschap na diabetes er met 16 weken een OGTT gedaan wordt maar dat duurt nog best een tijd en ik wil niet dat het nu al schade aanbrengt als ik er niets aan doe.

offtopic: ik vraag mij trouwens af of dit echt wel mijn eerste keer zwangerschapsdiabetes was. Ik heb een voorgeschiedenis met PE, stilgeboorte en mijn vader heeft diabetes. Allerlei zaken die ook in verband worden gebracht met diabetes. Bij mijn oudste twee werd er alleen nooit op getest omdat zij niet voor liepen qua groei.

2. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Hier bij de eerste zwangerschapsdiabetes met een rand waarde van 7.8 na het beruchte drankje. Net niet goed dus. Ik moet nu wederom met 16 weken een OGTT doen. Hou je je al aan het dieet? En zijn je waardes daarmee niet goed? Als je maandag een afspraak hebt met de gynaecoloog zou ik je dagboekje laten zien en er op staan dat er meteen wat aan gedaan wordt. Weet je trouwens zeker dat je alleen diabetes hebt tijdens je zwangerschappen?

3. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Ik eet al sinds mijn vorige zwangerschap zoals het hoort en volgens de adviezen die de diabetesverpleegkundige en diëtiste toen gaven. Ondanks dat moest ik direct met insuline starten toen.

Dus zelfs met dat eetpatroon/dieet zijn mijn waardes nu dus weer hoog. Ik lees net het verslag van de internist na mijn vorige bevalling en daar stond kans op herhaling diabetes gravidarum 100%.. dus denk dat ik er weer aan mag geloven:(
    Ik ben nu vooral bang dat ik inderdaad misschien al diabetes had vooraf en dat dit wellicht ook de stilgeboorte van X destijds heeft veroorzaakt. Dus ik hoop vooral dat ik met insuline mag starten volgende week want dan voelt het tenminste dat er "iets" aan gedaan wordt

4. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Ja daar dacht ik inderdaad ook aan eerlijk gezegd. Vandaar mijn vraag. Ontzettend balen dat het dieet helaas niets voor je doet... :$ Lukt het wel altijd met insuline? Succes bij de gynaecoloog, denk dat hij/zij dit wel serieus neemt hoor. Helemaal als je je zorgen uit.

5. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113

Ik heb zo'n 6 weken na de bevalling nog een keer een dagcurve moeten prikken en toen zat ik ook nog wel vrij hoog maar waren er andere referentiewaarden en was het toch ok. Dus dat zou dan weer wijzen op geen diabetes type 2..

Het lukte deze zwangerschap redelijk met insuline. Moest wel vaker ophogen en dan nog had ik wel eens een uitschieter maar over het algemeen ging het redelijk. Maar ondanks dat was hij wel erg groot.. dus ik hoop echt dat deze qua groei binnen de perken kan blijven want meer dan 4kg er uit krijgen gaat mij niet lukken. Hij zat nu al vast met zijn schouder:rolleyes:

6. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    De laatste twee dagen zit ik nuchter op 6.4 :(
    Na het ontbijt zit ik juist lager 6.1.. ik snap het niet zo goed

7. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Net terug van de gynaecoloog en moet direct starten met insuline

8. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Hopelijk krijg je nu goede waardes! Fijn dat de gynaecoloog het serieus op pakt. Ik heb net ook een OGTT moeten doen en helaas was m'n nuchtere waarde afwijkend. Ben maar meteen begonnen met het dagboekje in te vullen. :rolleyes:

9. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Ah balen dat je nuchtere waarde afwijkend was! Is het jou de vorige keer wel gelukt met een dieet?

10. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Ja is mij wel gelukt toen, dus we gaan het zien. :) Ik eet ook al vrij gezond dus ben benieuwd of het nu goed gaat komen met het dieet.

11. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Heb 1,5 uur geleden gegeten. Daarvoor was ie 5.6 en na 1.5 uur 5.3 :roflmao: Ik heb zo'n hekel aan die OGTT, vind het zo'n momentopname wat eigenlijk niets zegt

12. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Ik lees even mee ... vanochtend de ogtt gehad brrrrr.... Morgen de uitslag. 1e zwangerschap pas gehad bij 24 weken. Toen eerst dieet en laatste weken insuline gebruikt. Hoop zoooo dat ik nu de dans ontspring...maar ben er een beetje bang voor

13. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    En wat was jouw uitslag?

14. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Zoals verwacht....te hoog. Dus komende week een afspraak bij de diëtist, diabetes verpleegkundige en later wrs internist :|
    Nuchtere waarde was nog net onder de grens maar na het drankje fors te hoog. Balen....maar goed, ga mijn best doen. Groeiecho ook alweer gepland.
    Hoe het het bij jou?

Deel Deze Pagina