Dag Allen, Was benieuwd hoe het bij jullie is gegaan met de kraamzorg. Tijdens mijn bevalling ben ik in het ziekenhuis bevallen toen ik savonds thuis kwam was er helaas geen kraamzorg mogelijk, wat ik best jammer heb gevonden. Ik zou het fijn vinden als je als kersverse moeder thuiskomt met je hummeltje en dat er dan gewoon iemand is die je even op weg helpt. hoe is dat bij jullie gegaan? Jammer genoeg was de klik ook minder goed. Hoe hebben jullie je kraamperiode ervaren?
Heerlijk!! Behalve de laatste twee dagen, want toen vond ik dat ik alles zelf veel beter kon Vond ze een goed teken. De kraam hield hier alles schoon en verzorgde mijn zoontje als ik dat zelf nog niet kon. Vooral dat heerlijk schone huis deed me erg goed. Niks geen zorgen en altijd voldoende ondergoed, sokken en handdoeken in de kast
- Bij de eerste: fijn! Wist veel dingen nog niet en heb echt veel geleerd die 7 dagen. Ook een heel lief vrouwtje dus helemaal goed. - Bij de tweede: geen volledige zorg afgenomen (3uur p/d) en voelde nog eigenlijk als teveel. Heel aardige vrouw, maar voelde gewoon als overbodig. - Bij de derde: geen kraamzorg en dat vond ik eigenlijk nog wel het allerfijnst! Gewoon met zijn vijfjes ons normale ritme aanhouden en geen vreemde in huis. Maargoed is een luxe dat ik me zo goed voelde, mijn man vrij kon hebben de eerste drie weken, de bevalling super was gegaan etc etc.
Bij de eerste best handig omdat man alles moest leren Bij de tweede hebben ze helemaal niets gedaan alleen de baby gewogen op dag 3 de baby zelf maar in bad gedaan en het huishouden gedaan Nu bij de derde dus ook geen kraamzorg voor ons
Wij hebben uiteindelijk maar 3 dagen en een beetje kraamzorg gekregen omdat de kleine op werd genomen op de neonatologie. De eerste dame hielp ons bij thuiskomst een beetje op weg. De dame die de overige dagen deed was erg vriendelijk! We hadden zo'n 5 uur per dag zorg... Ze poetste het sanitair, verschoonde het bed en stofzuigde alles. Ook maakte ze een heerlijke lunch en fruithap en deed ze de controle van mij en de baby. Verder liep alles op rolletjes hier, dus was het meer gezelligheid dan noodzaak. We hebben wat afgekletst... Ze vond het heerlijk bij ons zei ze! Goed bevallen dus!
Vond de kraamweek erg fijn. Was in het ziekenhuis bevallen. Toen we naar huis mochten, stond ze een half uur later nadat we thuis waren al voor de deur. Verder ging het vanzelf, de klik was goed en ze zorgde goed voor ons (schoonmaken, maar ook met visite dat te lang bleef hangen). Het fijne was dat ik 1 kraamverzorgster had tijdens de kraamweek. Was mijn 1e keer, zou haar bij een tweede ook willen. Heb de laatste dag zelfs staan janken.
Wij hebben ook erg goede kraamzorg gehad vond ikzelf. Ik ben in het ziekenhuis bevallen en bij thuiskomst was er iemand voor opstartzorg binnen 30 minuten. Ik kreeg overgens wel complicaties dezelfde avond (verloor 2 liter bloed in 1 uur) was dus ook erg blij dat er iemand was die kon zien dat het helemaal niet goed zat. Ik moest ook weer terug naar het ziekenhuis. Zij heeft toen alle rotzooi opgeruimt bij ons thuis. De volgende dag dat ik weer thuis kwam kreeg ik een andere kraamverzorgster en een stagiaire met beide ben ik erg blij geweest en ze hebben me goed geholpen en alles netjes aan kant gehouden.
Ik ben thuis begonnen, de kraamverzorgster die er toen was zou het nooit mee geklikt hebben haha, ben toen met spoed naar het ziekenhuis gebracht. om 17:00 werden we 'ontslagen' en om 7 uur kwam de kraamverzorgster, het was wat drukker dan normaal bij ze werd er gezegd. Maar we kregen gelukkig wel hulp de eerste 'dag'. En gelukkig ook een SUPER kraamverzorgster, die hebben we nu weer gevraagd.
Wat vervelend dat de klik met je kraamverzorgende minder was, ik kan me voorstellen dat, zeker bij de eerste, dat ontzettend lastig is! Ik ben ook bevallen in het ziekenhuis en we kwamen 's nachts thuis. Ook geen kraamzorg op dat moment. Dat vond vooral ik erg spannend. De kleine man en ik hadden een heftige bevalling achter de rug en alles was zo nieuw! Ik was behoorlijk onzeker! Gelukkig stond de kraamverzorgende de volgende ochtend om 8 uur voor de deur en wat waren we blij met haar! Ze heeft ons zoveel uit handen genomen! Een heerlijk schoon huis, ze zorgde dat we voldoende aten/dronken en nam de kleine 's ochtends mee naar boven zodat mijn man en ik nog even konden doorslapen. Ze heeft mij en mijn man een gevoel van zekerheid gegeven dat we het wel aankonden allemaal. Zeker voor wat de borstvoeding voor mij betreft. Ik vond het dan ook erg jammer dat de week voorbij was en ze weer weg moest. Mocht er ooit een tweede komen dan zullen we haar zeker terugvragen!
Ik ben beide keren in het ziekenhuis bevallen. Bij de eerste kwamen we 's ochtends rond 10 of 11 uur thuis en de kraamhulp was er binnen een kwartier. Bij de tweede kwamen we 's avonds thuis tegen 10 uur. We hadden ook kraamzorg kunnen krijgen, want die is 24/7 beschikbaar voor 'de eerste uurtjes', maar wij hebben zelf aangegeven, dat ze de volgende ochtend wel kon komen. Dit dus omdat het onze tweede was en we wel wisten wat we moesten doen qua aanleggen en verschonen. Beide waren fijne dames. De eerste was SUPER! Die ging als een wervelwind door het huis. Wassen, zuigen, poetsen, ontbijt en lunch maken, man man, wat werkte die hard! Daar heb ik mijn verbazing nog over uitgesproken. Verder deed ze natuurlijk de verzorging van de baby en mij, controles, helpen met naar de wc gaan, helpen met douchen, en - heel belangrijk - met mij praten over hoe de bevalling is gegaan en hoe ik me voelde. Dat is voor mij heel belangrijk geweest, om de bevalling een plekje te geven. Oh en ze remde mij af. Ze zorgde er voor dat ik goed at (want ik had zeer weinig eetlust) en op tijd mijn rust nam. Mooist voorbeeld daarvan, was dat we na thuiskomst ook de opa's en oma's over de vloer hadden. Ik zat heerlijk op de bank. Het was helemaal niet druk (vond ik), maar de kraamhulp heeft mij na een uurtje of zo met redelijk strenge stem naar bed gestuurd Ik ben zelf redelijk dominant, maar van haar kon ik het héél goed hebben. Ze straalde ook echt uit, dat ze heel ervaren was. Terwijl ze volgens mij ook nog maar in de 30 was. De tweede... sja... was moeilijk om de eerste te evenaren natuurlijk, dat was gewoon een supermens Maar de tweede deed het ook goed. Was een gezellige kletstante. Overlegde goed met wat ik wilde wat ze deed. Ja, die was gewoon goed. En beide waren aardig. Ben er erg blij mee.
hier slechte ervaring. kwam s'middags uit het ZH en kraam zou tips moeten geven om de nacht door te komen (ben alleen). niet gebeurd. ze was weg en mn moeder heeft bijv dingen op een handige manier klaar gezet naast mn bed zodat ik s nachts mn kindje kon verzorgen.. de dagen er na ook waardeloos. ze had het voornamelijk over haar familie en huisdieren. mn kind is (achteraf gezien), niet 1x gewassen. dochtertje was teveel afgevallen en dit was te laat opgemerkt. pushen over borstvoeding. ze schreef in de map dat mn hechtingen en vloeien goed waren. heeft ze nooit gecheckt?? ze was overal zeer snel mee klaar en zat daarna te niksen. heb haar dus steeds naar huis gestuurd. ga maar thius op het balkon zitten.... ze bleef maar zeuren of ze mn hond uit mocht laten en of hij los mocht. want, ze ging zo goed met dieren om en hij vond haar leuk.. (lees, hij zat met ontblote tanden naar dr te grommen...) als ze boodschappen ging doen dan deed ze dat niet bij de AH hier aan de overkant van de straat maar die verderop in het dorp.... en door de zwangerschapsroes heb ik dit alles niet door gehad.... stom. ze kletste de oren van je kop. ik had geen rusttijden op mn kaartje gezet maar heb ze toch maar genomen van 12 tot 16.00 uur... heerlijk. deur dicht, kind, laptop en tv naast me en geen gezeur ik had nog recht op extra dagen maar deze afgezegd. ik ergerde me dood aan dr. vlos is ook nog goed kwaad op haar geweest en heeft een klacht ingediend bij het kraambureau... bij de volgende hoop ik zo kort mogelijk ze over de vloer te hebben.. alleen moeder en kind zorg. van een ander kraambureau uiteraard..
Goed dat je vlos een klacht heeft ingediend. Veel kraamvrouwen zitten inderdaad nog in een soort roer. Maar als niemand dit soort misstanden meldt, dan blijven die mensen aan de bak en dat is niet ge bedoeling!
Ik heb een goede ervaring gehad met mijn kraamverzorgende. Heb de hele week 1 hele lieve dame gehad. Ze was heel erg zorgzaam en verzorgde mij en mijn dochtertje erg goed. In het begin moesten mijn man en ik erg wennen aan haar (ze was erg direct) maar we raakten het al gewend na de 3de dag. Ze heeft mij ook erg goed voorbereid voor wanneer ze weer zou stoppen en heel veel adviezen gegeven. Haar wil ik zeker terug voor mijn tweede kind en dat heeft ze ook aangegeven graag te willen doen! P.s Voor diegene met een minder leuke ervaring, Heel erg jammer! Je hoort juist te genieten en hulp te krijgen en niet nog meer te gaan stressen om de kraamverzorgende!
ja, dat is echt heel raar. je staat erbij dat ze je kleine aankleed en s'avonds bedenk je je dat ze niet eens gewassen is... door haar ben ik ook sneller begonnen met alles alleen te doen.. en dat heb ik achteraf geweten.. en achteraf hoor je ook dingen. mensen die lekker verwend werden, fruitcoctail enz. ik moest zelf om mn brood vragen en kreeg een sinaasappel die ik zelf af mocht pellen oh ja, ik mocht niet douchen als mw weg ging omdat ik kon vallen. toen ik ging douchen ging mw beneden stofzuigen... ik heb haar niet 1x horen vragen of alles goed ging. als ik gevallen was dan had ze dit door de stofzuiger ook absoluut niet gehoord... ik had ook nog zo gezegd dat ik geen katten op mn slaapkamer wilde hebben. nee, zou ze op letten. wat denk je? kom ik uit de badkamer, mw was beneden, slaapkamerdeur staat wijd open en ik zie nog net een kat bij mn dochtertje in de wieg kruipen. bij dr hoofdje. de andere lag er al in krijg je als opmerking, oh er gebeurd niets hoor. ze kunnen er nooit lang gelegen hebben..... ik had nog zo gezegd, geef niets aan de hond. die is allergisch en heeft een leverziekte. kom je er later achter dat ze een paar x per dag kaas gaf om " vriendjes" te worden:x niet dat dat gelukt is hoor... oh, bah. kan er nog kwaad om worden
Bij oudste dochter geweldige kraamzorg gehad.Jonge stoere griet,deed alles.Badkamer,stofzuigen,wassen,mij verzorgen,baby verzorgen,goede kennis over borstvoeding. Bij jongste dochter....aaajjjjj...zorg was prima maar ze bleef maar praten.Over haar leven.Ook als ik kraambezoek had..en als ik aan het voeden was mocht ik niet praten tegen mijn meisje. Dat zou haar afleiden (???).En ze bleef maar wassen draaien en heeft toen een wollen trui hop op 40° gewassen...bedankt! Bij zoontje een kordate vrouw die vroeg wat mijn prioriteit was. Ik gaf aan de zorg voor mijn dochters, ik redde me wel met zoonlief. Voeden ging goed en de rest...dat wist ik nu wel.Dus een fijne ervaring. Dus conclusie: het kan alle kanten op!
Bij de eerste vond ik het drie keer niks die kraamzorg. Heel mijn kraamboek kijk ik liever zelfs niet in dus ze worden echt bedankt. Bij de tweede heb ik ervoor gekozen het zelf te doen zonder kraamzorg en wat een opluchting, ik heb echt genoten samen met mijn man van de eerste dagen. En zwaar vond ik het helemaal niet, wat een genot was dat zeg. Echt geen seconde spijt van gehad.
Hier zo goed bevallen bij de eerste dat ik haar nu al gevraagd had met 6 weken zwangerschap van de 2de en weer gelukt! Had echt heel veel aan haar!