Hallo, Ik weet niet of ik deze vraag ook aan jullie kan stellen, maar ik wist niet aan wie ik deze anders moet stellen op dit forum. Ongeveer een 10 maanden geleden ben ik gestopt met de pil. Sinds die tijd is mijn cyclus erg onregelmatig (zie handtekening), hiervoor ben ik al twee keer bij de huisarts geweest, bloed laten prikken de tweede keer, alles was in orde, schildklier etc ook. Sinds vier maanden houd ik ook mijn eisprong in de gaten door gebruik te maken van ovulatietesten. Mijn luteale fase is slechts tussen de 6 en 8 dagen, erg kort dus. Wat zouden jullie doen? Nog een keer naar de huisarts en een doorverwijzing vragen of nog even zo aanmodderen terwijl de kans op een zwangerschap op deze manier niet echt groot is, toch? Of hebben jullie een ander advies? Groetjes gimby
Hallo Gimby, Ik begrijp je onzekerheid hierover. Een luteale fase duurt normaal 14 dagen. Nu komt het inderdaad voor dat sommige vrouwen een korte luteale fase hebben. Als deze fase 10-11 dagen is, dan is dat op zich niet zo'n probleem en kan men wel zwanger worden. Als de fase nog korter duurt kan het zwanger worden moeizaam gaan. Dus als je luteale fase echt 6-8 dagen duurt is dat erg kort, waardoor de kans op een zwangerschap verkleint wordt. Het is wel aan te raden om nogmaals langs de huisarts te gaan en zo mogelijk een verwijzing te krijgen voor de gynaecoloog. Succes! Groetjes Monique
Dank je wel Monique! Ik had vandaag een positieve ovulatietest, dus wacht deze ronde nog even af, anders ga ik echt een doorverwijzing vragen. Bedankt voor je advies! Groetjes gimby