Hartslag/hartkloppingen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Kabouter Klus, 11 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik lees op het forum nog wel eens dat dames die ver in de zwangerschap zijn (bv. 35 weken) last krijgen van hartkloppingen.
    Ikzelf ben nu een goeie 12 weken zwanger en voel goed; niet misselijk, alleen moe. Nu merk ik wel dat ik sinds een aantal dagen mijn hartslag soms heel goed voel. Soms word ik er 's nachts zelfs wakker van en is het lastig in slaap te vallen. Naar mijn idee zijn het geen zgn. hartkloppingen, want het ritme is volgens mij redelijk normaal; het voelt ook niet alsof mijn hart als een razende te keer gaat. Mijn hartslag is gewoon heel erg voelbaar aanwezig voor mij; zowel op de plek van mijn hart, als in mijn keel zeg maar. Verder nergens last van; geen pijn, druk op de borst of wat dan ook, maar ik vroeg me toch af of dit er ook "bijhoort", zo vroeg in de zwangerschap? Gisteren de echo m.b.t. de nekplooimeting gehad en alles zag er keurig uit, bloeduitslagen waren ook goed.
    Is het misschien wijs om even mijn bloeddruk opnieuw te laten meten (was goed met 9 weken bij de VK)?

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo Kabouter klus.

In het begin van de zwangerschap, veranderd er veel in het lichaam. Zo moet er o.a meer bloed aangemaakt worden, want er moet ook bloed naar de placenta. Doordat dit even tijd nodig heeft. Moet het hart harder kloppen om al het bloed rond te pompen, waardoor je je hart beter kan voelen.
    Ook een zwangerschapskwaal.

Groetjes Ineke.

3. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Thanx, weer een beetje gerustgesteld! :D

Deel Deze Pagina