Verstoorde ogtt

Discussie in 'Gezondheid' gestart door JFelice, 9 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Hi dames,

Ik heb van de week de ogtt gehad. Nuchter, 1uurs meting en 2 uurs meting. Nuchter en de laatste meting waren prima! Laatste meting zelfs ruim onder marge. 1 uurs meting was dus ietsje te hoog. Nu lees ik overal dat er vaak alleen na 2 uur geprikt wordt en dat je dan lager dan 7.8 moet hebben. Ik had na twee uur zelfs lager dan 7.8, hoewel de marge bij de test waar je elk uur geprikt wordt 8,5 is.

Als je dus naar m'n nuchtere en 2 uurs waarde kijkt issie prima. Net die verhoging van die 1 uurs meting.. Wat moet ik hier nu van denken?
    Krijg een dagcurve maar ben zoooo nerveus.

M'n man is voor werk in dubai 3 weken dus is t extra spannend!

2. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    De richtlijnen zijn in ieder ziekenhuis anders. Ik heb het er toevallig vorige week met mijn diabetesverpleegkundige over gehad.

Ik heb met 24 wkn een ogtt gehad, die was ongestoord maar de waarde na een uur was 9,6 (moet onder 9,9 zijn hier).
    Ik heb met 30 weken zelf een dagcurve geprikt (ik werk in de huisartsenzorg en heb de beschikking over een apparaatje) en uit die dagcurve bleek ik diabetes te hebben.
    Inmiddels 3 weken verder en ik spuit insuline en moet om de dag een curve prikken.

Maak je niet te druk, het valt reuze mee. En hopelijk als je je aan de voedings voorschriften houdt is je dagcurve goed!
    Mocht je vragen hebben dan mag je pb en!

3. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Sorry voor de late reactie! Even hectisch geweest.. Ik moest voor n nieuwe gtt omdat de eerste twijfelachtig was. Weer nipt afwijkende waardes. Moest dus dagcurve prikken. 2 dg gedaan en mijn waardes zijn ruim binnen de marge. Hoe kan dit? Nuchter net boven 4, na eten gem 5,5.
    Ik vind dit zo vreemd dan?

4. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Ik heb tijdens mijn laatste zwangerschap precies hetzelfde gehad. Een tijdje dagcurves moeten prikken, maar al snel mocht ik er mee stoppen, want ik had geen diabetes alleen een kleine afwijking in de ogtt. Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal. Succes.

5. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Het kan wel kloppen dat je anders reageert op echt het glucosedrankje bij de test dan op je normale eten. Dat drankje is zo'n ongelooflijke hap suiker in een keer dat niet ieder lijf dat goed kan verwerken. Als je bij normaal eten waardes hebt die binnen de marge vallen dan heb je waarschijnlijk (nog) geen diabetes. Wel is het dan zaak om te zorgen dat je je lichaam niet met veel suiker in een keer opzadelt.

Deel Deze Pagina