Tandarts en zwanger (mogelijk)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door piccolina, 2 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hoi meiden,

ik ben vandaag naar de tandarts geweest en hij zei dat er 2 verstandskiezen beter later verwijderen. Toen heb ik ook 2 foto's gemaakt en toen wilde die afspraak inplannen zei ik eigenlijk dat ik misschien het niet wil omdat ik probeer zwanger te worden en op dit moment kan niet zeggen of ik zwanger al bent.
    Volgens hem kon ik het beter laten weghalen, het kan volgens hem altijd zonder risico's tot 3 maanden zwangerschap maar daarna niet meer.
    Dus als ik na 3 maanden zwanger last krijg dan moet ik bevalling afwachten en pijn lijden. Ook ontsteking die kan er zijn niet goed voor de baby want die krijgt ook dan slechte tanden (dat geloof ik wel want mijn moeder had ook slechte tanden tijdens zwangerschap en ik heb het ook sinds kind af..)

Ik heb ook niet bij stil gestaan dat ik twee foto's vandaag deed - kan het schadelijk zijn als ik maar misschien 3 weken zwanger bent. Ovulatie was op 21-22 maart.
    Kan ik toch nu kiezen laten trekken zal het geen probleem zijn als ik zwanger ben pas maand of zo..

Ik weet het gewoon niet...

2. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik weet niet zeker of ik je verhaal begrijp, ik neem aan dat het steeds gaat om kiezen weg te laten halen? Maar volgens mij kan dat gewoon. Foto's maken kan je beter niet laten doen als je zwanger bent maar kiezen trekken kan gewoon.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja kiezen inderdaad!

maar ja ik heb dus vandaag twee foto's gemaakt... ook al ben ik misschien 3 weken zwanger... kan het schadelijk zijn of niet.. wie weet want ik vind het echt dom dat ik gewoon niet heb nagedacht dat het ook röntgenfoto's zijn... ik ben nu helemaal paniekerig ook omdat ik denk dat ik wel zwanger ben - voel gewoon zo..

4. moontjemoon

moontjemoon Niet meer actief

Je kunt ook om een loodschort vragen de volgende keer.
    Je kunt het beter voorkomen, maar er zijn er al velen voorgegaan die niet wisten dat ze zwanger waren en "op de foto" zijn gezet bij de tandarts. Hier ook zo 1 ;)
    Is allemaal goed gekomen en heb later ook gewoon mijn behandeling ondergaan zonder foto's te maken.

5. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik weet niet of het zo heel vroeg al uitmaakt, met 3 weken is er nog bijna niets. Maar het is wel zoals met alle andere dingen die je beter niet kan doen als het al gebeurd is, je kan er toch niets mee aan doen en je druk maken heeft absoluut geen zin. Gewoon vanaf nu geen foto's meer laten maken als je zwanger blijkt te zijn.

6. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    ik heb een wortelkanaalbehandeling gehad, en bleek achteraf zwanger.
    maar weet je, er zijn natuurlijk veel vrouwen bezig met zwanger worden en sommigen doen er wel langer als een jaar over. je moet toch doorgaan met leven!
    mijn arts zei, sommigen weten het pas met een maand of 4/5 en hebben alles gedaan wat god verboden heeft en krijgen een gezond kind. als het nu fout zou gaan daardoor wordt het nu al afgebroken lijkt me en word je ongesteld.
    maar ik denk echt niet dat t kwaad kan hoor!

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    ja klopt, maar het is altijd dat je het risico wil beperken als er risico is...
    jullie hebben mij beetje gerustgesteld, ik hoop dat er dan ook verder geen schade kan zijn als ik toch zwanger bleek zijn..

volgende keer dus gewoon geen fotos doen- hebben zij voldoende.

Wat denken jullie over tanden eruit trekken- beter eerst 3 maanden of beter daarna maand of 4-5-6 - op internet zeggen elke keer anders of 1e trimester of 2e...

8. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

kan je alleen mijn ervaring zeggen
    bij mij moeten er 5 kiezen uit 4 verstandskiezen en 1 gewone , ik MOET tot na de bevalling wachten , hier moet het onder algehele narcose en als het niet echt nodig is doen ze het niet , moet me behelpen met paracetamol en mondspoelen ed als het niet anders gaat doen ze het wel , maar liever niet tijdens een zwangerschap , een gewone verdoving mag en kan geen kwaad volgens mijn gyn , niet in het 1ste 2de of 3de trimester

9. philly88

philly88 Actief lid

27 jan 2012
    131
    0
    0
    of ik heb een hele rare tandarts!!! maar bij mijn vorige zwangerschap ( ben doodsbang voor de tandarts) d8 ik nou doen ze rustig aan met me omdat ik zwanger ben maar nee hoor!!
    kon allemaal geen kwaad de baby zit goed beschermt hup foto's , wortelkanaal behandeling verdovingen noem het maar op!! jah ik mag er vanuit gaan als mijn tandarts zegt dat het niet schadelijk is voor de baby dat ik hemmag geloven!!!

morgen mag ik weer naar de tandarts jippie!! alleen heb al 3 weken last van me verstandskiezen een beetej zeurend du sben benieuwd wat ze me weer gaan voorschotelen!! maar foto's maken is dus wel schadelijk?? want ik weet nu al dat ze morgen die dingen weer in me mond gaan proppen voor foto's!!

nou duimen jullie voor me pff!!

10. kalli

kalli Niet meer actief

Hoi Piccolina,

Ik denk inderdaad dat je je voor moet houden dat er zoveel vrouwen je voor zijn gegaan die niet wisten dat ze zwanger waren en toch gezonde kinderen hebben gekregen. Een foto is geen garantie op een ongezond kind, het verhoogd het risico misschien iets, maar dat is dan wel minimaal.

Het andere waar ik je voor wil waarschuwen is, het is natuurlijk geweldig dat je nu al rekening houdt met een eventuele zwangerschap, maar wie weet gaat het nog heel erg lang duren. Ik heb het eerste jaar ook iedere keer opgelet met eten, drinken, sporten, vakanties, etc. etc., maar na een jaar werd ik er toch echt hopeloos van en zou het bijna een obsessie worden, niet zozeer het zwanger raken maar wel het voorzichtige leven. Uiteindelijk heeft het bij ons ruim twee jaar geduurd. Wat ik wil zeggen is, geniet en maak je niet te druk, zodra je zwanger bent heb je al genoeg om je druk over te maken ;)!

11. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Foto's maken kan tefgewnoordig ook gewoon tijdens de zwangerschap, het is allemala zo plaatselijk dat het mee valt. loodschort is vooral ter geruststelling van de mama's. de meds voor een verdoving kunnen gewoon tijdens zwangerschap, mijn tandarts heeft de medicijngids laten zien aangezien ik het zeker wilde weten ;)

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #12 piccolina, 2 apr 2012
    Laatst bewerkt: 2 apr 2012
    ok, bedankt meiden ik ben enigszins gerustgesteld vooral dat je in elk geval niks meer kan doen - wat gebeurt is gebeurd.
    Ik ga dan kijken nog tot mijn NOD of ik echt zwanger ben of niet - en dan afspraak maken voor de verwijderen van de kiezen. Lijkt mij toch handiger als die weg zijn want overaal zeggen zij dat als het gaat ontsteken dan is geen plezierige zwangerschap meer.. En ik heb ook parodontitis die nu meer giengivitis is, maar wel goede staat wat er kan zijn in mijn geval na zoveel behandelingen en operaties..

Wat zwangerschap betreft doe ik ook rustig aan wel met de ovulatietesten dat wel en mijn man mag niet drinken eerste twee weken van mijn cyclus ik ik de laatste twee weken dus wij wisselen om en om :)
    Ik heb ook cyste en vermoedelijk endo en loop regelmatig bij gynaecoloog dus het is handig om nu alvast weten van de ovulaties en andere dingen zodat genealoog kan plan van aanpak bedenken als het niet lukt. In mei heb ik weer onderzoek een afspraak dus wij zien het wel wat voor stappen zouden nodig zijn als ik toch niet zwanger ben geworden dan na 4 maanden (ik gebruikte nooit pil en geen medicijnen, ook mijn man dus technisch gezien alles moet goed zijn tenzij endo of kista in de weg zitten ... of iets anders)

Deel Deze Pagina